‘Het feit dat wij ook dit jaar weer prachtige noteringen achter onze naam mogen schrijven naar aanleiding van het MT500 onderzoek went nooit’, zegt Bas van der Veldt, CEO van AFAS. ‘’Het is een waardering voor ons gehele familiebedrijf. Elk jaar groeien wij in medewerkers en klanten maar weten wij met elkaar nog steeds onze kernwaarden: familie, vertrouwen, gek en doen uit te blijven dragen. En dat dit gezien en beloond wordt is iets om trots op te zijn.’’ Bas van der Veldt vervolgt: ‘Ook zien wij veel klanten van ons terugkomen op prachtige plekken in de lijsten van de MT500. Het is waanzinnig dat onze klanten op zoveel verschillende facetten ook hun steentje bijdragen.’
Het succes van AFAS is onder andere gemeten aan de pijler ‘goed werkgeverschap’. Op dit gebied is AFAS, net als afgelopen jaar, het beste Nederlandse bedrijf geworden. Bas van der Veldt vertelt: ‘Onze ruim 600 medewerkers zijn het allerbelangrijkste voor ons. Met deze 600 medewerkers vormen wij AFAS. Waarbij onze cultuur bij elke medewerker terug te vinden is. Omdat dit goed zit vinden wij het belangrijk dat het met de medewerkers goed gaat en daarbij verder kijken dan alleen het werk gerelateerde presteren en ontwikkelen. Daarnaast houden we er ook van om met elkaar de successen te vieren.’
Het softwarebedrijf uit Leusden wordt ook genoemd om de inspanningen op het gebied van duurzaamheid. ‘Wij vinden dat je als bedrijf je verantwoordelijkheid moet nemen op het gebied van duurzaamheid. Daar willen we aan bijdragen met Corporate Social Responsibility (CSR). Uiteindelijk blijven wij een softwareleverancier en doen we dit daarom zo systematisch en meetbaar mogelijk. Het liefst door te automatiseren, innoveren en te digitaliseren. Daarbij denken we verder dan zonnepanelen en een elektrisch wagenpark. Zo is afgelopen periode gekeken hoe we ons afval een tweede leven kunnen geven. Een voorbeeld is dat wij nu op onze koffiecompost oesterzwammen laten groeien. Deze oesterzwammen verwerken we in verschillende gerechten, maar ook in de heerlijkste bitterballen’, vertelt Bas van der Veldt.
De MT500 is het jaarlijkse verslag van een onderzoek naar het imago van Nederlandse bedrijven onder managers, beslissers en leidinggevenden. Kenmerkend voor de aanpak van de MT500 is de peer-to-peerbeoordeling: respondenten vellen alleen een oordeel over bedrijven die actief zijn in hun eigen branche.