Vorige week ontving ik een persbericht met als kop: "Exact Software start met Nyenrode Business University het interactieve platform: "Ondernemen. Juist nu!". Hiermee wil het bedrijf ondernemers voorzien van relevante informatie, concreet advies en middelen om de huidige crisis effectief te lijf te gaan. Nyenrode is bij het initiatief betrokken als externe deskundige en draagt zorg voor relevante analyse en prikkelende bijdragen.
U zult begrijpen dat ik getriggerd was door het initiatief. Gaat Exact AFAS achterna die met OPB (Ondernemings Proces Beheer, de visie van AFAS) aan de weg timmert of gaat dit nog veel verder? Even doorlinken op internet en je bent er achter… "Ze snappen het niet in Delft", was mijn directe conclusie! De consument krijgt de schuld van de crisis. Ik lees:
"De consument heeft té veel gewild. Door de crisis moet de ondernemer de komende maanden of zelfs jaren snijden. Beter inzicht in onnodige kosten en vooral ook in kosten die iets opbrengen, is meer nodig dan ooit."
Is dit wel zo? Naar mijn mening zijn de "waardevermeerderaars" van deze wereld oorzaak van de crisis en niet -zeg maar- de klant. Partijen waar Rajesh Patel - CEO van Exact - het vuur voor uit de sloffen loopt, zijn debet aan de crisis! Als een bedrijf alleen maar met aandeelhouderswaarde bezig is, kan het niet goed blijven gaan. Aandeelhouderswaarde ontstaat bij een goed ondernemingsbeleid en niet door allerlei constructies. In de breedte van onze economie heeft dit beleid geleid tot crisis… Waarde creëren die er feitelijk niet is…
Wat is de maatschappelijke waarde van de aandeelhouderswaarde? NIETS ! En dan de website ondernemen.exact.nl… Ik vind het niets. Rajesh, denk eens na of deze site wel bij je doelgroep past? Als ik de artikelen lees dan begin ik in crisis te raken. Is dit de oplossing? De oplossing is OPB!! Uitgaan van eigen kracht is mijn adagium en niet afgaan op de geleerden die het allemaal zo goed weten… en die misschien ook wel voor de situatie zoals die nu is, verantwoordelijk zijn.
Rajesh Patel heeft het niet makkelijk. Hij loopt al jaren te vechten tegen de oud-eigenaren die graag Euro's willen zien… De verkoop aan een hedge fund was de oplossing, maar kon op het laatste moment niet doorgaan: de financiering was er niet! Daarbij komt het gevecht met de aandeelhouderswaarde, die moet omhoog! Terugkopen van aandelen moest hier de oplossing zijn, eind september waren 1,22 miljoen aandelen ingekocht voor een gemiddelde koers van 20,53 Euro. De koers ? Deze staat inmiddels op 15,00 Euro… Daar gaat je goede geld...
Op vrijdag 7 november gaf Exact een omzetwaarschuwing. De omzet blijft achter. Het komt door het economisch klimaat. Gelukkig is er een oplossing: het aantal medewerkers wordt teruggebracht en het dividendbeleid blijft gehandhaafd. Een hele geruststelling…
Volgens mij is Exact al jaren in crisis en moet Patel een gevecht leveren dat niet te winnen is. De basis is een goede visie op je markt, op de producten. Een visie over hoe klanten met automatisering aan de slag moeten! Het krampachtige gevecht voor aandeelhouderswaarde win je zo niet; het front ligt op een andere plek!!!
Exact is voor ons een goede concurrent. De producten zijn goed (ook al is Profit vééééél beter
), maar dat komt waarschijnlijk omdat wij ons geld in producten steken… Met Rajesh hebben wij een goed contact, het is een goede kerel met een onmogelijke opdracht. Mijn zoon werkt bij een bedrijf en is dagelijks met Exact aan het werk. Hij is applicatiebeheerder. Dat geeft een bijzondere dimensie aan de relatie met Exact: dagelijks is de software onderwerp van gesprek bij ons in huis. Regelmatig mag ik even meekijken. Ik moet zeggen: er is hoop, maar dan zullen ze meer in het product moeten investeren. Globe en E-Synergy in de basis tot een écht geïntegreerd pakket maken!
Als AFAS blijven wij investeren in de klant, dat geeft toekomst en is de enige oplossing voor het woord crisis. Het is een continue uitdaging voor ons. Rajesh, sterkte met je aandeelhouders en met de crisis. Hopelijk vind je het niet erg dat wij hier op een andere manier mee omgaan.
Piet Mars,
Lid Raad van bestuur AFAS ERP Software
P.S. Natuurlijk heeft Rajesh deze column voor plaatsing eerst persoonlijk in zijn mail gekregen van mij. Reageren? Stuur een e-mail naar: marketing@afas.nl.