Set-On AFAS: Timemanagement

Mijn eerste maand bij AFAS zit er op, de proeftijd voorbij. Voor de zekerheid check ik zaterdagochtend nog even mijn mail om er zeker van te zijn dat mijn AFAS account nog steeds actief is, je weet het nooit. Nadat ik mezelf er van overtuigd heb dat dit inderdaad het geval is, prop ik nog snel een broodje naar binnen en stap in de auto naar Utrecht. In het kader van mijn opleiding Product Management staat vandaag de eerst bijeenkomst van de module Persoonlijke Effectiviteit en Organisatie op het programma. Hoofdstuk 1: Timemanagement. Hmm, het is 09:43, ik heb nog precies 17 minuten om in Utrecht te komen. Een mooie gelegenheid om mijn auto te testen dient zich aan.

In de koffielounge zie ik een groot aantal bekende gezichten met wie ik ook de vorige modules Marketingcommunicatie en Marktcreatie gevolgd heb. Tijd voor een praatje is er nauwelijks, ik kan nog net een bak koffie pakken voordat een zeer aimabele man, een uiterlijke kruising tussen Henk Spaan en François Boulangé, ons richting lokaal maant. Het is al bijna 10.00 uur, mijn Golf heeft de test gehaald.

Het college kabbelt lekker voort, de docent houdt zich niet aan de volgorde van de syllabus maar trekt zijn eigen plan en er ontstaat een interactieve sfeer waarin genoeg ruimte is voor discussie over onze praktijkvoorbeelden.

Ik merk dat ik merk dat ik na een maandje AFAS al met hele andere ogen en oren kijk en luister naar mijn medeklasgenoten, allen aankomend of reeds praktiserend Product (Marketing) Managers. Voorbeelden over problemen met de hoeveelheid e-mail, collega's die voor slecht getimede onderbrekingen zorgen, processen die maar niet afgerond worden en verkooprapportages in Excel, komen op tafel. Tot voor een maand geleden had ik instemmend geknikt en begrijpend meegeleefd omdat dit ook mijn dagelijkse praktijk betrof. Nu begin ik voorzichtig over workflows. Vragende gezichten vallen mij ten deel. Ik leg uit dat wij bij AFAS het e-mail verkeer proberen te beperken en daarom zoveel mogelijk vastleggen in workflows. Dat betrokkenen de status van een proces kunnen volgen, dat verantwoordelijkheden duidelijk zijn en we zodoende processen veel beter kunnen beheersen. Rapportages in Excel zijn not-done, ooit van cockpits gehoord? Ik wil verder gaan, zit er net lekker in, en vertellen over Profit en ProfitWeb, uitleggen dat en hoe mijn mede P(M)M'ers hun tijd effectiever kunnen gebruiken en hun werk beter kunnen organiseren. Maar helaas, François Spaan onderbreekt mijn pleidooi voordat ik goed en wel hartstochtelijk begonnen ben: het is precies één uur, tijd voor de lunch. Timemanagement, noemt 'ie dat…

De komende maanden zijn er nog twee bijeenkomsten voordat ik afstudeer en ik heb me voorgenomen om tijdens één van die twee colleges een kleine demo of presentatie te geven over hoe wij werken en denken bij AFAS en wat de basis van ons product is. Of daar wel tijd voor is? Als ik mijn time goed manage mag dat geen probleem zijn!

Sander Set-On

Product Marketing Manager HRM/Payroll

Publicatie datum: 9 februari 2009 00:00