AFAS Huisstijl

Logo, kleur en lettertypes.

Herkenbaarheid

Het doel van een huisstijl is een herkenbare, moderne en goed toepasbare stijl. Deze pagina geeft een beschrijving van de AFAS huisstijl. Het geeft je een houvast bij het ontwikkelen van communicatiemiddelen en het gebruik van ons logo, de kleur en onze lettertypes. We willen geen huisstijlpolitie spelen en willen je daarom alle handvatten geven om zelf aan de slag te kunnen.

Toch ondersteuning nodig? AFAS Multimedia en de marketingafdeling van AFAS staan voor je klaar.

Gebruik van het logo


Het belangrijkste onderdeel van onze huisstijl is vanzelfsprekend ons logo. Bij voorkeur gebruik je altijd het logo in combinatie met Inspireert Beter Ondernemen. Het oude beeldmerk met de bogen gebruiken we niet meer. Het logo wordt altijd in fullcolor of in het wit gebruikt. In geschreven tekst wordt 'AFAS' altijd met hoofdletters geschreven.

AFAS Software ® is een beschermde merknaam binnen de Europese Unie.

Het logo toepassen

Bij wat voor achtergrondkleur gebruik je welk logo?

  • Bij een witte achtergrond gebruik je het logo in kleur
  • Bij een donkere achtergrond gebruik je het logo in het wit
  • Uitzondering: bij een gekleurde lichte drager gebruik je het logo in het zwart. Deze combinatie heeft niet de voorkeur. Overleg altijd met marketing.

Het AFAS-logo

Standaard gebruik je het stapellogo. Komt deze écht niet uit? Dan gebruik je het regellogo. 

Overige logo's

Boilerplate

Standaard begeleidende tekst bij het merk AFAS Software

 

Werk kan veel leuker en beter zijn, en met meer aandacht voor de maatschappij. In veel organisaties zijn mensen bezig met de verkeerde dingen. Onnodige taken, dubbel werk en fouten herstellen kosten veel tijd en zijn niet goed voor de kwaliteit. De missie van AFAS Software is: beter ondernemen inspireren. AFAS doet dit met software en alles wat nodig is om die software zo te gebruiken dat je er een hoger doel mee bereikt. Organisaties houden tijd over voor wat echt belangrijk is, zoals kwaliteit en plezier in het werk: Succes begint met AFAS.

Kleurgebruik


De basiskleur is AFAS-blauw. Daarnaast hanteren we twee lichtere blauwtinten en een oranje steunkleur voor bijvoorbeeld buttons.

Verder bestaat het kleurenpalet uit afgeleide grijstinten van het AFAS blauw.

Alle kleuren en de juiste kleurcodes vind je hier rechts.

AFAS-blauw

CMYK: 100/57/0/2
RGB: 0/96/169
HEX: #005FAA
Pantone (coated): 293C
Pantone (uncoated): 293U

Andere blauwtinten

CMYK: 83/52/0/0
RGB: 0/116/208
HEX: #0074D0

CMYK: 18/3/0/0
RGB: 215/234/255
HEX: #D7EAFF

Oranje steunkleur

CMYK: 0/45/83/0
RGB: 245/159/57
HEX: #F59F39
Pantone (coated): 130C
Pantone (uncoated): 130U

Zwart- en grijstinten

CMYK: 78/68/61/73
RGB: 24/31/36
HEX: #1A1F24

CMYK: 75/62/53/40
RGB: 61/71/77
HEX: #41474D

CMYK: 28/16/15/0
RGB: 195/203/211
HEX: #C3CBD3

CMYK: 6/3/4/0
RGB: 242/245/248
HEX: #F2F5F8

AFAS-rood

CMYK: 0/100/63/2
RGB: 210/0/58
HEX: #d2003a
Pantone (coated): 193C
Pantone (uncoated): 193U

Lettertypes


De basislettertypes voor onze uitingen zijn Roboto en Open Sans. 

Roboto

  • Roboto is het lettertype voor de kopteksten op de website.
  • We gebruiken Roboto powerpoint, video en andere uitingen die via multimedia lopen.
  • We maken gebruik van de Black en Light variant. Alleen wanneer dit niet anders kan wordt ook de Regular variant gebruikt.
  • Het door elkaar gebruiken van de Black en Light variant wordt aangemoedigd.

Open Sans

  • Open Sans is altijd het lopende lettertype op onze websites.
  • De kleur waarin we dit gebruiken is #41474d.
  • We gebruiken hiervoor Open Sans Regular of Light.

Uitzondering 

Mailings worden opgemaakt in Arial, gelet op de compatibiliteit van mailclients.

