Volgens deze werkgeversorganisatie krijgen werknemers veel meer vakantiedagen dan ze eigenlijk nodig hebben, wat ervoor zorgt dat ze er aan het einde van het jaar teveel overhouden. En dat resulteert weer in een hoge kostenpost voor bedrijven. Met haar oplossing gaat de AWVN echter voorbij aan de verantwoordelijkheid van werkgevers. Het geven van minder vakantiedagen is niet de oplossing. Beter management wel.
In Nederland hebben fulltime werknemers recht op minimaal twintig vakantiedagen per jaar, op basis van een veertigurige werkweek. De meeste ondernemingen bieden hun personeel er zelfs meer, en met goede reden. Vrije dagen zijn voor medewerkers belangrijk om te kunnen bijkomen van de dagelijkse hectiek van de werkvloer. Dat is overigens net zo goed in het belang van werkgevers, omdat goede, uitgeruste werknemers beter presteren en bovendien minder vaak ziek zijn.
Het inkorten van het aantal vrije dagen – ook als daar meer salaris tegenover staat – is daarom voor beide partijen geen goed idee. Wie wil voorkomen dat werknemers aan het einde van het jaar een groot aantal verlofdagen over hebben, doet er beter aan om er als bedrijf op te letten of iemand wel genoeg vrij neemt. Dat dit nu bij veel bedrijven nog niet gebeurt, komt vaak door een gebrek aan inzicht en doordat HR-afdelingen en leidinggevenden niet genoeg tijd hebben om aan te sturen op tijdig opnemen van vakantiedagen.
Terwijl dat makkelijk anders kan. Er zijn genoeg geautomatiseerde systemen beschikbaar, die een oplossing bieden voor dit probleem. Een E-HRM-systeem bijvoorbeeld verlicht de administratieve druk op een HR-afdeling, en geeft tegelijkertijd inzicht in het vakantiedagensaldo van werknemers. In een overzicht, maar ook door HR en leidinggevenden automatisch te attenderen op het moment dat iemand teveel vrije dagen opspaart, zodat ze hun werknemer daar op kunnen wijzen.
Maar wie het echt goed wil aanpakken, maakt gebruik van een ERP-systeem. Wat de AWVN in haar betoog voor het gemak even buiten beschouwing liet, was dat veel werknemers vakantiedagen over hebben, omdat ze door een drukke werkplanning niet eens vrij kúnnen nemen.
Een ERP-systeem voorkomt dit probleem, omdat dit het inzicht van een E-HRM-systeem koppelt aan de werkplanning van lopende en toekomstige projecten. Daardoor is het voor werkgever en werknemer makkelijker om vrije dagen om bepaalde piekdruktes heen te plannen. Op afdelingsniveau lukt dat natuurlijk zonder ERP-systeem vaak ook wel, maar voor afdelingsoverschrijdende projecten is dat al een stuk lastiger. Een ERP-systeem werkt, als bijkomend voordeel, ook goed de andere kant op. Een projectmanager krijgt er namelijk een veel beter overzicht mee van de personeelsbezetting tijdens vakantieperiodes, zodat hij of zij er in de projectplanning rekening mee kan houden en deadlines niet in gevaar komen.
Door personeelsmanagement te automatiseren, is er geen enkele reden meer om aan het einde van het jaar tegen een stuwmeer van vakantiedagen aan te kijken. Maak daar gebruik van. In het bedrijfsbelang, maar ook in dat van de werknemer. Zeker in een tijd waarin werknemers steeds vaker doorwerken in weekenden en vakanties, getuigt het van goed werkgeverschap om ervoor te zorgen dat medewerkers genoeg rust nemen en de mogelijkheid krijgen om vrije dagen op te nemen.