‘De basis wel ja. Voor nieuwe sales- en consultancycollega’s hebben we, naast hun reguliere inwerktraject, een programma: Klaar voor de start, AFAS! Daarin beginnen ze in kleine groepjes een fictief bedrijf, en leren ze AFAS kennen door de ogen van onze klanten. Van markoriëntatie en sales tot productontwikkeling en de implementatie van onze software. Voor iedere stap krijgen ze een melding met een filmpje en een opdracht via de workflow, en dan gaan ze weer lekker aan de slag. Ze ronden het project af met een presentatie, én krijgen met hun bedrijf een plekje op onze wall of fame. Daar staan nu bedrijfsnamen als Koffie en Koters, Tik Tak Bouwgemak en AFASHION.’
‘Ís het ook. En het past precies bij onze kernwaarde Doen. Je gaat meteen samen aan het werk, leert prioriteren en initiatief nemen. Bovendien is het heel effectief. Hiervoor hadden we de AFAS Introductieweken. Nieuwe medewerkers kregen dan in een periode van een maand van elke directeur een presentatie van anderhalf uur over haar of zijn vakgebied. In totaal waren dat tien presentaties, en de vraag is wat je er echt van onthoudt. Zeker als je er later in de praktijk minder mee doet, bijvoorbeeld als je aan de slag gaat op facilitair. Voor mij was het inplannen van al die sessies bovendien een crime. Dit programma staat als een huis, dus ik heb er vanuit HR ook geen omkijken meer naar.’
‘Nee. Dat willen we ook niet. Uiteindelijk draait cultuur ook om familiegevoel. Dat begint ermee dat je van elkaar weet wie je bent. Het lijkt ons als directeuren vreselijk als we in ons Clubhuis lopen en niet meer weten of iemand een collega of een klant is. Da’s natuurlijk best een uitdaging met 700 medewerkers. En wat enorm helpt is onze catch-up day.’
‘Die hebben we ontwikkeld na coronatijd. Toen dachten we: er zijn hartstikke veel nieuwe medewerkers die nog nooit binnen zijn geweest bij ons. Hoe zorgen we nou dat zij in sneltreinvaart toch de essentie van onze cultuur meekrijgen? De catch-up day begint met een sessie met Bas en mij over wat we bij AFAS belangrijk vinden, en hoe we de dingen met elkaar doen. We presenteren een bijvoorbeeld een oud-nieuwsshow met hoogtepunten uit de afgelopen AFAS-jaren. Daarna gaan nieuwe collega’s in groepjes speeddaten met onze directeuren. Steeds een minuut of tien per directeur. Zo leert iedereen elkaar alvast een beetje kennen. Dat is fijn, want daarna gaan we met zijn allen trefballen. In gemengde teams van onze directeuren, CEO Bas, CFO Arnold, en nieuwe collega’s van alle afdelingen. Onze directeur marketing is de scheidsrechter, die kan dat supergoed. Het werkt echt geweldig. Iedereen is bloedfanatiek.’
‘Dat gebeurt letterlijk ja. Zó vol gaat iedereen ervoor. Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe dat nou kan. Ik denk dat het een combinatie is van het type mensen dat we binnenhalen, en een goede voorbereiding. Iedereen krijgt een dag van tevoren nog eens een mail waarin we het programma en de spelregels delen. Daarin zeggen we ook: harde ballen mogen eigenlijk niet, maar bij AFAS doen we er niet moeilijk over. Je ziet meteen dat onze cultuur naar bovenkomt. Als iemand bijvoorbeeld zegt: ‘Nou, dat trefballen, daar doe ik niet aan mee, ik ga vast naar huis’, dan springt de rest er meteen bovenop: ‘Joh je laat ons toch niet zitten. Kom op man.’ En uiteindelijk is diegene dan hartstikke blij dat ie toch gebleven is.’
‘Ik denk dat het voor iedere organisatie goed is om na te denken over wat je met elkaar zou kunnen dóén in de onboarding. Dat hoeft niet per se trefbal te zijn. Kijk vooral wat bij jouw organisatie en waarden past. En kijk hoe je ervoor kunt zorgen dat iedereen meedoet. Dus ook de mensen van het management en de directie. Dan maak je er echt iets gezamenlijks van. En dat is goed voor je héle organisatie.’
Wil je meer te weten komen over onze visie op HR? Meld je dan aan voor de gratis inspiratiesessie ‘Zo werkt HR bij AFAS’. De sessie wordt doorlopend gegeven door HR & CSR Directeur Britt Breure in het AFAS Theater in Leusden.