ICT-beslissers: gebruiksvriendelijkheid onbelangrijk

ICT-beslissers: gebruiksvriendelijkheid onbelangrijk

Gebruiksvriendelijkheid is geen prioriteit bij het aankopen van bedrijfssoftware. Een groot deel van de ict-beslissers denkt dat lage gebruiksvriendelijkheid van een product te compenseren is met training. AFAS is hierin trendsetter. Klanten kunnen AFAS Profit zelf testen, de cursussen zijn volledig herschreven waarbij het proces staat centraal en zijn de doorlooptijden van consultancy tot een minimum beperkt.

Meer dan de helft van de ict-managers laat gebruiksvriendelijkheid niet meewegen bij de keuze voor een bedrijfsapplicatie. Dat blijkt uit onderzoek van IFS, leverancier van componentgebaseerde bedrijfssoftware, onder honderd ict-managers in Groot-Brittannië. "Mensen verwachten dat de gebruiksvriendelijkheid van hun bedrijfsssoftware vergelijkbaar is met die van de toepassingen die ze thuis gebruiken", aldus Dan Matthews, cto van IFS.

Bij de selectie van bedrijfssoftware laat 47 procent van de ondervraagden de gebruiksvriendelijkheid serieus meewegen in de beslissing. Slechts 4 procent beschouwt gebruiksvriendelijkheid als prioriteit. 36 procent laat vooral andere factoren meewegen, zoals functionaliteit en prijs. Volgens 17 procent is een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid op te lossen met goede training.

HandleidingBij de vraag naar de definitie van gebruiksvriendelijkheid van bedrijfssoftware gaf bijna 45 procent aan dat zij daaronder producten verstaan die hen helpen het werk beter en sneller te doen. 30 procent vindt de 'usability' goed als het lezen van de handleiding niet nodig is. Van de ondervraagden vindt 95 procent dat de gebruiksvriendelijkheid van de bedrijfssoftware afneemt, als medewerkers meer willen dan alleen het basisgebruik van een applicatie.

Zoeken naar informatieDe meeste tijd wordt, volgens de respondenten, verspild als modules in hetzelfde systeem op een andere manier werken. Ze noemen ook de moeite die het kost om gegevens uit te wisselen tussen applicaties. 15 procent vindt dat de complexiteit in het zoeken naar en vinden van informatie binnen het systeem hen te veel tijd kostte.

De meeste intuïtieve hedendaagse softwareprogramma's zijn volgens 40 procent van de respondenten webapplicaties. 23 procent noemde e-mailsystemen als meest intuïtieve softwaretoepassingen.

Bron: Computable.nl

AFAS doet allebei en meer!AFAS pakt het van meerdere kanten aan, aangezien de combinatie van deze factoren tot een succesvol en tevreden klantconcept hoort. Allereerst moeten het product en de prijs goed zijn en behoort een implementatietraject natuurlijk vlot te verlopen. AFAS organiseert cursussen waarbij het proces centraal staat zodat dit bij de cursisten meer tot de verbeelding spreekt. Klanten hebben daarnaast ook de mogelijkheid om bij AFAS in hun eigen Profit-omgeving het pakket op usability te testen. Zo werkt AFAS dagelijks om zijn klanttevredenheid en gebruiksvriendelijkheid van Profit naar een hoger niveau te tillen.

Publicatie datum: 28 november 2007 00:00