Mag het licht uit?

Sinds kort slaap ik naast een licht, eigenlijk naast twee. Ik heb ze allebei met veel moeite weten te bemachtigen, maar het laatste licht, de zonsopkomst simulerende wekker van Philips, was wel heel lastig te verkrijgen. In plaats van door de onnatuurlijke, precies op de gevoeligheid van je gehoor afgestemde sirene worden mijn vrouw en ik nu "natuurlijk" gewekt door een langzaam toenemende lichtintensiteit, begeleid door een koor van langzaam aanzwengelende krekels die mijn haan in een identiteitscrisis brengen. Briljant, want wij voelen ons echt beter uitgeslapen en wie wil dat nu niet?

Laten we deze ochtendknuffel eens van dichtbij bekijken.

Belangrijk bij het lanceren van een technologisch product is:

  • Visie
  • Innovatie
  • Marketing
  • Levering
  • Gebruikersvriendelijkheid

Projecteren we dit op de Philips Wake-up Light dan zien we dat de visie die erachter zit uitstekend is. De achterliggende visie die bedrijven over de hele wereld succes belooft en door Philips zeer professioneel wordt gehanteerd, is het combineren van verschillende sectoren (http://www.nas.ewi.tudelft.nl/publications/2007/echallenges07.pdf). Nu een wekker en een lamp, maar eerder bijvoorbeeld portieverpakte koffie en koffiezetapparaat (Senseo) Innovatief kunnen we het ook zeker noemen, hoewel de onderdelen waaruit het geheel is samengesteld natuurlijk allemaal al bestaan. De marketing is zo goed dat de wekkerlamp al wekenlang nagenoeg nergens te verkrijgen is. Tja, nergens te verkrijgen….de levering had wat beter gekund, op zijn zachtst gezegd.

Maar dan de gebruikersvriendelijkheid. De meegeleverde handleiding is onduidelijk en die heb je toch echt nodig om uit te vinden hoe je ervoor kunt zorgen dat de wekker NIET afgaat! Voor ingave van de juiste wektijd kun je niet het gewenste uur ingeven, maar moet je met pijltjestoetsen minuten erbij/eraf drukken tot je een RSI-vinger hebt. Vanuit het oogpunt van gebruikersvriendelijkheid onbegrijpelijk. Er zitten in totaal 11 toetsen op het apparaat waarvan je de meesten misschien 1x gebruikt (bij eerste ingebruikname) en daarna nooit meer. Maar iets wat je bijna dagelijks moet doen (instellen van de juiste wektijd) werkt omslachtig! De Snooze-knop is niet te missen, maar de wekker gewoon uitzetten zonder te snoozen moet met uiterste precisie gebeuren. Zijn mijn vrouw en ik dan de enige Nederlanders die snoozen zonde van de beschikbare slaaptijd vinden?

Of……is Philips zo slim geweest dat het lastig uit kunnen zetten van de wekker ervoor zorgt dat je écht wakker moet zijn? Ik heb nog wel een nieuw idee voor ze: Combineer ook de techniek die in een Nintendo DS zit en een IQ-trainingsspel met een wekker. Je wordt dan heerlijk, natuurlijk wakker van krekels, vogels en een nep zonsopkomst, maar zal eerst moeten bewijzen dat je al wakker bent. Beantwoord 4 van de 5 rekensommetjes goed en de krekelterreur stopt.

Ook bij AFAS draait het in eerste instantie om visie. Één geïntegreerd ERP-systeem waarvan de onderdelen perfect samenwerken. Alleen die visie is al innovatief, omdat de meeste softwareleveranciers slechts een klein gedeelte invullen en prediken dat u het beste een allegaartje aan verschillende producten kunt aanschaffen. Onze marketingmachine draait weer op volle toeren. 80% van onze omzet komt rechtstreeks uit Marketingcampagnes, dus investeren in marketing betaalt zich direct terug. Ook bij AFAS is levering de afgelopen tijd een moeilijk geval geweest. Het enorme succes van "Profit ERP voor iedereen" heeft ervoor gezorgd dat wij onvoldoende consultants konden leveren, terwijl u die als klant wel nodig had. Inmiddels hebben wij het aantal consultants fors uitgebreid en staan wij weer volledig klaar om u bij de implementatie en optimalisatie van Profit van dienst te zijn.

Van een slechte gebruikersvriendelijkheid kan bij onze producten echter nooit sprake zijn. Deze wordt immers bepaald door onze klanten. Zij geven ieder jaar op onze inspraaksessies hun feedback over hoe onze producten beter kunnen werken. Ruim 500 klanten gaven ons input voor de ontwikkeling van Profit 2008….wellicht ontmoet ik u op één van onze inspraaksessies? Dan schijnen wij ons licht over wat u beweegt.

Bas van der Veldt

Directeur Productdevelopment

Publicatie datum: 1 februari 2008 00:00