Voorbeeld: 

Roboto 700 (black) i.c.m. 300 (light)

Subkop Roboto

 

Korte inleidingen zijn in Open Sans Regular, 22px, font-weight 300 en regelafstand 36px.

Voor langere lopende tekst op de website gebruiken we Open Sans Regular, 15px, font-weight 400, regelafstand van 25px in de kleur #41474d, een hyperlink wordt weergegeven in de lichtere blauwtint dan AFAS-blauw.

 

 

 Ontwerprichtlijnen

Wij ontwikkelen onze software vanuit de AFAS-ontwerprichtlijnen

 

De AFAS-ontwerprichtlijnen dienen als handvatten voor ontwerpers, ontwikkelaars en modelleurs bij het creëren van nieuwe functionaliteiten in de user interface van de vier AFAS-producten: Profit, SB, Pocket en Link. Het doel is om zoveel mogelijk dezelfde look and feel te hanteren voor alle producten voor een consistente gebruikerservaring. Daarbij is het belangrijk om een balans te vinden tussen consistentie en visuele aantrekkelijkheid, terwijl de software zo gebruiksvriendelijk en efficiënt mogelijk blijft voor alle gebruikers.

De belangrijkste principes zijn:

  • Eenvoud
  • Duidelijkheid
  • Herkenbaarheid
  • Consistentie
  • Snelheid
  • Digitoegankelijkheid
  • Standaardisatie.

Dit houdt ook rekening met kleuren, contrasten (minimaal AA-beoordelen) en typografie (Inter lettertype).

Voorbeeld: consistentie in de toepassing van marges

Kleurgebruik

Voor de applicatie gebruiken we de Tailwind kleuren. Daarin gebruiken we vooral de "leisteen"-kleuren voor het "frame" van de applicatie. Dit zijn meer de rustige kleuren, zodat je de componenten waar je de focus op wilt leggen kunt benadrukken. Daarnaast gebruiken we onze eigen AFAS-kleuren om een unieke draai te geven aan onze producten. Al deze kleuren moeten er qua contrast minimaal voor zorgen dat we AA-toegankelijk zijn, zodat het leesbaar genoeg is volgens de WCAG-richtlijnen.

Typografie

Leesbaarheid is van groot belang. Daarom gebruiken we voor onze producten het lettertype Inter. Inter is een veelgebruikt lettertype vanwege de leesbaarheid en speciaal ontwikkeld voor webapplicaties.

Sonic brand

 

In 2020 hebben we ons sonic brand geïntroduceerd: 'Life @ AFAS'. Een geluid wat speciaal voor ons is gecomponeerd en daarmee een weerspiegeling is van onze kernwaarden: Doen, Familie, Gek en Vertrouwen.

Je komt ons sonic brand op diverse plaatsen tegen: van het hoofdkantoor tot aan de sponsorschappen en van klantvideo's tot commercials. Ons sonic brand gebruiken we uitsluitend zelf, daarom is deze alleen te streamen:

 

Life @ AFAS als ringtone

Speciaal voor jou hebben we er wel een downloadbare versie van gemaakt die je kunt instellen als ringtone.

Merkenrecht


Sinds 1996 hebben we veel tijd, liefde, aandacht en geld gestopt in het opbouwen van het merk 'AFAS'. Diverse logo's, woordmerken en beeldwoordmerken zijn dan ook geregistreerd bij het merkenbureau en in beheer bij een merkengemachtigde. Dit nemen we heel serieus, zonder gelijk met de kleine lettertjes te gaan strooien.

Richtlijnen

  • Via een online campagne (bijvoorbeeld Google Ads of Microsoft Ads) adverteren op de merknaam AFAS, Profit, InSite en OutSite of combinaties daarvan is niet gewenst. Officieel kunnen we hier niets tegen doen. Maar je kunt jezelf afvragen of je waarde toevoegt aan de zoekintentie van een gebruiker. 'AFAS' is een beschermde handelsnaam binnen Google Ads. Je kunt de naam 'AFAS' dus niet zomaar in je advertenties gebruiken. Partners van AFAS kunnen deze, met toestemming van de marketingafdeling, gebruiken in hun advertenties. Bekijk de gedragscode voor partners om te zien waar je wel en niet op adverteert.
  • Gebruik van de naam AFAS, AFAS Software, AFAS Consultant, OPB, AFAS Implementatie en/of AFAS Profit, InSite en OutSite voor productnamen, proposities, internet (url) en domeinnamen (tld) is niet toegestaan. Bij twijfel is de marketingafdeling van AFAS altijd beschikbaar om met je mee te denken. Het toevoegen van AFAS als landingspage (bijv www.jouwnaam.nl/afas) is prima als er sprake is van een samenwerking.
  • Gebruik het AFAS-logo en de naam AFAS / AFAS Software / AFAS Inspireert beter Ondernemen alleen voor eigen gebruik, niet voor advertentie/bannering/drukwerk/(plaatselijke) sponsoring van sport en cultuurorganisaties etc. Wil je dit wel? Overleg dan de mogelijkheden met de marketingafdeling van AFAS.
  • Gebruik het AFAS-logo altijd in full-color of in het wit. Een andere kleurencombinatie kent ons logo niet.

