Vanaf het moment dat ik als consultant bij AFAS aan de slag ging, heb ik me druk gemaakt over het kennisniveau van onze klanten. Wie in die tijd onze software kocht, kreeg er een cd-rom bij waar alles over het pakket op stond. Mooi, maar meer dan dat was er ook niet. Dat moest anders, vond ik. Klanten moesten wat mij betreft echt op weg geholpen worden. Want eigenlijk is het simpel: als je ergens veel vanaf weet, gaat het makkelijker en vind je het leuker. Bovendien blijkt uit onze onderzoeken dat klanten die blijven investeren in hun kennis, ook langer klant blijven. Tijd voor cursussen dus. Toen ik deze kans aankaartte bij het management, verwachtte ik niet dat ze zouden zeggen: ‘Joh, nou, ga dat maar doen dan.’ Maar dat zeiden ze wel. En dat begon allemaal met vertrouwen. Niet voor niets een van de vier kernwaarden van onze organisatie.
Dat we cursussen gingen geven, betekende dat ik een heleboel extra werk kreeg. Er moest veel geregeld, georganiseerd en verkocht worden. We namen bijvoorbeeld onze collega’s van Sales en Consultancy mee in de overtuiging dat onze cursussen essentieel zijn om klanten te laten slagen met onze software. Het werkte: we hadden binnen de kortste keren meer dan vierduizend cursisten per jaar. En dat zorgde er óók voor dat veel implementaties beter en sneller liepen – gewoon, omdat we met mensen werkten die beter begrepen wat ze deden. Inmiddels hebben we meer dan 14.000 cursisten per jaar. En hebben we niet alleen een afdeling opleidingen, maar ook een afdeling Succesmanagement wat je mag zien als relatiebeheer. En organiseren we traineeships zodat klanten in drie maanden tijd alles van onze software leren.
Het gaat goed met AFAS. En het is belangrijk dat dat zo blijft. Daarom is het zo belangrijk dat ik medewerkers op mijn beurt ook weer het vertrouwen geef om in te zetten op verandering. Zo voorkomen we dat we tevreden met ons eigen succes achterover leunen. En zorgen we dat we continu drie stappen vooruit denken over wat onze klanten straks nodig hebben. Hieronder lees je hoe je vertrouwen opbouwt en doorgeeft.
Geef zelf het goede voorbeeld. Zo loop ik tien dagen per jaar stage. Gewoon, bij andere toffe bedrijven. Grote opleiders bijvoorbeeld of juist een klant van ons. Daar leer ik altijd íéts van. En zo bedien ik ook nog steeds zelf een aantal klanten. Dit zorgt ervoor dat je echt blijft voelen en zien hoe klanten met onze software werken en hoe zij onze dienstverlening ervaren.
Ik wil medewerkers het vertrouwen geven dat ik vroeger ook kreeg, en waardoor ik een heerlijke baan had en heb. Een goed idee komt vaak voort uit ergernis. Kort gezegd: zeuren mag (ja, echt)! Zolang je ook maar bereid bent iets aan het probleem te doen. Ik geloof erin dat het minder uitmaakt wat je al kan, maar vooral hoe graag je iets wilt kunnen. Dus als je daar dan écht voor gaat, zal ik je altijd helpen en de ruimte voor geven. Ook als het in het begin tegenzit, als het een kwestie van stug doorzetten wordt. Van de juiste veranderingen worden we uiteindelijk allemaal beter. Onze klant, én AFAS.
Waar je mee omgaat, word je mee besmet. In een organisatie heb je altijd collega’s die van nature een houding hebben om te veranderen. Geef ze de vrijheid om te experimenteren en te leren. Schaal op wat werkt. Deel succesverhalen van collega’s over nieuwe manieren van werken in de organisatie of bij de klant. Bij AFAS doen we dat door collega’s een podium te bieden tijdens ons wekelijks digitale journaal en maandelijkse kantoordagen. Dat inspireert!