Auteur: Martijn Delahaye

Not invented here: pikken van een andere branche

Ben je een luie (ik bedoel slimme) marketeer of heb je oogkleppen op? Het lijkt te simpel voor woorden, maar neem eens een kijkje in een andere branche, bijvoorbeeld die van jouw klanten. Het heeft voordelen om het wiel niet zelf uit te vinden, maar gewoon te lenen uit een andere branche. Hoe? Lees in 2 minuten deze blog.

IKEA komt met een oplaadbare tafel. Een oplaadbare tafel? Waar moet je een tafel voor opladen dan? Ach cr.p, ik lees weer eens te snel. IKEA komt met een tafel waarmee je een smartphone kan opladen. ‘s Avonds poets ik m’n tanden en kwak de Braun terug op de oplader. Ook grappig, zelfde techniek. En al jaren is dit het geval. Lekker bijzonder van IKEA dus. Zou dit vaker voorkomen? Wat bijzonder en nieuwswaardig is in een bepaalde markt of branche, is normaal in een andere. Interessant.

Leentje buur spelen en slim afkijken in een andere branche. Het is eigenlijk te eenvoudig voor woorden en het gebeurt vaker dan je denkt. Mercedes kijkt met een schuin oog naar Rolex in plaats van BMW, KLM pikt van Facebook in plaats van Emirates, McDonalds kijkt naar de viskraam op de markt (McKibbeling) in plaats van BurgerKing en niet te vergeten kijkt het machtige Apple sinds een tijdje naar de luxe horloge- en juwelenbranche in plaats van naar Microsoft of Samsung. Iedereen doet het dus. Stel jezelf eens de vraag: van welk bedrijf of branche kunnen wij een goed idee pikken?

Help, de concurrentie kopieert ons

Deze trend komt ook door startups, zij doen namelijk niet anders. Sterker nog, hun hele businessmodel is een aanval (disruptie) op de bestaande branche door dingen te doen die voorheen niet mogelijk waren. Althans, zo wordt het ons verteld. Neem de slimme thermostaat. Het idee is ontstaan dat Nest (de thermostaat / brandmelder / koolmonoxide-waarschuwer, vorig jaar door Google gekocht) een kopie zou zijn van iets slims dat al door Energiebedrijven was ontwikkeld.

Waarom kregen de klanten van die Energiebedrijven dan niet op tijd een zelflerende thermostaat aangeboden? Startups dwingen bestaande bedrijven om met iets slims en nieuws te komen. Het is heel verstandig om regelmatig bij andere branches te kijken, voordat een startup jouw business komt aanvallen. Je kan waarschijnlijk eenvoudig op bezoek bij klanten, partners en leveranciers.

Wees creatief

Het is altijd lastig om vanaf nul te beginnen en te verzinnen. Maak het jezelf eenvoudig, creativiteit is vaak alleen het verbinden van dingen. Organiseer een evenement waar mensen met dezelfde functie, maar uit een andere branche elkaar kunnen informeren en inspireren. Het zal je verbazen hoeveel je van een ander kunt overnemen. Het is daarbij sowieso slim om niet teveel klanten uit 1 branche te hebben. Naast de risicospreiding van je omzet krijg je oogkleppen omdat je onvoldoende diversiteit en dus onvoldoende verschillende input hebt.

In een vorige blog schreef ik over waarom je vooral niet teveel medewerkers uit je eigen branche moet aannemen. Conclusie: medewerkers met verschillende opleidingen en achtergronden nemen sterke en opvallende zaken vanuit hun branche mee, zaken waar wij vanuit onze branche onze oogkleppen al op hebben zitten. Dit is precies hetzelfde voor je bedrijf, of het nu gaat over marketing of productontwikkeling. 

Meer weten over dit onderwerp? Ik heb veel inspiratie opgedaan uit het boek Not invented Here, cross-industry innovation van Ramon Vullings & Marc Heleven.  

“Hang out with more people who don’t do what you do” 

Meer lezen?