Auteur: Marlijn ten Hove

Als een vis* in het academywater

Lees hier mijn periode als supportfeut

‘Plons’ mijn eerste duik begint vandaag in de kweekvijver van AFAS, ook wel de academy genoemd. Spannend zo’n eerste werkdag, wat zal ik allemaal gaan doen? Eén ding is zeker, ik kom in het leukste team van support, namelijk HRM.

AFAS heeft voor nieuwe supporttoppers een pagina waarop de eerste 8 weken beschreven staan en zo weet ik vrij snel wat mij te doen staat. Daarnaast krijg ik ook een buddy en begin ik in de goede maand: december. December betekent namelijk: sinterklaasgedichten, kerstpakketten en een speciaal kersttheater.

De eerste paar dagen begrijp ik weinig wat mijn collega’s om mij heen zeggen. Ze hebben het over looncomponenten en een vijfvakkenscherm. Nog nooit van gehoord. Af en toe luister en kijk ik mee met mijn buddy en ik vraag ik me af hoe ik dat straks allemaal moet weten. Zelf volg ik cursussen die klanten ook volgen en elke dag begin ik het steeds beter te snappen. Langzaam begin ik al wat incidenten op te pakken en zo rol ik langzaam het leuke werk in.


Na december komt januari die bekend staat om zijn drukte door de jaarovergang. Extra spannend met zo’n 53e week. In mijn eigen omgeving kan ik dit gelijk oefenen, de eindopdracht van de inwerkperiode is namelijk een omgeving bouwen met mijn eigen bedrijf. Een hele leuke opdracht, omdat de stappen lang niet allemaal beschreven zijn en ik dus zelf moet gaan zoeken naar de oplossingen en inrichting. Van een eigen InSite stylen, verlof inrichten tot mezelf benoemen tot eindbaas, het kan en mag allemaal. Af en toe kom ik er niet uit en kan ik mijn collega’s hulp vragen. Mijn collega die ook aan mijn ‘blok’ zit (geen blok aan mijn been hoor), wordt binnenkort consultant en zo check ik gelijk zijn kennisniveau. Win-win situatie toch?

En dan is het alweer eind januari en mag ik écht de (Mar)lijn in! Inmiddels voel ik me al bijna specialist op het gebied van pensioenaanleveringen en digitale jaaropgaves. De eerste periode is voorbij gevlogen! Ik heb al veel klanten verder mogen helpen. Daarnaast is het ook reuze interessant om te zien hoe klanten met Profit werken. Zo kan ik de klant sneller begrijpen en beter advies geven. Mijn eerste tijd in de kweekvijver smaakt naar meer en ik ben blij dat ik tijd krijg om hier verder te groeien.

* Marlijn is trouwens ook een vis, google maar :-)

Meer lezen?