Auteur: Marco Muilwijk

Help ik mijn klant of help ik vooral mezelf?

Het is aanpoten in de accountancywereld. Altijd al, maar de laatste jaren zeker. En de komende jaren? Het wordt niet anders. De uitstroom vanuit het mooie accountancy vak naar het brede bedrijfsleven, om een rol te gaan vervullen als CFO, controller of tax manager is door meerdere van je vakgenoten al gerealiseerd. Nu bekend is dat de instroom op de vakopleidingen achterblijft vergeleken met andere jaren, mogen we ook wel concluderen dat de aanwas structureel tekort is om aan de vraag te voldoen.

Automatisering zorgt voor efficiëntie

Vanuit softwareleveranciers wordt hard geroepen dat een goede automatisering zorgt voor efficiënter werken. En natuurlijk zit daar een grote kern van waarheid in. Maar is software dan het redmiddel? Welnee, het helpt je deels, absoluut. Maar software is niet de heilige graal. Hoe ga je dan zorgen voor meer rust en meer werkplezier? Toch vissen naar die parel in de menselijke visvijver die leeg is? Ik zou er mijn geld niet op inzetten! Wat doe je dan wel? Het werk neemt immers toe. Naast de traditionele werkzaamheden krijg je er de komende jaren een zwaar takenpakket bij; Je wordt namelijk ook benoemd tot CSRD-adviseur.

CSRD-adviseur is jouw nieuwe rol

Ik ook? Ja, jij ook! Vanaf 2024/2025 moet een grote groep bedrijven verplicht gaan rapporteren over duurzaamheidsbeleid en prestaties. In april heeft de Europese Commissie het voorstel voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) gepresenteerd. Deze regelgeving verplicht bedrijven te rapporteren over de milieu- en sociale impact van bedrijfsactiviteiten. En ze worden verplicht om deze informatie te laten toetsen door een accountant. De jaren erna zal dit ook gaan gelden voor kleinere bedrijven. En als je klant wettelijk gevrijwaard blijft, dan raad ik aan dit toch mee te nemen in je werk. Het is namelijk wel erg leuk als je je klant een stap voor bent en je je klant echt ergens mee kunt verrassen. Of ben je zo’n ouderwetse…

Doorbreek de cirkel

Over verrassen gesproken: dat is echt iets waar de accountancybranche niet in voorop loopt. Natuurlijk zijn er kantoren die op een mooie manier opvallen in de gemeenschap of bij hun klanten. Maar laten we eerlijk zijn, er zijn legio die eigenlijk ieder jaar dezelfde vicieuze cirkel doorlopen in het klantwerk. Als je die cirkel niet doorbreekt, dan blijf je doen wat je deed en leven we nog lang en gelukkig. We hebben het druk en we veranderen niet. Dat hoeft ook niet, want we barsten van het werk en zolang de klant netjes voor het werk betaalt, gaat het best aardig.

Herkenbaar? Maar los je daarmee je structurele probleem van het druk hebben op? Het antwoord is overduidelijk ‘’nee’’. Ik heb de afgelopen jaren vele tientallen medewerkers van accountancykantoren gevraagd: En als je nu je klant gaat betrekken in je drukte? En wat als je je klant anders laat aanleveren? Wat zou dat betekenen voor jou en voor je klant?

De reactie in de meeste gevallen? “Dat wil mijn klant niet!”. Ik ken je klanten niet, maar geloof mij: die willen echt wel! Want als ze daarmee jouw drukte een stuk wegnemen en ze lekker met jou samen een stuk eerder naar realtime cijfers kunnen kijken, dan wil de klant dat wel. Maar wil jij als kantoor ook veranderen om dit te realiseren? Je collega kantoor drie straten verder waarschijnlijk wel en dat kantoor houdt dan vast wel tijd over om jouw klant wel sneller te bedienen.

Meer weten?

Doorpraten over CSRD en hoe jij de cirkel kan doorbreken? Neem dan contact op met mij. En dan praten wij verder samen!

Meer lezen?