Moeilijker dan menigeen denkt, zo bleek op de onlangs gehouden DevDays. Tenminste, als je niet van tevoren wordt gezegd wát je gaat tekenen. Of uit welke onderdelen de tekening bestaat. Als je dus niet weet wat je je bij de opdracht 'teken een schuin streepje van 2 cm op 8 uur aan de grote cirkel' moet voorstellen…. En waarom je nou eerst een streepje linksonder, dan een rondje middenboven, gevolgd door een streepje rechtsboven moet tekenen? Geen flauw idee? Uit de tekenoefening bleek dat als overzicht, duidelijke stappen en logica ontbreken, het tekenen van een lieveheersbeestje heel wat meer vraagtekens en frustraties oproept dan je in eerst instantie zou verwachten.
Deze tekenopdracht kregen o.a. de programmeurs en ontwerpers van de afdeling Product Development voorgeschoteld op de onlangs gehouden DevDays. Deze DevDays zijn bedoeld om bij eenieder die binnen AFAS bezig is met het maken van Profit, het bloed sneller te laten stromen. Nieuwe inzichten, of dat nu gaat over technologie of processen, dat is waar het deze dagen om draaide. Als dames van het Kennis & Content-team (waar o.a. de help en de cursussen vandaan komen) grepen wij deze gelegenheid aan om onze collega's inzicht te geven in iets wat niet direct met nieuwe technologieën te maken heeft, maar met inzicht in hoe ú onze software ervaart. Inzicht in gebruikersvriendelijkheid dus. Usability.
Nu is de kennis over gebruikersvriendelijkheid al op veel plekken aanwezig in onze organisatie. Maar kennis van de theorie resulteert niet overal linea recta in betere praktijken. En juist breed gedragen, doorleefde inzichten in usability kunnen tot een kritischer blik op eigen en andermans werk leiden. Wij richtten ons met onze tekenoefeningen daarom speciaal op de ontwerpers en programmeurs omdat zij zich volgtijdelijk voor ons in het software-maken-proces bevinden. Software die al direct bij het ontwerpen en programmeren gebruiksvriendelijk is, levert ons als K&C én u als klant immers direct wat op. Als Profit u precies laat zien wát u wánneer moet doen, hoeven wij minder help te schrijven. En u bent sneller klaar met uw taken in Profit met minder frustraties en een beter resultaat.
Breder & diepgaander bijbrengen van die kennis was dus het motto. En wat is de beste manier om iemand iets bij te brengen? Zelf aan den lijve ondervinden! Zonder dat ze wisten wat ze maakten, moesten onze collega's dus ongeïdentificeerde streepjes en rondjes in willekeurige volgorde aan het papier toevertrouwen. Dit leidde behalve tot grote hilariteit, ook tot onderling overleg en schichtige blikken naar schetsen van collega's. Verder registreerden wij hoe een aantal collega's steeds glaziger ging kijken.
Maar uiteindelijk is het resultaat wat telt. En dat kon in veel gevallen gerust verrassend genoemd worden. Met als uitschieter een dermate abstract lieveheersbeestje dat Picasso met trots zijn naam eronder zou hebben gezet.
Ter vergelijking lieten we hen een tweede tekening maken die wél was voorzien van overzicht en stappen in een logische volgorde. Die oefening leverde een beter resultaat op in de helft van de tijd.
Door de combinatie van humor en eigen ervaring is de link van het lieveheersbeestje naar usability goed overgekomen.
Wij hopen dat u in de nabije toekomst de vruchten van deze oefeningen mag proeven: software die u als Gebruiker Vriendelijk door de functies in Profit leidt. Zonder hulp van help of FAQ. Of, zoals Usability-goeroe Jakob Nielsen al zei: 'goede software heeft geen help nodig'. Zo is onze K&C-uitdaging aan onze collega's: maak Profit perfect gebruikersvriendelijk en onze help overbodig!
Tamara Rittersma
Celesta de Vries
Beatrix Tobori
Kennis & Content-team