Personeelskosten: waar bestaan ze uit?

Personeelskosten: een onderwerp waar elke werkgever en HR-manager mee te maken heeft. Het is een van de grootste uitgavenposten binnen een organisatie en kan een aanzienlijke invloed hebben op de bedrijfsresultaten. Maar wat zijn nu precies de personeelskosten en waaruit bestaan ze?

Wat zijn personeelskosten?

Personeelskosten zijn de totale kosten die een bedrijf maakt om werknemers in dienst te hebben en te behouden. Deze kosten omvatten allerlei uitgaven, zoals lonen, belastingen en premies, maar ook administratieve en operationele kosten. Het is belangrijk voor bedrijven om goed inzicht te hebben in hun personeelskosten, zodat ze nauwkeurige inschattingen kunnen maken voor begrotingen, winst- en verliesrekening, en bedrijfsvoering.

Onderdelen van personeelskosten

De personeelskosten worden in de volgende categorieën worden onderverdeeld:

Directe personeelskosten

Dit zijn de kosten die direct gerelateerd zijn aan de lonen en salarissen van werknemers, zoals:

  • Brutoloon
  • Vakantiegeld
  • Bonussen en commissies
  • Overwerkvergoeding
  • Reiskostenvergoeding

Indirecte personeelskosten

Dit zijn kosten die niet direct aan de salarissen van werknemers zijn gekoppeld, maar wel gerelateerd zijn aan het in dienst hebben van personeel, zoals:

  • Sociale zekerheidspremies
  • Pensioenbijdragen
  • Ziektekostenverzekering
  • Ongevallenverzekering
  • Training en ontwikkeling
  • Werving en selectie
  • Administratieve kosten

Belang van personeelskosten in bedrijfsvoering

Personeelskosten vormen vaak de grootste kostenpost voor een bedrijf, dus het is belangrijk om ze nauwkeurig te berekenen en te monitoren. Inzicht in personeelskosten helpt bedrijven bij het ontwikkelen van hun budget, het plannen van groei, het evalueren van de winstgevendheid en het nemen van strategische beslissingen.

Daarnaast kunnen bedrijven hun personeelskosten optimaliseren door efficiëntere processen te ontwikkelen, te investeren in training en ontwikkeling om productiviteit en prestaties te verbeteren, en door winstgevende arbeidsrelaties en retentiestrategieën te bevorderen. Door deze kosten te beheersen en te monitoren, kunnen organisaties hun budgettering en bedrijfsvoering verbeteren en uiteindelijk hun concurrentievermogen op de markt vergroten.

Door te automatiseren bespaar je kosten

Administratie zoals verlof, verzuim en de salarisverwerking kosten je nu nog veel tijd. En dat terwijl deze administratieve werkzaamheden al lang niet meer je primaire focus zijn. Want HR verschuift. Thema’s als werkgeluk en strategische personeelsplanning krijgen prioriteit. Wel zo fijn als je geholpen wordt door HRM-software om je daar volledig op te kunnen richten, toch?

Met de HRM-software van AFAS krijg je weer grip op je HR-processen. Automatiseer tijdrovende administratie en gebruik onze slimme dashboards voor meer inzicht. Het gevolg? Je hebt weer tijd voor wat écht belangrijk is.

Ben jij benieuwd hoe AFAS HR heeft geregeld? Bekijk dan snel bovenstaande video.
 

Alle artikelen

Breng je HR- en salarisadministratie samen in één softwarepakket

Met de software van AFAS regel je zaken als salarisverwerking, verlof, verzuim en werving & selectie met één muisklik. Stroomlijn alle HR-processen en minimaliseer de administratie ervan!