De Amsterdamse woningcorporatie Ymere en AFAS ERP Software zijn er in slechts 4 maanden tijd in geslaagd om een geheel nieuw personeels- en salarisadministratiesysteem te implementeren. Alle 1050 medewerkers hebben in januari een gloednieuwe (digitale) loonstrook ontvangen. In de loop van 2010 vinder er nog enkele uitbreidingen plaats, onder andere Employee Self Service, Manager Self Service en competentiemanagement worden daarbij uitgerold.
Harold Krijnen, Directeur HR&O bij Ymere, was nauw betrokken bij het selectietraject en de implementatie van het nieuwe HRM en salarissysteem. Krijnen: "De HR&O functie is een van de pijlers van een organisatie. Dat was ook bij het nieuwe Ymere het geval. De samenvoeging van de HR-afdelingen na de fusie tussen Woonmaatschappij en Ymere in 2008, noodzaakte ons tot een pragmatische insteek. We besloten om voor de korte termijn te kiezen voor een van de bestaande systemen en snel daarna op zoek te gaan naar een meer geavanceerd systeem. Dat hebben we met Profit van AFAS gevonden."
In april 2009 kregen Erik Gies van Human SZ en Leo Blom van Woonmaatschappij Advies de opdracht om een nieuw systeem te selecteren en te implementeren. Dankzij een voortreffelijke samenwerking tussen de projectleider van AFAS en de beide interne projectleiders is het gelukt om de deadline van 1 januari 2010, waarop het systeem live moest zijn, te halen!
E-HRM Volgens Krijnen vraagt het goed managen van de Human Resources binnen een bedrijf om een goede organisatie van de HR-processen en goede ken-en stuurgetallen. Voor de verdere professionalisering van de HR-functie binnen Ymere was de invoering van E-HRM een noodzakelijke voorwaarde. Krijnen: "Mijn opdracht was om een 'state of the art' E-HRM systeem in te voeren dat de efficiency verhoogt, tegelijkertijd de administratieve lasten verlaagt en waarmee HR&O de slag van operatie naar strategie werkelijk zou kunnen maken. Daarnaast moest er goed overzicht komen over het woud van beloningscomponenten, overgangsregelingen en deelregelingen. Uiteindelijk met als doel om HR letterlijk in de organisatie brengen."
De efficiency doelstellingen van HR&O zijn volgens Krijnen bereikt door standaardisatie van de werkwijze, verregaande procesautomatisering en door medewerkers bij de implementatie van de HR-processen en de software te betrekken. "Na de implementatie van Employee Self Service hebben de 900 medewerkers van Ymere bijvoorbeeld inzicht in hun digitale personeelsdossier, kunnen ze hun eigen NAW gegeven aanpassen, declaraties digitaal insturen en verlof aanvragen via de portal. Door middel van cockpits wordt het voor managers onder andere inzichtelijker hoe het verzuim zich ontwikkelt, wat de werkelijk kosten per medewerker zijn en hoe re-integratietrajecten verlopen. Het HR-management kan het hele proces van instroom, doorstroom en uitstroom van begin tot eind volgen en bijsturen waar nodig is."
Actieve rol De aanpak van de implementatie was anders dan in eerdere trajecten. Arjan van Dijk, Manager Informatisering bij Ymere: "Er werd van de organisatie een actieve rol verwacht tijdens het implementatieproces, terwijl de meeste leveranciers juist zoveel mogelijk consultancy willen wegzetten. Een van de redenen om voor AFAS te kiezen was ook hun heldere projectmethodiek. Ook de opvattingen over projectmatig werken van de beide interne projectleiders van Ymere past bij dit concept. Het voordeel van die actieve rol is dat we het systeem al heel goed kennen omdat we er zelf aan meegebouwd hebben. We voorkomen nu dat als het traject is afgerond is en de consultants vertrokken zijn, er van verdere innovatie en ontwikkeling weinig meer terecht komt omdat simpelweg de know-how ontbreekt. Nu de basis er staat en het primaire proces is geborgd, kunnen we op strategisch niveau ook de vruchten gaan plukken. We maken de stap naar modern werkgeverschap en verbeteren zo onze propositie op de arbeidsmarkt. Dat is niet alleen goed voor onze eigen, bestaande medewerkers, maar versterkt ook de reputatie van Ymere als innovatieve werkgever."