Elke organisatie stelt klanten centraal. Maar wat betekent dat nu precies? Is het een toverwoord in tijden van crisis of bestaat het echt. Kijk naar AFAS. Sinds jaar en dag hebben we klantevenementen zoals de AFAS Tennis Classics, de AFAS Awards en de AFAS Open. Maar ook het dagelijks afhandelen van incidenten bij de afdeling Support is 100% gericht op tevreden klanten.
Als Productmanager houdt het me enorm bezig hoe we met productontwikkeling nog dichter tegen de klant aan kunnen kruipen. We willen de software zo maken dat het voor iedereen geschikt is. We hebben natuurlijk per product de inspraaksessies waarin we 1x per jaar onze klanten aan het woord laten om verbeteringen aan te dragen. Maar wat nu als we vragen hebben over een onderdeel waar we net mee bezig zijn en door onze applicatieontwerpers tot in de puntjes worden beschreven? Zo'n ontwerp kan dan alleen maar completer worden door de directe input van gebruikers.
Om de daad bij het woord te voegen zijn we op zoek gegaan naar nog meer mogelijkheden om de klant van heel dichtbij te betrekken. Het resultaat is een mini-inspraaksessie geworden voor het onderwerp 'Inkopen vanuit Projecten'. Door een ervaringspanel van bedrijven samen te stellen, die dit proces elke dag door hun vingers laten gaan, krijg je zeer waardevolle input. En niet alleen input. In het ontwerpproces was al veel in beeld gebracht en de sessie had dan ook nog het doel om hiervan de bevestiging te krijgen dat we op het goede spoor zitten. Aan de reacties te horen was dat duidelijk het geval. De gebruikers liepen uiteen van de boekhouder tot projectmanager zelf. Er was zelfs een prospect aanwezig om eens te voelen hoe AFAS dat 'klant centraal stellen' in de praktijk brengt. De discussies gingen over en weer en velen wisten duidelijk te maken dat hun suggestie toch echt meegenomen moest worden in Profit 2011.
Een mini-inspraaksessie is goed te vergelijken met de 80/20 regel. We waren al op 80% van ons ontwerp, maar de groep van gebruikers heeft ons de laatste 20% opgeleverd. Dat is wel 20% die we anders na uitlevering van u via de klantportal hadden binnengekregen en in een latere versie pas hadden kunnen toevoegen. Het is dus voor mij en de Applicatie Ontwerper een fantastische manier om lekker met deze klanten de inhoud in te duiken.
Bij AFAS vinden we het erg belangrijk om op deze manier samen met onze klanten de software te ontwikkelen. Door deze samenwerking kunnen we er pas echt voor zorgen dat onze klanten als keizers behandeld worden.
En nog leuk om extra te vermelden; Klanten van AFAS voelen zich ook daadwerkelijk echt keizer. De waardering van onze klanten komt o.a. tot uiting in onze Support afhandeling: 40% van de klanten beoordeelt de afhandeling van Support met een 10! Wat dus betekent dat het niet beter kan!
Tot ziens op een volgende (mini-) inspraaksessie van AFAS!
Frans van Hall
Productmanager
Jan-Willem van Setten
Applicatie Ontwerper
Beste heer/mevrouw,
Wij zijn gestart met de ontwikkeling van functionaliteit om ervoor te zorgen dat u vanuit Profit Projecten via Profit Logistiek kunt gaan inkopen. Dit is een lang gekoesterde en veel gehoorde wens.
Om deze functionaliteit goed op uw praktijk af te stemmen, verzoeken wij om uw waardevolle input. Zoals wij geregeld communiceren, betrekken wij u graag in de ontwikkeling van AFAS Profit. Wij willen u dan ook graag de mogelijkheid geven om, met een select gezelschap, met ons van gedachten te wisselen over dit onderwerp.
Wij nodigen u graag uit om samen met software ontwerper Jan-Willem van Setten en mijzelf, het proces door te nemen zoals wij dat voor ogen hebben. U bent in de gelegenheid om met andere gebruikers uw eigen input in te geven. Wij zullen uw input vervolgens meenemen en kijken of we dit kunnen toepassen in de nieuwe versie van AFAS Profit 2011. Deze versie is de opvolger van AFAS Profit 2008 en staat gepland voor juni 2010.
Programma woensdag 21 oktober: 18.00 - 19.00 Diner bij AFAS in Leusden 19.00 - 19.30 Toelichting status van het huidige ontwerp 19.30 - 21.00 Inspraak/ discussie
U kunt via deze link aangeven of u aanwezig bent. Graag even aangeven met welke collega (max. 2 personen per bedrijf) u komt en of u aanschuift bij het diner.
We zien u graag op woensdag 21 oktober!
Met vriendelijke groet, AFAS ERP Software B.V.
Jan-Willem van Setten & Frans van Hall
AFAS ERP Software BV | Philipsstraat 9 | 3833 LC Leusden | 033-4341800 | info@afas.nl
Wilt u deze informatie van AFAS niet meer ontvangen? Dan kunt u zich afmelden in de AFAS Klantportal.