Henk Meulenbroeks is als teammanager verantwoordelijk voor de financiële administratie en cliëntenadministratie (CFA). Hij legt uit wat bedoeld wordt met Thuis kan overal: ‘Mensen kunnen bij ons terecht vanaf het moment dat ze zorg nodig hebben, tot het einde. En we willen dat iedereen zich daar altijd zo prettig mogelijk bij voelt. Dat betekent dus ook dat als je opgenomen wordt, je nog steeds een thuisgevoel moet hebben. Thuis is namelijk een gevoel, en is onafhankelijk van plaats. Dat zit hem in heel veel dingen. In de manier waarop medewerkers met je omgaan natuurlijk, maar ook in soms onverwachte zaken. Zo hebben we een pilot gedaan waarbij mensen hun eigen voordeur mee konden nemen. Dat was een groot succes.’
Meulenbroeks’ collega Erik van den Bogart is teammanager bij de HR-administratie. Hij vult aan: ‘Die manier van werken vraagt vooral veel van verzorgenden en verpleegkundigen. Zij moeten echt focussen op de cliëntvraag. Wat heeft iemand echt nodig? Daar helpen ze bij. En de rest doen mensen zoveel mogelijk zelf. De focus ligt op zelfredzaamheid.’
RSZK ZorgProfessionals heeft zo’n 1850 medewerkers en bijna 1000 vrijwilligers. Zij bieden zorg en diensten aan kwetsbare ouderen. Van mensen met een lichamelijke beperking en mensen die moeten revalideren, tot ouderen met dementie en mensen met een levensverwachting van minder dan drie maanden. Die zorg verlenen ze zolang mogelijk bij mensen thuis, en anders in woonzorgcentra. De werkzaamheden variëren daarbij van hulp bij het huishouden, tot behandelingen aan huis, van maaltijdservice tot personenalarmering, en van een klussendienst tot het bieden van gezelschap.
Ben je nieuwsgierig hoe RSZK ZorgProfessionals de software van AFAS inzet om de belofte waar te maken?