Jij hebt met je familiebedrijf goud in handen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de rest van Nederland. Reken je even mee?
Familiebedrijven doen het financieel beter dan ondernemingen die niet in handen van een familie zijn. De financiële waarde ligt gemiddeld zo’n 7 procent hoger en de rentabiliteit zelfs 16 procent, zo berekenden ECFB, BDO en Rabobank. En daar plukt heel Nederland de vruchten van, blijkt weer uit cijfers van het CBS. Familiebedrijven zijn goed voor zo'n 27 procent van de omzet in de commerciële sector. Samen zorgen ze ervoor dat dik twee miljoen mensen een baan hebben. Dat is grofweg een derde van de werkgelegenheid in Nederland.
AFAS is een prachtig familiebedrijf. Of eigenlijk: een twee-familiebedrijf. En dat begint bij duidelijke afspraken. Die hebben we vastgelegd in ons familiestatuut. En vrij te downloaden.
De kern ervan is eenvoudig: het gaat om liefde. Daardoor werken we bij AFAS al jaren met één regel: werk met gezond verstand in het belang van AFAS.
AFAS is één van de ongeveer 280.000 Nederlandse familiebedrijven. Ons bedrijf is in handen van twee families: Van der Veldt en Mars, gevestigd in Leusden. De vaders zetten het bedrijf ooit op, de zonen Arnold en Bas zetten het voort. Met hun vaders als vertrouwde partners in het bestuur. En deze vier mensen hebben een heilig vertrouwen in elkaar. Er is wel eens discussie, maar nooit over de basis. Ze zijn er allemaal voor één ding: AFAS.
Zeg AFAS, en je zegt familie. Niet voor niets is familie een van onze vier kernwaarden. En familie, dat zijn de mensen op wie je altijd kunt terugvallen, de mensen van onvoorwaardelijke liefde en trouw. Die heb je altijd. Zelfs als je het niet meer wilt. Familie is ook de naakte waarheid. Je hoeft je niet te verbergen, want familie kent je helemaal. En familie is plezier, big Italian families aan lange tafels.
Natuurlijk kan familie ook iets beklemmends hebben. Daar steken we de draak mee, zodat we het erover kunnen blijven hebben. Nieuwe medewerkers krijgen op hun eerste werkdag een berichtje van onze CEO: ‘Welkom bij de sekte’. Dat zet gelijk aan tot nadenken. Én tot gesprek.
Familiebedrijven doen het bovengemiddeld goed. Dat heeft een aantal oorzaken. Allereerst dat eigenaren meer bereid zijn geld in de onderneming te steken. Bijvoorbeeld om een crisis door te komen, of om te innoveren. Maar er zijn meer succesfactoren, blijkt uit onderzoek van ECFB. Hieronder lees je die factoren én – om je te inspireren - hoe wij die in de praktijk brengen.
We zijn heel uitgesproken in wat we wel en niet willen en doen. Daardoor weten mensen ook snel: dit is het beste bedrijf ooit óf dit is echt niks voor mij. Liefde en onvoorwaardelijkheid, daar gaat het om in de families Van der Veldt en Mars. En daar gaat het dus ook om bij AFAS. We zorgen goed voor onze mensen, op het paternalistische af. We houden het dus niet bij kaartjes en fruitmanden, maar spreken mensen ook aan op echt ongezond gedrag. Bijvoorbeeld als ze roken, of veel te zwaar zijn. Je zou het bemoeizucht kunnen noemen. En sommige mensen vinden dat we dan een grens overgaan. Wij niet. Want het is bemoeizucht die voortkomt uit liefde. Die liefde begint bij het arbeidscontract. Maar daar stopt het niet. Als mensen uit dienst zijn, en we kunnen ze helpen door ze aan andere mensen te koppelen, doen we dat.
