Het beroep van vrachtwagenchauffeur was altijd omgeven met romantiek en vrijheid. ‘Met de vlam in de pijp’ kwamen truckers op de meest interessante plekken. De romantiek en vrijheid zijn echter behoorlijk ingeperkt. Klanten eisen steeds vaker dat ze beleverd worden op basis van strakke schema’s en nauwe venstertijden. Daarnaast heeft de rijtijdenwet het voor chauffeurs onmogelijk gemaakt om extra inkomsten te verwerven door een paar uur extra achter het stuur door te brengen. Door deze ontwikkelingen stokt de aanwas van nieuwe, jonge chauffeurs.
Zolang de zelf rijdende vrachtwagen nog niet de weg op gaat, is het aan individuele transportbedrijven om te bedenken hoe ze meer effectief personeel kunnen werven. Veel bedrijven zetten hun vacatures prominent op de website, zoals Cornelissen Transport dat ook altijd deed. Het bedrijf gaat daar echter mee stoppen, legt ICT-manager Leo Rouw uit. “Wij kiezen ervoor om de externe portal van ons ERP-systeem, OutSite, daarvoor te gaan gebruiken. Dat is dankzij de sollicitanten selfservice een stuk efficiënter omdat kandidaten hun eigen gegevens invoeren en wij dat dus niet meer hoeven te doen. Via de ingestelde workflows kunnen onze HR-mensen de voortgang van het wervingsproces nauwgezet volgen en automatisch interactie met kandidaten opstarten.” Rouw verwacht dat deze laagdrempelige voorziening meer traffic gaat genereren, ook omdat een aparte portal beter scoort in de zoekresultaten van Google.
Het gebruik van een aparte portal voor werving en selectie is niet het enige wapen dat Cornelissen Transport in de strijd gooit. Om beter in beeld te komen bij de jonge doelgroep is het bedrijf een stuk actiever geworden op sociale media, zoals Instagram en Facebook. Bovendien zijn de banden met onder andere rijscholen en onderwijsinstellingen op het gebied van transport en logistiek aangetrokken.