Vragen over het gebruik van het merk AFAS? Kom in contact met onze marketingafdeling.

 

"Gebruik het AFAS-logo met gezond verstand en in het belang van AFAS"

Vrij te gebruiken beelden

Zolang het gebruik hiervan een relevante link met AFAS heeft

 


In deze verzameling:
V.l.n.r. AFAS Uitje 2024, impressie software, CEO Bas van der Veldt & CFO Arnold Mars, directie AFAS, hoofdkantoor Nederland, kantoor België, kantoor Curaçao, kantoor Aruba.


De directie van AFAS:
V.l.n.r. Bas van der Veldt (CEO), Arnold Mars (CFO), Bernard-Paul Hakkenberg (Commercieel directeur), Bertine van Roozelaar (Directeur Support), Britt Breure (Directeur HR & CSR), Mohamed Amri (Directeur Product Development), Herman Zondag (Directeur Customer Experience), Manoek Stoelhorst (Directeur Consultancy), Martijn Delahaye (Directeur Marketing & Communicatie), Dennis van Dijk (Directeur AFAS Partnernetwerk & dotNL), Machiel den Dekker (Directeur AFAS België) en Pim Steinmeijer (Directeur AFAS Caribbean).

Vrij te gebruiken videomateriaal

Met onder andere dronevideo's van ons clubhuis & theater.

De verschillende uitingen

Hoe gaan we om met Powerpoint, E-mail en Social media? 

Collega's vinden de templates terug op media.afas.nl.

Powerpoint

We hanteren één powerpointstijl waarin je de vrijheid hebt om jouw sheets naar eigen inzicht in te richten. Belangrijke stelregels zijn:

  •  Gebruik bij voorkeur altijd een foto als achtergrond
  •  De tekst is altijd wit in een blauw vlak
  •  Roboto Black (36px) voor koppen
  •  Roboto Light (24px) voor lopende teksten
  •  Blauwe vlakken hebben een doorzichtigheid van 10%
  •  Blauw randje onderaan (met 10% doorzichtigheid)
  •  Gebruik van onze eigen AFAS Stockfoto’s

Wanneer je je aan de standaard houdt, zul je vrijwel automatisch voldoen aan bovenstaande punten. Mocht je meer tekst kwijt moeten dan de standaard toe laat, kan je zelf het blok groter of kleiner slepen en/of de lettergrootte aanpassen.

Social media

Uiteraard willen we ook op social media duidelijk herkenbaar zijn voor onze doelgroepen. Alle socialmedia-uitingen die vanuit de AFAS-accounts komen zijn daarom in lijn met de stijl van de Powerpoint. De uitingen bestaan uit een sprekende foto met daarbij minimaal een blauwe lijn in AFAS-blauw met 10% transparantie onderaan de afbeelding.

E-mail

Voor e-mail hebben we niet de mogelijkheid om consistent gebruik te maken van het lettertype Roboto, omdat dit niet ondersteund wordt door alle e-mail clients. Daarom wordt in e-mail het lettertype Arial ingezet.

Mailings vanuit AFAS worden gedaan vanuit een standaard template. Deze in lijn met de andere uitingen, maar wel binnen de mogelijkheden die binnen e-mail er zijn.

Schrijfwijzer

Typische AFAS-teksten schrijven. Hoe doe je dat? Ieder contact met de klant (of prospect) geeft je de kans om 1% beter te worden! Bijvoorbeeld wanneer je een klant persoonlijk ontmoet, aan de telefoon spreekt, maar ook digitaal. In onze SchrijfNógEigenWijzer vind je praktische schrijftips voor dit soort teksten, aangevuld met concrete voorbeelden.

 

AFAS Icon Database

Overal kom je onze eigen iconen tegen. Speciaal door ons Multimediateam gemaakt voor onze klanten om te gebruiken in de software. De iconen zijn allemaal online terug te vinden. Deze zijn uitsluitend bedoeld voor AFAS klanten.

 

E-mailhandtekening

Iedere medewerker heeft zijn of haar eigen, frisse e-mailhandtekening voorzien van profielfoto en belangrijke contact gegevens.

En visitekaartjes dan? Die hebben we bij AFAS alleen nog maar digitaal.