Bedrijven zijn continu op zoek naar dat nieuwe talent dat hun bedrijf een stap verder gaat helpen. Inmiddels wordt er gesproken van een heuse War for Talent. Het is niet meer van deze tijd om twintig jaar voor dezelfde werkgever te werken. Daarmee is het verloop groot. Vacatures worden goed in de gaten gehouden en het aanbod is aanzienlijk. Je wilt natuurlijk dat die talenten jouw vacatures vinden en bij jouw organisatie komen werken.
Veel bedrijven hebben een aparte website voor hun vacatures: een werken-bij site. Omdat deze site losstaat van de bedrijfswebsite, moet je dus twee websites bijhouden. Toch adviseren we bij AFAS altijd om hiervoor te kiezen. Waarom? Wat levert het op? Het antwoord is simpel: meer sollicitanten. Een goede werken-bij site is niet alleen een afzonderlijke website, maar voldoet aan meer criteria. Hij heeft een duidelijke employer branding, is goed indexeerbaar door zoekmachines en laat je recruitmentafdeling overuren draaien. Je kunt niet verwachten van een sollicitant dat hij of zij een goed beeld krijgt van je bedrijf wanneer je alleen een pagina met vacatures hebt. Na het lezen van deze longread weet je hoe ook jouw bedrijf meer talent kan aantrekken.
Het hebben van (weer) een nieuwe website kan klinken als veel werk. Nu beweren we zeker niet dat je er niets voor hoeft te doen, maar een aparte werken-bij website geeft je de mogelijkheid een beter visitekaartje van jouw toffe bedrijf te maken. Dit moet uiteindelijk resulteren in meer sollicitanten die ook daadwerkelijk bij je passen. Wat is het verschil tussen deze websites? En wat heeft dat voor gevolgen?
De eerste website is je corporate website. Hier laat je je diensten en/of producten zien. Je communiceert met je potentiële klanten. Het doel van je corporate website is verkopen. Daarbij kan het letterlijk gaan om het verkopen van producten of diensten, maar ook om het genereren van leads voor de salesafdeling of het werven van nieuwe leden. Alles op deze website dient dat doel. Zowel de landingspagina’s, de blogs en de vormgeving als het taalgebruik.
De tweede website is je werken-bij site. Via deze website communiceer je met de arbeidsmarkt. Dit is niet een kanaal om in een hoekje van je corporate site te proppen. Uiteraard moet je wel de link leggen tussen beiden sites. Je werken-bij is een specifieke plek waar je aandacht geeft aan toekomstige collega’s. En dat verdienen ze ook. Want is het niet precies die aandacht die je van hen als potentiële werknemers ook verwacht? Met een aparte werken-bij site zorg je voor je sollicitanten. Het is geen overbodige luxe en het zorgt voor overzicht. Bovendien wordt een losse werken-bij, uiteraard met de juiste website naam, beter geïndexeerd door vacature zoekmachines. Het doel van je werken-bij is sollicitanten werven. Daar pas je je toon, je vormgeving en je content op aan.
Kies voor ‘werkenbij.bedrijf.nl’ of ‘banen.bedrijf.nl’. Dit zijn de meest gebruikte benamingen voor een werken-bij website.
Eén praktische, technische tip over die naam voor je werken-bij website. Kies de benaming van je huidige website als basis. Jouw corporate website heeft al autoriteit opgebouwd in de zoekmachines. Daar kun je mooi op meeliften. Kies voor ‘werkenbij.bedrijf.nl’ of ‘banen.bedrijf.nl’. Dit zijn de meest gebruikte benamingen voor een werken-bij website.
Bezoekers van je werken-bij site zijn via een zoekmachine, een vacature zoekmachine of rechtstreeks bij jouw organisatie terecht gekomen. Het kan zijn dat ze landen op je homepage of op een specifieke pagina die je hebt aangemaakt voor een vacature. En dan wil je ze daar natuurlijk houden! Ze zijn op zoek naar vacatures, dus laat duidelijk zien hoe ze bij het vacatureoverzicht kunnen komen. Geef op de homepage aan waar het overzicht zich bevindt. En zorg dat op de vacaturepagina gelijksoortige vacatures worden getipt.
Geef veel aandacht aan talent waarvoor je op dit moment geen passende vacature hebt. Want iedere kandidaat die je werkenbij site bekijkt, kan later alsnog een aanwinst voor je bedrijf zijn. Creëer dus de mogelijkheid om een open sollicitatie te versturen en een job alert in te stellen. En wat dacht je van de optie om contact op te nemen voor een kop koffie? Een sollicitatieproces is nooit lineair. Het is dus verstandig als bedrijf om de informatie die je hebt over een kandidaat, goed te borgen.
Maar voordat kandidaten solliciteren, willen ze weten om wat voor bedrijf het gaat. Want interesse in een vacature betekent niet automatisch dat ze bij je willen werken.
Bekijk ook: de checklist met wat er op jouw werken-bij website moet staan!
Sollicitanten kijken dus naar meer dan alleen de vacature. Ze willen weten waar ze komen te werken en vooral met wie. Het is daarom verstandig om een duidelijke employer branding te hebben voor je bedrijf. Branding zit in alles. In de vormgeving van je website, het taalgebruik en de algehele uitstraling.
Kijk naar je organisatie. Wie zijn jullie? Dragen de meeste mensen een spijkerbroek en een T-shirt? Is de bedrijfscultuur informeel? Kies dan voor een vormgeving die daarbij past, bijvoorbeeld speels en kleurrijk.
Hebben jullie duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden? Een zakelijke dresscode? Ga dan voor een meer zakelijke, klassieke uitstraling. Zorg ervoor dat de sollicitant een goed beeld krijgt van wie jullie zijn en wat er van hem of haar wordt verwacht.
Wat je bedrijfscultuur ook is, het is belangrijk om die te laten zien op je werken-bij website. En laat vooral je medewerkers aan het woord. Zij kunnen als geen ander vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Vraag of ze een blog willen schrijven of een korte video willen opnemen. Hieronder een handig lijstje met vragen die je op weg kunnen helpen.
Voor een sterke employer branding breng je je medewerkers in beeld. Daarom is er één gouden regel bij het maken van een werken-bij site: gebruik geen stockfoto’s. Al heb je alles perfect voor elkaar met goede teksten, filmpjes en een mooi design, zodra je er stockfoto’s tussen zet, help je dat allemaal om zeep. Jong talent vraagt zich direct af of je iets te verbergen hebt. Zit je om foto’s verlegen? Laat dan je eigen ‘stockfoto’s’ maken. Vraag een fotograaf om twee uurtjes langs te komen op kantoor om een flink aantal sfeerbeelden te maken. Denk hierbij aan foto’s van vergaderingen, collega’s die aan het werk zijn, samen lunchen, grapjes maken en koffie drinken. De belichting hoeft niet perfect te zijn. De mensen op de foto’s hoeven niet te poseren of sympathiek te glimlachen. Het gaat erom dat je laat zien wie jullie zijn als bedrijf. Zo krijgt de sollicitant een idee van jullie bedrijfscultuur.
Je hebt nu een aparte werken-bij site die de cultuur van je bedrijf laat zien. Ook kunnen sollicitanten makkelijk interessante vacatures vinden. Toch heb je minder sollicitanten dan verwacht. Heb je je vacatureteksten al geoptimaliseerd? Zijn ze toegankelijk via verschillende devices?
Solliciteren hoeft niet moeilijk te zijn. Nu je je kandidaat hebt overtuigd om bij jou te solliciteren, wil je het hem of haar makkelijk maken. Daar zijn verschillende manieren voor. Bijvoorbeeld een duidelijke ‘solliciteer direct’-knop. En hoeveel informatie heb je nodig van een sollicitant voor een eerste kennismakingsgesprek? Vraag alleen een naam, mailadres, telefoonnummer, cv en geef de mogelijkheid om opmerkingen toe te voegen. En heb je echt een cv nodig? Je kunt er eens mee experimenteren. Het is ook maar net de vraag hoe graag jij in contact wilt komen met (potentiële) sollicitanten.
Vergeet niet dat een sollicitatie een grote stap is voor iemand.
Ook de sollicitatieprocedure kan helder en persoonlijk zijn. Laat zien naar wie de sollicitatie wordt verstuurd. Plaats een foto van de HR-medewerker of de toekomstige leidinggevende met daarbij naam en telefoonnummer. Geef aan dat vragen welkom zijn. Vermeld bij je vacature duidelijk wanneer deze sluit en wanneer de sollicitant een reactie kan verwachten. Zo voorkom je een hoop onzekerheid bij je sollicitant. En wacht niet te lang met een reactie. Vergeet niet dat een sollicitatie een grote stap is voor iemand.
Het werven en selecteren van goede medewerkers is een kunst op zich. Dat heb je hierboven kunnen lezen. Bij werving en selectie hoort natuurlijk ook een administratief proces. Daar wil je zo weinig mogelijk tijd aan kwijt zijn.
Als softwareleverancier willen wij vanzelfsprekend het goede voorbeeld geven. Met Sollicitant Self Service in ons product OutSite hebben we flinke stappen gezet. Het sollicitatieproces is in de software van AFAS van A tot Z gestroomlijnd en geautomatiseerd. Informatie bij de bron opslaan is behalve handig ook veilig, snel en minder foutgevoelig.
AFAS Sollicitant Self Service is een online portaal. Het is een verlengstuk van jouw website met vacatures waarop kandidaten kunnen reageren. De sollicitaties en contactgegevens worden automatisch gekoppeld aan de vacature en omgezet in een workflow. Met één druk op de knop geef jij aan wat er met welke sollicitatie moet gebeuren. De informatie wordt niet, zoals je gewend bent van andere pakketten, opgeslagen voor de duur van het sollicitatietraject.
De informatie wordt opgeslagen bij de bron: de sollicitant zelf. Voor de sollicitant maak je een stamkaart aan. Zo heb je een compleet beeld van de sollicitant en kun je aanvullende gegevens uitvragen. Met de AFAS stamkaart zijn we afgestapt van het lineaire proces. Processen kunnen nu eenvoudig parallel verlopen. Vanuit de vacature op OutSite, zoals onze eigen werken-bij site heet, kan een kandidaat simpel informatie invoeren die automatisch op zijn of haar stamkaart in InSite terechtkomt. Via die stamkaart kunnen wij allerlei acties ondernemen, zoals een kandidaat uitnodigen voor een gesprek of vragen om een rekeningnummer.
Doordat Sollicitant Self Service is geïntegreerd in de HR-software van AFAS, kun je veel onderdelen automatiseren. Zo is je werken-bij site niet alleen effectief naar de buitenwereld, maar houdt jouw organisatie door het effectieve proces ook tijd over. Die tijd kun je weer investeren in gesprekken met interessante sollicitanten.
Wanneer een nieuwe medewerker in dienst treedt, staat alle informatie al klaar. Dan voel je je als nieuwkomer pas echt welkom: de hele organisatie is voorbereid op je komst en je hoeft niet eerst langs diverse afdelingen om je aan te melden. Behalve als je taart komt brengen, natuurlijk.
Met de HRM / Payroll software van AFAS automatiseer je de administratieve werkzaamheden, betrek je medewerkers en managers bij het correct registreren van HR-mutaties, en maak je duurzame inzetbaarheid mogelijk dankzij de tientallen HR-dashboards die jou het inzicht geven die jij elke dag nodig hebt.
Het sollicitatieproces, van vacature tot ondertekening van het contract, is gestroomlijnd en geautomatiseerd. Informatie wordt bij de bron opgeslagen – de sollicitant – en is vanuit daar beschikbaar voor andere processen. Zo komt de kandidaat in een gespreid bedje terecht en voorkom je onnodige tussenstappen en fouten.
Maandelijks krijgen meer dan 2,4 miljoen Nederlanders hun loonstrook via de software van AFAS. Met onze software kan je zelf de salarisadministratie doen. Dankzij de integratie met HRM, alle wet- en regelgeving in de software, de ondersteuning van meer dan 200 cao's en diverse automatische controles op je salarisadministratie wordt de salarisverwerking een efficiënt proces.
Privé doen we tegenwoordig alles online of simpel met een appje. Op het werk gaat dat vaak net iets anders. Papier en complexe administratieve processen zijn aan de orde van de dag. Uit onderzoek onder 1.027 werkende Nederlanders blijkt hoe werkend Nederland ervoor staat op het gebied van digitalisering.
HR-professionals zullen in 2020 voor het eerst sinds vijf jaar niet langer werving van nieuwe medewerkers als topprioriteit hebben, maar juist scholing en behoud van huidige medewerkers. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘HR-Trends 2019-2020’ van AFAS Software, adviesbureau Berenschot en uitgeverij Performa.