In de praktijk merk ik dat studenten bij de start best veel op zich af krijgen, het tempo ligt vrij hoog. Als docent is het de uitdaging goed om te gaan met het verschil in kennis en ervaring. Dit betekent een goede balans zoeken in het aanbieden van de stof aan mensen waarvoor het relatief nieuw is en het toch interessant houden voor de meer ervaren AFAS-gebruikers. Ik heb gemerkt dat het goed werkt om de studenten elkaar te laten helpen. De directe link met de dagelijkse praktijk is heel waardevol.
In het begin hebben studenten nog het idee dat de software van AFAS lastig is, maar dat beeld verandert vrij snel. Ongeveer op de helft zie ik bij veel mensen een ‘ping’ moment. Als ze gaan inzien wat er allemaal met de software kan, gaat de AFAS-wereld letterlijk voor ze open. Dan zie ik ook een enorm enthousiasme om in hun organisatie aan de slag te gaan. Hierbij ondervinden ze soms wat weerstand of drempels. Daar speelt de post-hbo op in met het trainen van soft skills. Onze Succesmanagers ondersteunen hierbij.
“Het is mooi te zien dat tijdens het programma de kwartjes bij studenten vallen”
In sommige onderwerpen moest ik mezelf verdiepen. Als ik daarover vragen krijg die ik niet meteen kan beantwoorden, ga ik het onderzoeken. Of ik vraag het na bij een collega. Het is sowieso belangrijk goed te luisteren naar de studenten. Zij zitten midden in de praktijk en stellen dan bijvoorbeeld vragen over actuele onderwerpen zoals diversiteit of vitaliteit. Daar kan ik perfect op inhaken als we het hebben over dashboards. Het helpt enorm om deze onderwerpen tastbaar te maken met cijfers. Zo komt de software in de praktijk tot leven.
Ik ben dit avontuur met een open vizier aangegaan. Nu ik een aantal opleidingen heb verzorgd, stel ik vast dat het fantastisch is om studenten het gevoel te geven dat ze in hun vakgebied HRM écht verder komen met de kennis die we ze aanbieden in dit traject. Ze krijgen de handvatten om hun eigen pad te kiezen. Zo leidt kennis delen tot zelfredzaamheid. Ik vind het mooi daaraan bij te dragen.