Suzanne heeft een liefde voor data en processen. Die eigenschappen komen samen in haar rol als docent HR Analytics. Data verveelt nooit, dat is wat de studenten in haar lessen leren. Dat is soms best een uitdaging. Ze vertelt: “Als studenten de eerste keer mijn klas binnenlopen, lijken ze een beetje bang voor data. Het idee bestaat dat het complex is. Dan ben ik heel trots als ik zie dat ze na de lessen zelf met data aan de slag gaan, het nut inzien en mijn enthousiasme beter begrijpen. Hierbij helpt het zeker dat ze met concrete cases uit hun dagelijkse praktijk aan de slag gaan en dit gelijk toepassen in de software van AFAS.”
“Eigenlijk ben ik het HR-vak per toeval ingerold. Mijn passie voor data en onderzoeken zorgde dat ik aan de slag kon binnen e-mailmarketing. Toen er bij het bedrijf een HR-functie vrijkwam, kreeg ik de kans me in dat vakgebied te verdiepen. Daar ontdekte ik dat in het HRM-veld data en analyses ook een sleutelrol spelen. Je wilt bijvoorbeeld weten wat de in- en uitstroom is en wat de verzuimcijfers zijn. Dat is de input om je beleid vorm te geven en te verbeteren. Hoewel ik later een HR-opleiding volgde, heb ik veel on the job geleerd. Inmiddels ben ik gediplomeerd docent. Het boeiende aan de post-hbo HRM vind ik de directe koppeling met de praktijk. Door samen concrete cases op te pakken en met elkaar te ontdekken, landt ook de theorie sneller.”
“Ik daag ze uit om verder te kijken en te experimenteren met analyses. Dat vraagt bewustzijn over welke data in AFAS opgeslagen wordt en welke niet. Studenten realiseren zich dan bijvoorbeeld dat verslagen van exitgesprekken op papier gemaakt worden en apart worden bewaard. Dat is niet praktisch, want als je alles centraal en logisch vastlegt, kun je echt van de data gaan profiteren. Dan kun je ermee sturen en keuzes onderbouwen.”
“De praktijkcases van studenten helpen de meerwaarde van data echt tastbaar maken. Ze leveren hiermee hele waardevolle input aan elkaar. De voorbeelden zijn na bijna 130 afgestudeerde studenten eindeloos en variëren sterk. Zo hebben we inzichtelijk gemaakt welk recruimentbureau de beste kandidaten levert door de in- en uitstroomdata te analyseren. Dit helpt om kwaliteit van leveranciers meetbaar te maken. Een ander voorbeeld is de vraag hoe divers een organisatie is. Welke data heb je nodig om dat te bepalen? De verschillende leeftijden van medewerkers, hun opleiding of herkomst? Dit zijn boeiende vraagstukken die we samen proberen op te lossen.”
“Hierbij kijken we ook verder dan de data-analyse. Bij het in kaart brengen van verzuim op verschillende locaties van een organisatie, zagen we bijvoorbeeld dat het verzuim op een locatie bijzonder hoog was. Hoe breng je dat aan de orde bij het management? Dat is een interessant en spannend proces. Die communicatieve vaardigheden komen ook aan bod in de post-hbo HRM.”
Miranda van Oosteren & Suzanne van Werven, docenten AFAS post-hbo HRM
“Al deze voorbeelden onderstrepen voor mij het bijzondere van deze opleiding. Er is echt een verschil met de reguliere studenten van Windesheim. Ik merk dat deelnemers erg gedreven zijn. Dat is ook wel nodig omdat ze het moeten combineren met een baan en of een gezin. Deeltijd studeren is pittig en vraagt soms woekeren met de tijd. Dit motiveert ook mij extra om mijn passie voor data over te brengen en studenten te helpen de waarde van data te zien en vooral te benutten voor hun dagelijks HR-werk.”