Wie is bij jou eigenlijk degene die de vakantie samenstelt? In huize Eversdijk is het vooral mijn vrouw die dat doet. Zo tegen oktober van het jaar vraagt ze me waar we de volgende zomervakantie naartoe zullen gaan. Weer een keer naar Spanje? Of naar Toscane? Een persoonlijke ontboezeming is dat ik haar altijd voor het blok zet door die keuze zo lang mogelijk uit te stellen.
En dan begint het feest. Sites van reisaanbieders worden afgestruind, reisverhalen worden gelezen, waarderingen worden uitgeplozen en locaties worden via Google Earth en Street View verkend. Na deze grondige zoektocht vraagt ze me op een avond om bij haar te komen zitten en laat mij de mogelijkheden zien. En ja, waar iedere vrouw wel eens moe wordt van haar man, is het in ons geval niet anders. Ik was namelijk vergeten te zeggen dat ik én bij de zee wil zitten én wil kunnen hardlopen en fietsen én niet te veel appartementen in de agriturismo wil hebben. Gelukkig zoekt ze altijd vol enthousiasme verder. Is deze situatie herkenbaar? Wie kiest bij jou thuis waar je heen gaat? En hoe kies jij uiteindelijk de definitieve bestemming? Ik kies de bestemming waarbij ik het beste gevoel krijg, waar ik veel mogelijkheden zie en, waar ik blij van word.
Het kiezen van een vakantiebestemming heeft overeenkomsten met de selectie van een ERP- of eHRM-systeem. Je hebt genoeg bronnen om jezelf te laten inspireren. Maar misschien nog wel een belangrijkere overeenkomst: het selecteren van de juiste oplossing kunnen jij en je medewerkers écht zelf. Waar slechte leiders het overlaten externe adviseurs, geven fantastische leiders er zélf richting aan. Natuurlijk, sommige keuzes vragen aandacht en tijd, en als ondernemer of manager ben je daarin beperkt, maar het succes van je bedrijf en het geluk dat je daarin wilt vinden is toch jouw zaak? Veel fundamentelere beslissingen omtrent de groei van jouw bedrijf zijn er niet. Daarom vind je hieronder vijf bronnen voor het selecteren van de beste software.
Een tijdje geleden zei een vriend tegen mij dat hij een nieuw energiecontract had afgesloten. Omdat ik hem goed ken en het hem goed beviel, heb ik me niet gestort in al het aanbiedersgeweld, maar zijn aanbieding vergeleken met twee andere aanbieders. Vervolgens maakte ik dezelfde keuze. Als jouw collega-instelling of samenwerkingspartner tevreden is over een softwaresysteem, vraag dan naar de leveranciershouding, kwaliteit van de dienstverlening en het product. Als het bij hen goed bevalt, kan dat toch ook voor jouw organisatie gelden?
Als je op reis gaat, of een avondje uit eten wilt, lees je vooraf reviews van een hotel of restaurant. TripAdvisor bijvoorbeeld deelt certificaten uit aan hotels en restaurants die populair zijn vanwege hun klantvriendelijkheid. In softwareland kennen we dit fenomeen ook. Zo zijn er de prijzen en certificeringen van bijvoorbeeld Deloitte Best Managed Companies, High Growth Awards, Computable Top 100 krachtigste bedrijven, FD Gazellen en Main Software 50. Kijk maar eens op: demarktbepaalt.nl.
Alléén transparantie levert vertrouwen op. Is een softwareleverancier transparant in zijn prijsbeleid of is dat even troebel als rioolwater? En is het bedrijf transparant over waar zijn winsten naartoe gaan of wordt het bedrijf zo vol gestopt met rentedragend vreemd vermogen, dat de investeringsmaatschappijen vette winsten halen en de Nederlandse samenleving de vennootschapsbelasting misloopt? Of, en dat is wat je zoekt, is de leverancier gewoon heerlijk helder en enthousiast over zijn klanten, producten en medewerkers. Het jaarverslag in de vorm van een website biedt enorm veel inzicht in deze aspecten én in de cultuur en drive van een organisatie, zie bijvoorbeeld: zo mooi is transparantie.nl.
Een mooie quote van mijn collega is dat beleid en debiel met dezelfde letters worden geschreven. En zo is het. Je kunt er zeker van zijn dat software die ruim veertig jaar oud is, niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet. En je kunt er ook zeker van zijn dat de software van bedrijven die niets zelf bouwen, maar allerlei aangekochte softwarepakketjes proberen te integreren tot één systeem, aan alle kanten data lekt en noodverbandjes nodig heeft. Je kunt er zeker van zijn dat, als je tegen je huidige softwareleverancier zegt dat je het contract wilt opzeggen en je vervolgens veertig of vijftig procent korting aangeboden krijgt, je al veel te lang bij de verkeerde leverancier zit. Tenslotte kun je er ook zeker van zijn dat, als een leverancier bijna meer weet te vertellen over de concurrent dan over zijn eigen visie en product, hij uitgerangeerd is. Gebruik daarom je ondernemerszin! Waarom ben jij ooit gestart met je bedrijf? Welke visie heb je? Welke doelstellingen wil je nu verwezenlijken? Wat wil je bij je medewerkers terugzien? En herken je bij je softwareleverancier dezelfde ondernemerszin? Dat wat veel Nederlandse bedrijven zo sterk maakt?
Wanneer gaat je hart open? Bij een mooi muziekstuk, bij spelende kinderen, bij een heerlijk kopje koffie, bij de oprechte aandacht die iemand voor je heeft, bij het eenvoudige bedankje, bij de prijs die je wint, bij het mooie mens die je ontmoet, bij de goede presentatie die iemand geeft, bij dat wat je iedere keer weer als mooi beleeft. Dit wil je ook ervaren bij de leverancier die jij kiest!
Wellicht zien we elkaar binnenkort en maken we samen een mooie software-ontdekkingsreis!
Zonnige groeten uit…Leusden!