We kunnen heel snel beslissingen nemen. Maar het is nooit ondoordacht, omdat we bij elke beslissing het langetermijnperspectief voor ogen houden. Langer nadenken over iets, maakt niet automatisch de kwaliteit van een besluit hoger. Sterker nog, ellenlange besluitvormingsprocessen kunnen er juist voor zorgen dat goede ideeën stranden. Wij kunnen prima op vrijdagochtend een idee uitwerken, dat we op vrijdagmiddag aan al onze collega’s presenteren. Tuurlijk zeggen we dan tegen elkaar: is het niet raar op zo’n korte termijn keuzes maken én presenteren? En het antwoord is: nee, het voelt goed, het sluit aan bij de langetermijnvisie, dus we gaan door. Nog een voordeel aan heel wendbaar zijn: als het niet goed was, heb je het ook zo weer teruggedraaid.
Natuurlijk moet je verstandige beslissingen nemen. Onze marketingafdeling is bijvoorbeeld enorm datadriven. Tegelijkertijd relativeren we de waarde van cijfers. Mensen zoeken vaak de feiten om een keuze die ze op gevoel gemaakt hebben, te onderbouwen. Dat gevoel, dáár gaat het om. Kritiek op ons bedrijf kan ons bijvoorbeeld heel hard vallen. Het doet ons echt pijn. Als iemand op het internet zegt dat wij een rotbedrijf zijn, dan volgen we ons hart en bellen we diegene om te vragen waar dat nou vandaan komt. Zo iemand schrikt dan dat we bellen. Maar voor ons is het belangrijk, AFAS is niet zomaar een bedrijfje, het is óns bedrijf.
"Onze kracht? We doen alles vanuit liefde."
CFO Arnold Mars over de bedrijfscontinuïteit van het familiebedrijf
Ontdek de mogelijkheden van AFAS
Eerlijk is eerlijk, er kleven ook risico’s aan een familiebedrijf. En die zitten in de generatieoverdracht. Zo’n 70 procent overleeft de eerste generatiewisseling niet, en na de derde wisseling staat nog maar 3 procent overeind, leert onderzoek. Goed nieuws is er ook: je maakt de kans van slagen aanzienlijk groter als je met je familie blijft praten over je rol en de toekomst.
En – nog meer goed nieuws – je hebt tijd genoeg. Bij een gemiddeld beursgenoteerd bedrijf zit elke vier jaar een nieuwe CEO. Mensen zien onze EindBas nu al 22 jaar op een podium staan en de komende 10, 15 jaar gaat hij daar niet zomaar vanaf. Bovendien doe je in familieverband niet zo snel aan rode kruizen: een nieuwe baas die het hélemaal anders gaat doen. De generaties staan voor dezelfde kernwaarden, en die brengen ze verder.
Wanneer neem je afscheid van de vorige generatie? Dat lijkt een pijnlijk onderwerp, maar hoeft het helemaal niet te zijn. Als je er maar over praat vóórdat het actueel is. Bij AFAS worden er nu al gesprekken gevoerd over de toekomst. Hoe lang willen de oprichters nog? Hoe lang kunnen ze nog? In die volgorde ook. Daar praten de families over. Open en positief. Omdat ze allemaal hetzelfde willen: het beste voor AFAS.
Je hebt als familiebedrijf een heldere cultuur. Dat is wat je sterk maakt. En dat zit ’m vooral in de manier waarop je met elkaar omgaat en samenwerkt. Binnen en buiten de familie, binnen en buiten het bedrijf. Met collega’s, met klanten en met partners. En het goede nieuws is: met onze ERP-software kun je die cultuur nog beter borgen. Benieuwd hoe? Lees verder via onderstaande knop.
De familiestrategie, bestaande uit de eigendoms- en eigenaarsstrategie, is een onderwerp dat menig dga of bedrijfsfamilie regelmatig voor zich uitschuift. Het kan gevoelig liggen, emoties oproepen en onderlinge verschillen blootleggen. Het Erasmus Centre for Family Business (ECFB) deed onderzoek naar de effecten van eigendoms- en eigenaarsstrategie.
Tijdens het online Familiebedrijven-event wat plaatsvond op 2 november 2021 ging Rens de Jong (BNR Nieuwsradio) en co-host Joost Vat (Partner BDO) in gesprek met diverse familiebedrijven, waaronder AFAS Software. Prof. dr. Pursey Heugens duidt de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek.