Insourcing van hr-processen is echter niet de norm, outsourcing van hr nam vorig jaar zelfs nog met 5% toe. Maar toch staat outsourcing onder druk. Zo signaleerde het Britse onderzoeksbureau Ovum vorig jaar een stagnatie van de groei van outsourcing en steeds kleiner wordende contracten.
Steeds meer organisaties besluiten dus om hun personeelsadministratie weer zelf te gaan uitvoeren. Ze hebben ontdekt dat personeelsinformatie waardevol is in het tijdperk van big data. Personeelsinformatie is stuurinformatie die nodig is om de organisatie wendbaar te maken. Een kroonjuweel dus, dat je vooral in eigen hand moet houden. Is hr-informatie ondergebracht bij een externe dienstverlener, dan is er altijd verlies van beschikbaarheid. Extern opgeslagen personeelsdata zijn moeilijker toegankelijk dan wanneer ze in eigen beheer zijn.
Het snel en doeltreffend inzetten van arbeid en expertise is noodzaak om in te kunnen spelen op ontwikkelingen. Snelle beschikbaarheid over actuele ken- en stuurgetallen van hr is daarmee een kernkwaliteit geworden van organisaties. Maar door outsourcing hebben ze onvoldoende zeggenschap over deze kwaliteit. Dat gaat ten kosten van het concurrentievermogen.
De zekerheid over de kosten en het comfort zijn de meest genoemde argumenten voor het uitbesteden van de personeelsadministratie. Maar hoe legitiem zijn die argumenten? Systemen voor e-hrm zijn inmiddels zo sterk ontwikkeld dat ze de personeels- en salarisadministratie moeiteloos integreren. Wetgeving, regelgeving, cao-bepalingen. Het zit allemaal al ingebouwd in de huidige generatie e-hrm. Salarisverwerking en loonadministratie vragen niet meer dan een druk op de knop. Complex is de personeelsadministratie niet meer.
Kostbaar ook niet. In tegenstelling tot vroeger is outsourcing van de personeelsadministratie juist duurder aan het worden dan uitvoering in eigen beheer. Aangezien systemen voor e-hrm allang geen prijzig maatwerk meer zijn, is een aanzienlijke prijsdaling ingezet.
Even voor de duidelijkheid, uitbesteden is niet per definitie verkeerd. Het heeft in het verleden sterk bijgedragen aan slanke, wendbare organisaties. En zeker voor kleinere ondernemingen kan outsourcing een prima oplossing zijn. Maar het zonder meer uit handen geven aan externe partijen is zonde. Veel van de administratieve handelingen kunnen immers verdampen door automatisering en digitalisering van de personeels- en salarisadministratie. Veel mooier is het om zelf de regie te houden. Dat kan uiteraard prima met de ondersteuning van de kennis en expertise van een externe partij, maar dan wel alleen voor het werk waarbij dat echt nodig is.
De salarisadministratie outsourcen of zelf doen? Wat zijn de voor- en nadelen? Je leest het in de longread ‘Salarisadministratie zelf doen of uitbesteden’.