Auteur: Bart Grootveld

Online salarisadministratie voor de klant van de klant

Payroll Cloud maakt driehoek tussen accountant, klant en medewerker compleet

De eerste versie van Payroll Cloud is alweer anderhalf jaar geleden uitgeleverd. En daar wordt goed gebruik van gemaakt, per maand worden er 200.000 verloningen gedaan via Payroll Cloud. Duidelijk een schot in de roos voor accountants- en administratiekantoren. Zo’n succes levert natuurlijk ook meteen weer veel extra wensen op. En daar zijn we bij AFAS vol mee aan de slag gegaan!

De kern van Payroll Cloud is het automatiseren van de administratie rondom HR & Payroll. Daarbij kijken we verder dan de processen van salarisadministrateurs, zoals accountants- of administratiekantoren zelf. Door de software van AFAS laten zij ook hun klanten digitaal werken. Voorheen ging er een stroom aan e-mail en Excel-bestanden heen en weer, wat veel dubbel werk opleverde. Met Payroll Cloud voeren klanten alle gegevens en mutaties zelf in via de online portal, dus direct bij de bron. Dat is sneller, efficiënter en het verkleint de kans op fouten.

Makkelijk digitaal communiceren

In Profit 11 brengen we digitaal communiceren naar een volgend niveau: we betrekken nu ook de medewerkers rechtstreeks. Dus de medewerker van de klant van het accountants- of administratiekantoor, ben ik je al kwijt? Als een klant van een administratiekantoor een nieuwe medewerker aanmeldt, betekende dat voorheen veel papierwerk. Het contract werd geprint, ondertekend, gescand en handmatig opgeslagen. Dat proces is nu vele malen eenvoudiger en betrouwbaarder. De medewerker krijgt via een QR-code direct toegang tot de Pocket App en daarmee zijn persoonlijke gegevens. De medewerker gebruikt dus alleen de App en niet de portal. Hier staat bijvoorbeeld het contract dat de nieuwe medewerker digitaal kan ondertekenen. Alles is dus bij de basis vastgelegd en zonder papierstromen. De driehoek intercedent, klant en medewerker is dus volledig gesloten. Het resultaat: betere dienstverlening aan klanten voor accountants en topservice van werkgevers aan hun medewerkers.

Alles doen vanuit je broekzak

AFAS Pocket speelt een sleutelrol bij de inzet van de nieuwe functionaliteit. Een medewerker hoeft niet meer achter een computer te kruipen, maar regelt alles via zijn eigen smartphone. En eenmaal in dienst gemeld, kan de medewerker zijn loonstrook via de Pocket app inzien of zelf verlof regelen. Het grote voordeel is dat medewerkers niets extra’s hoeven te doen en toch direct toegang hebben tot de informatie en functionaliteit die ze willen. Alles gewoon vanuit de broekzak.

Dashboard geeft klanten de regie

Ook gaan we Payroll Cloud verrijken met dashboards. Veel bedrijven besteden hun salarisadministratie uit omdat ze zich op kernactiviteiten willen richten. Tegelijkertijd willen ze wel de regie houden. Daarom willen we het mogelijk maken dat de intercedent standaard dashboards voor hun klanten kunnen plaatsen op hun klantportal. Hierdoor zien zij in een oogopslag wat de loonkosten zijn of hoeveel loonmutaties er per maand gedaan worden. De nieuwste versie van Profit stelt salarisadministrateurs in staat hun klanten nog beter helpen, zonder dat ze daar heel veel moeite in hoeven te steken. 

AFAS Open

Wil je meer weten over de nieuwe mogelijkheden van Payroll Cloud in Profit 11? Ik ontmoet je graag bij AFAS Open!


Meer lezen?