Hoogvliet is fan van automatiseren met workflows

“De sceptische geluiden uit het verleden zijn verstomd. Men ziet in de praktijk gewoon dat het werkt”

Toen supermarktconcern Hoogvliet in 2011 met de HRM en Payroll software van AFAS ging werken, was de voornaamste doelstelling om administratieve werkzaamheden zoveel mogelijk bij de filialen weg te halen. Anno 2018 is de organisatie met ongeveer achthonderd medewerkers gegroeid. Terwijl de personeels- en salarisadministratie qua fte’s in omvang gelijk is gebleven. Een knappe prestatie en hét bewijs dat werken met workflows z’n vruchten afwerpt.

Eldert Zekveld begon 21 jaar geleden bij Hoogvliet op de financiële administratie. Inmiddels werkt hij alweer ruim vijftien jaar als Manager Personeels- en Salarisadministratie bij Hoogvliet. Hij heeft een voorliefde voor automatisering. Sterker nog: als fel pleitbezorger van het efficiënt inrichten van geautomatiseerde processen heeft hij zich bij Hoogvliet de bijnaam ‘Mister AFAS’ verworven. De afgelopen jaren heeft Zekveld benut om gaandeweg steeds meer processen met behulp van workflows te automatiseren. Daar zit een duidelijke filosofie achter, stelt hij: “Je moet zoeken naar oplossingen voor problemen waar supermarktmanagers last van hebben."

Revolutie

Voor een bedrijf als Hoogvliet was het verwerken van personeelsmutaties bijvoorbeeld altijd een zeer tijdrovende klus. Van de ruim zesduizend medewerkers is twee derde een tijdelijke kracht. Veel van de tijdelijke contracten verlopen na zeven of acht maanden, veelal door natuurlijk verloop. Dan is het zaak om tijdig duidelijk te hebben of zo’n contract al dan niet wordt verlengd, anders brengt dat extra kosten met zich mee. “We zijn begonnen met het inrichten van een workflow in InSite voor het managen van de in- en uitstroom”, herinnert Zekveld zich. “Tegenwoordig weten we niet beter, maar destijds was het een revolutie. Zeker voor een organisatie die jaarlijks ongeveer 2500 mensen aanneemt.”

"Je moet er even goed over nadenken, maar als het eenmaal draait heb je er geen omkijken meer naar"

De smaak te pakken

Het is in de organisatie niet onopgemerkt gebleven dat steeds meer processen in de afgelopen jaren perfect gestroomlijnd zijn. Gaandeweg heeft Hoogvliet de smaak goed te pakken gekregen. Zekveld: “Dingen die op papier eenvoudig lijken, zijn in de praktijk vaak complex. Alle verplichtingen voor het werken in de supermarktslijterijen bijvoorbeeld. Er komt heel wat bij kijken om je zaakjes op orde te hebben. Allereerst natuurlijk een slijterijvergunning, een minimumhoeveelheid gediplomeerde medewerkers, de beschikbaarheid van geldige identiteitsbewijzen, noem maar op. Dat hebben we met behulp van workflows allemaal kunnen automatiseren. Je moet er even goed over nadenken, maar als het eenmaal draait heb je er geen omkijken meer naar.” 

Benieuwd naar het hele verhaal van Hoogvliet én de gouden tip van Eldert Zekveld?