Voor elke mogelijke vorm van marketing wordt een passende naam bedacht. Ik moet bekennen: ze klinken vaak best lekker. Als jonge marketeer in het vakgebied (ik ben ‘pas’ 2 jaar afgestudeerd) valt mij op dat marketeers de neiging hebben om voor elke functie, middel, techniek – hoe specifiek deze ook is – een nieuwe term te verzinnen. Dit komt vaak overwaaien uit het buitenland, maar wordt in Nederland massaal geadopteerd.
Enerzijds is het niet gek: wij marketeers zijn er dol op om iets zo mooi mogelijk te verpakken. We werken allemaal hard aan de beste CTR’s, engagement, MQL’s en CPA’s (tussentijdse reflectie: ben je als je hiermee bezig bent, niet gewoon een growth hacker?).
Anderzijds is het onze taak om een boodschap zo simpel en effectief mogelijk over te brengen op onze doelgroep. Waarom gebruiken we onderling dan zoveel bullshitwoorden? De customer experience verbeteren, is niets anders dan de klantervaring verbeteren (daar kan je niet-marketingcollega al beter een beeld bij vormen).
Wij marketeers zijn er dol op om iets zo mooi mogelijk te verpakken.
En doe je aan storytelling? Dan vertel je dus verhalen. De term storytelling klinkt wat mysterieus, maar misschien is het goed om je af en toe af te vragen wat je niet-marketingcollega beter begrijpt?
Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in het vakgebied ga ik naar evenementen, lees ik boeken en volg ik diverse blogs, podcasts, bedrijven en interessante mensen… ehh: influencers.
Vooral bij een marketingevenement kun je je woordenboek flink aanvullen. Of je nu aan de slag wil met Account Based Marketing, Marketing Automation, SEO, Neuromarketing, Influencer Marketing, Demand Generation, Social Selling, Employee empowerment, Conversion Optimalisation, Customer Centric Design of een nieuwe Omnichannel Digital Strategy.
Een grote kans dat je meerdere van deze termen langs hoort komen. Daar kun je gerust een bingokaart mee vullen. En wanneer dan niet de vertaalslag gemaakt wordt naar de praktijk, dan haak ik als young professional toch een beetje af. Ben je dan bezig met een zo mooi mogelijk verhaal neerzetten, of probeer je kennis te delen? Mij overtuig je niet door heel veel vakjargon te gebruiken. Sterker nog, dit werkt averechts. Laat mij zien dat je het echt snapt en ook in de praktijk heb weten toe te passen.
Ook bekende marketingsites bevatten natuurlijk veel van deze termen. En dit artikel is dan ook geen pleidooi om al het jargon te verbannen. De kunst is wat mij betreft om hier de juiste balans in te vinden. Dat is mij in dit artikel al niet gelukt.
Het klinkt natuurlijk heel interessant om te verkondigen dat je aan de slag gaat met Account Based Marketing (oftewel: een aantal bedrijven waar je alles aan gaat doen om mee in contact te komen) of dat je een nieuwe Omnichannel Digital Strategy hebt geïntroduceerd, maar met een hoop vakjargon maak je een onderwerp onnodig ingewikkeld. Met alleen bullshitwoorden heb je nog geen sterk verhaal of een resultaat behaald. Het geeft je verhaal voor je gevoel meer body, maar het vergroot de afstand met je gesprekspartner wanneer deze persoon niet net zo thuis is de marketingwereld zoals jij dat bent.
Wil je nu zelf bewuster worden van het gebruik van bullshitwoorden? Dat kan! Speciaal voor marketeers introduceren we de Marketing Bullshit Bingo: het eigentijdse spel voor de moderne T-shaped marketeer! Wil je het eens spelen met je collega’s? Download hier de PDF met 15 bingokaartjes. De bingo is zeer geschikt om uit te delen bij het eerstvolgende marketingoverleg of evenement.
Laat ik voorop stellen dat ik mezelf er ook regelmatig op betrap dat ik veel marketing-bullshitwoorden achter elkaar gebruik. Als ik dan ook met iemand de spot drijf, is dat vooral met mezelf. Maar mijn collega’s en ik proberen ons wel continu bewust te blijven van onnodige bullshitwoorden.
De take-away (ok, nog eentje dan…) van dit verhaal: met alleen interessantdoenerige woorden bereik je geen resultaat. Sterker nog, een eerlijk verhaal is veel pakkender dan een mooi verpakt verhaal vol bullshitwoorden.
Dus vraag jezelf eens af: draaf jij ook weleens door met vakjargon?