Richard Branson. Succesvol zakenman, hippiemiljardair, flamboyant avonturier, zelfbenoemd ruimtepionier. Maar vooral: enfant terrible van het zakenleven, en eigenaar van inmiddels zo’n tachtig ‘Virgins’. Want de Virgin Holding Group, die is groot. Virgin is een platenmaatschappij, een telecomprovider, een luchtvaartmaatschappij, een wijnleverancier, een ballon- en ruimtevaartonderneming.
‘Sir’ Richard Branson kan (bijna) alles. Maar of je nu in het niet zelden bekritiseerde Virgin-sprookje wil geloven of niet, Branson blijft ons desgevraagd de ene carrièrewijsheid na de andere geven. We zetten vijf van Bransons belangrijkste carrièrelessen op een rij.
Een wild feest is essentieel voor het succes van een bedrijf. In Bransons laatste boek The Virgin Way legt de selfmade miljonair uit dat uitbundige marketingstunts en een góed feest de ondernemersgeest stimuleren. Hoe? Simpel: ondernemen is risico’s nemen, jezelf durven laten zien. “This spirit applies as much to having a good time as to business“, aldus Branson. Een informeel feest vermindert de hiërarchie binnen een bedrijf bovendien, wat het uitwisselen van creatieve ideeën ten goede komt.
Wil je een boodschap écht goed overbrengen? Wees dan betrokken en to the point. Maar belangrijker nog, zegt Branson, heb je je punt gemaakt? Blijf het dan niet eindeloos herhalen. Branson: “The pitches that I remember were the ones where the idea could have fitted on the back of an envelope.” Herhaling verveelt, het is moeilijk de aandacht te blijven houden bij een ellenlang verhaal. Een krachtige boodschap, eenmalig gebracht, blijft langer hangen.
Een kort, maar krachtig advies voor start-ups: droom groots, begin klein. Stel op korte termijn haalbare, maar minstens zo belangrijke doelen. De optelsom van die ogenschijnlijk kleine stappen stelt een bedrijf in staat zo ver mogelijk te komen.
Branson biedt al snel zijn excuses aan voor het ‘ongelofelijke’ cliché. Toch kan het volgens hem niet vaak genoeg gezegd worden: “The more you do good, the more likely you are to keep your staff happy and attract new customers.” Zorg dat mensen met plezier naar hun werk gaan, een fijne werkplek hebben, en dat ze gehoord en gezien worden. Want, zo stelt Branson, het gevoel van belang te zijn voor het bedrijf vinden millenials nog altijd belangrijker dan een hoog salaris.
Het is misschien wel Bransons meest spirituele levensles. Kleine Richard was ‘nutteloos’ op school, voelde zich vanwege zijn dyslexie geregeld dom, of lui. Op zijn zestiende leerde hij dat om te draaien: ‘Wat kan ik wél?’ ‘Wat vind ík leuk?’ “Als je dyslectisch bent, of een andere handicap hebt, wil je uitblinken in de dingen die je wel goed kunt. In mijn geval ben ik goed geworden in delegeren”, zegt Branson in 2012 in het televisieprogramma College Tour. Leg de nadruk op dat wat jij beter denkt te kunnen dan anderen, en zet daar hoog op in.
BRON: NRC.nl - Anne Corré - Vijf carrièrelessen van Richard Branson - 21 april 2016
Richard Branson komt naar Nederland als eerste spreker van het nieuwe en grootschalige publieksevenement Inspiration360 op 4 oktober 2016 in de Ziggo Dome te Amsterdam. Naast Sir Richard Branson zullen er nog twee internationale sprekers van hetzelfde kaliber onderdeel uitmaken van het nieuwe showconcept. De avondvullende show bestaat uit een mix van drie internationale sprekers live on stage, Q&A-sessies, spraakmakend entertainment en interactieve videocontent. Hiermee worden de toeschouwers in drieënhalf uur meegenomen in een compleet 360°-concept. De 13.000 gasten worden geïnspireerd op het allerhoogste niveau met het levensverhaal van de sprekers. Ze tikken het verleden aan, en geven hun visie op de uitdagingen van de toekomst. Steeds vanuit een ander perspectief.
Wil jij hierbij aanwezig zijn? Reserveer nu jouw kaarten op www.inspiration360.nl