De IVA op bezoek bij AFAS

Op 16 november was het dan eindelijk zover. Ruim 50 derdejaars HBO studenten van de IVA Driebergen Business School kwamen uit alle hoeken van Nederland om zich in Leusden te laten inspireren door de visie van AFAS. George van Ekeren was vanuit de IVA aanwezig en deed verslag.

Vanaf 9:30 was de inloop, zodat we klokslag 10:00 uur konden beginnen. Ik dacht: Laat ik eens vroeg zijn, dan mis ik tenminste niets. Precies om 9:23 uur stapte ik bij AFAS naar binnen en wat bleek? Meer dan de helft van de studenten was al aanwezig! Snel meld ik me aan bij Fr@ (één van de vier digitale receptionisten), die binnen 3 seconden een pasfoto maakt en meteen een gepersonaliseerde badge voor me produceert. Zo, nu weet iedereen bij AFAS dat ik aanwezig ben, dankzij het geïntegreerde softwaresysteem. Ik word meteen hartelijk toegelachen door een kop koffie en een heerlijke versnapering. Om precies 10:00 uur heet Herman Zondag, Directeur Customer Operations bij AFAS, ons allemaal van harte welkom bij AFAS en stelt ons voor aan een speciale gast: Fabian. Hij is 12 jaar oud en zit in groep 8 van de basisschool. Hij wilde dolgraag een keer komen kijken bij AFAS en speciaal voor deze gelegenheid heeft hij een colbert en een stropdas aangeschaft.

Herman trapt de sessie in het AFAS Theater af met de visie van AFAS op ondernemen, gevolgd door een uiteenzetting over Ondernemingsprocesbeheer. Vervolgens worden we geconfronteerd met een totaal nieuwe manier van het gebruik van CRM en als klap op de vuurpijl het optimaal digitaliseren van je bedrijf! Een unieke visie die het werk van secretaresses en boekhouders doet verdampen. Secretaresses en boekhouders krijgen een andere functie, want zoals duidelijk benadrukt wordt, is AFAS een familiebedrijf dat mensen ook daadwerkelijk op menselijke wijze behandelt.

De tijd vliegt voorbij en voor we het weten zijn we 2,5 uur verder. Het uitgebreide buffet staat om 12:30 uur al op ons te wachten. Er is nog veel te bespreken en de dag is kort, dus om 13:10 uur begeven we ons opnieuw naar de theaterzaal.

Het onderwerp ‘administreren met het licht uit’ wordt vervolgd. Geen e-mails meer, maar workflows is het antwoord. Alles draait om de balans tussen medewerkers, klanten en ICT, waarbij beleving een belangrijke rol speelt. Het onderwerp wordt afgesloten met een quiz over wie het meest gedigitaliseerd is. Hidde Wartena wint een fles champagne en twee glazen!

Peter Auee, ex-student van de IVA en nu medewerker van AFAS, deelt vervolgens zijn persoonlijke verhaal; de overgang van zijn opleiding naar zijn werk. Discipline, efficiency, bewustwording, zakelijk instinct, oplossingsgerichtheid, klantgerichtheid en de kwaliteit van het presenteren. Allemaal zaken die hij geleerd heeft op de IVA en nu als accountmanager bij AFAS toepast in de praktijk.
Voordat we overgaan op de borrel, krijgen we nog een rondleiding door het bedrijf. Nu kunnen we ook echt merken dat AFAS zijn softwarepakket niet alleen verkoopt, maar als voorbeeld voor zijn klanten ook zelf in de hele organisatie gebruikt. 

Opmerkingen die ik van studenten van de IVA ontvangen heb:

  • Had dit niet verwacht!
  • Software is dus helemaal niet saai!
  • Prachtige praktijkaanvulling!
  • Meer geleerd dan op school in een paar weken!

Van alle studenten heb ik geen enkele negatieve opmerking of klacht gehoord. En terecht! De beste manier om de sfeer te ervaren, is er te zijn. Ik wil AFAS tot slot danken en in het bijzonder Herman Zondag, Peter Auee, Dennis van Dijk en Mark Douma. Ook wil ik de catering hartelijk bedanken voor de moeite en tijd die ze hebben genomen om ons een topdag te bezorgen. Als laatste mijn dank voor het boek ‘De kunst op succesvol ondernemen’ en het jaarverslag van AFAS: het lezen gaat zeker lukken!

Voor mij was 16 november 2011 een feestje!

George van Ekeren

Publicatie datum: 22 november 2011 11:56