Grote kans dat jij of een medewerker een deel van de administratie nog handmatig invoert in Excel. En dat is op zich niet vreemd. Als ondernemer ben je bezig met het laten groeien van je bedrijf. Het digitaliseren en automatiseren van bedrijfsprocessen is dan niet het eerste waaraan je denkt.
Maar als jouw onderneming groeit, merk je dat de administratie een steeds grotere last wordt. En meestal komt de administratieve eindverantwoordelijkheid op jouw schouders te liggen. Je medewerkers hebben het te druk met hun eigen taken en de daarbij behorende administratie. Met een beetje pech kom je nauwelijks meer aan ondernemen toe.
Door te digitaliseren en automatiseren maak je je bedrijf toekomstproof. Je giet je processen in bedrijfssoftware en automatiseert de processen eenvoudig met workflows. Zo kun jij je weer richten op datgene waar je goed in bent: ondernemen. Kom maar op met die groei!
Om je bedrijfsprocessen te digitaliseren en automatiseren, kun je het beste ERP-software gebruiken. Maar wat is dat precies?
ERP betekent Enterprise resource planning. Een ERP-systeem is het hart van je bedrijf. Deze software brengt belangrijke bedrijfsinformatie en bedrijfsprocessen van verschillende afdelingen samen in één centraal systeem. Digitale processen worden gestandaardiseerd en geautomatiseerd, zodat alle medewerkers zich kunnen focussen op hun kerntaken.
Het kan als mkb een hele stap lijken om te professionaliseren met ERP-software. Toch kunnen wij garanderen dat je nooit meer terug wilt als je er eenmaal mee bent begonnen. Je hoeft tegenwoordig niet eens meer hoge implementatiekosten te betalen.
Speciaal voor het mkb is er namelijk AFAS Direct. Alle belangrijke processen staan digitaal voor je klaar en binnen twee weken zijn al jouw bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Zo kun jij binnen no time bezig met waar het echt om draait – je bedrijf laten groeien.
Werken met bedrijfssoftware is sneller, slimmer en efficiënter dan werken met losse programma’s, waaronder Excel. Je profiteert van:
Maar wat is nu echt het verschil in de praktijk? Wij zetten Excel en bedrijfssoftware naast elkaar.
Wanneer iedereen op zijn of haar eigen manier werkt, kan dat vervelende gevolgen hebben. Als het team uitbreidt, is het met verschillende werkwijzen steeds lastiger om effectief samen te werken. Of: stel dat je vaste boekhouder na 5 jaar ineens vertrekt. Kan een opvolger wegwijs worden uit zijn of haar methode? En weet je überhaupt waar alle informatie te vinden is, of staat alles in verschillende documenten op verschillende plekken?
Als je alle processen standaardiseert met software, werkt iedereen met hetzelfde systeem en dus op dezelfde manier. Elke medewerker legt informatie op dezelfde overzichtelijke manier vast. Zo kan een collega taken snel overnemen als iemand (tijdelijk) vertrekt of ziek is.
Hoe meer je bedrijf groeit, hoe onoverzichtelijker het wordt om met allerlei losse programma's als Excel te werken. Als je meer bedrijfsprocessen hebt, moet je meer administratie bijhouden. Het gevolg: op een gegeven moment lopen backoffice-processen vast en loop jij achter de feiten aan.
Door je administratie in software te gieten, automatiseer je bedrijfsprocessen, verminder je handwerk en zorg je voor overzicht. En dat is vervolgens weer goed voor de gezondheid en groei van je bedrijf.
Gaat je onderneming als een speer? Dan kun je eenvoudig uitbreiden en verder bouwen op het fundament van AFAS Direct. Onze bedrijfssoftware wordt ook door multinationals gebruikt, dus je kunt nog wel even doorgroeien. Ook als je even wat minder hard gaat, zorgt de software ervoor dat de kwaliteit en schaalbaarheid van je processen gewaarborgd blijft.
Als iedereen met eigen documenten werkt, is de kans groot dat je een keer een verkeerde lijst erbij pakt. Wat is de meest up-to-date versie van het bestand met klantinformatie? En wat was nu de laatste prijslijst voor inkoop? Deze vragen hoor je vast vaker op de werkvloer. Niet vreemd dat mensen soms per ongeluk met verkeerde of verouderde informatie werken.
Met bedrijfssoftware werk je altijd met de meest actuele informatie. Door de centrale digitale opslag hoef je niet meer die ene collega op te zoeken of de archiefkasten door te spitten voor de juiste informatie. Je voert data eenmalig in, en iedere betrokkene heeft er toegang toe. Daardoor werken medewerkers altijd met up-to-date informatie.
Extra tip: doordat alles centraal is opgeslagen, kun je precies zien hoe het bedrijf ervoor staat. Met onze inbegrepen dashboards heb je als management namelijk 100% real-time inzicht in het reilen en zeilen van je organisatie.
Lijsten handmatig overtypen? Vergeten declaraties in te leveren? Wordt de urenregistratie pas aan het einde van de maand gedaan? Waarschijnlijk is dit herkenbaar. Je bent niet de enige – dit gebeurt vaak bij groeiende bedrijven. Het gevolg is dat er fouten in de administratie terecht komen.
Door informatie eenmalig vast te leggen bij de bron met behulp van bedrijfssoftware, is je administratie direct kloppend. Zo kunnen medewerkers met de AFAS Pocket-app zelf al veel invoeren. Declaraties scannen ze direct in, en urenregistratie doen ze via de app. Handig, vooral voor de buitendienst.
Met AFAS Direct is bedrijfssoftware binnen handbereik, ook voor het mkb tot 25 medewerkers. Geen hoge implementatiekosten: gewoon een vast maandelijks bedrag. Wat je daarvoor terugkrijgt? Minder administratief werk en dus meer tijd voor kerntaken. Meer dan 25 medewerkers? We hebben uiteraard ook informatie over een ERP-systeem voor jouw bedrijf.