De “toppers” van Amerpoort helpen onder andere in het restaurant tijdens de lunch, maken verse smoothies, verzorgen de koffie en thee bij het entree café en vullen de koffiemachines en fruitmanden aan. Ook zorgen ze voor het vouwen van de was, kweken ze de oesterzwammen voor de keuken. De medewerkers van het softwarebedrijf ontvangen hen met open armen.
"Het is prachtig om te zien hoe ze elke dag met een grote glimlach aan het werk gaan en aan het eind van de dag tevreden naar huis vertrekken," aldus Marleen Luijer, Manager Hospitality bij AFAS.
De dagelijkse begeleiding van de cliënten wordt verzorgd door Tamara Bijkerk-Koelewijn van Amerpoort en Fleur Staubach van AFAS. Fleur begon zelf in het Hospitality-team en heeft in het afgelopen jaar extra cursussen gevolgd om deze nieuwe rol succesvol in te vullen. Naast de dagelijkse begeleiding worden er ook maandelijks leerdoelen opgesteld en geëvalueerd, waarbij aandacht wordt besteed aan de voortgang van de cliënten. Bovendien krijgen de cliënten trainingen in horeca en gastvrijheid, zodat ze zich verder kunnen ontwikkelen.
De samenwerking tussen AFAS en Amerpoort is meer dan alleen een werkplek; het is een stap richting een inclusievere maatschappij, waarin iedereen kan meedoen. AFAS hoopt met dit initiatief anderen te inspireren om ook werkplekken voor mensen met een beperking te creëren. "We zien dagelijks hoe waardevol het is om mensen met verschillende achtergronden en talenten samen te brengen. Deze samenwerking laat zien dat iedereen een unieke bijdrage kan leveren," zegt Britt Breure, HR & CSR Directeur bij AFAS. Door deze visie te omarmen, zet de softwareleverancier uit Leusden zich actief in voor een toekomst waarin diversiteit en inclusie centraal staan – niet alleen binnen hun eigen organisatie, maar ook daarbuiten.