Het afgelopen jaar kenmerkte zich voor het familiebedrijf uit Leusden als een jaar vol hoogtepunten. Zo vierden ze hun 25-jarig jubileum, opende koningin Máxima het AFAS Theater en Clubhuis, ging 14 de musical in première, lanceerden ze het familiestatuut en werden ze verkozen tot beste werkgever van Europa.
In het afgelopen jaar is de omzet van AFAS met veertien procent gegroeid naar 218 miljoen euro. De winst na belasting nam toe naar 83 miljoen. Ook de productiviteit is afgelopen jaar flink gestegen, van 387 duizend euro naar een omzet van 405 duizend euro per FTE. Verder verwelkomde het softwarebedrijf meer dan 800 nieuwe klanten in diverse sectoren.
In 2021 is AFAS er niet alleen financieel op vooruitgegaan ook is het aantal medewerkers toegenomen van iets meer dan vijfhonderd werknemers naar ruim zeshonderd medewerkers. De afdeling facilitair groeide het hardst, dat heeft te maken met de werkgelegenheid in het nieuwe Clubhuis en Theater. Daarnaast verstevigde het softwarebedrijf haar organisatiestructuur met de aanstelling van een Raad van Commissarissen (RvC).
CFO Arnold Mars: “AFAS heeft in de afgelopen jaren een voortdurende groei in omzet, klanten en winstgevendheid laten zien. Wij geloven dat dit succes het gevolg is van een goede strategie, de sterke cultuur en de positie van het familiebedrijf. Daarbij is transparantie voor ons een groot goed. Er ligt op dit moment een stevige basis voor verdere groei in de toekomst.”
De groei die het softwarebedrijf doormaakt schept verplichtingen om nu en in de toekomst het verschil te maken op het gebied van Corporate Social Responsibility (CSR).
“Wij willen een merkbare en meetbare bijdrage leveren aan een betere wereld en hier transparant in zijn. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart en dat doen we systematisch. We kijken daarbij naar vragen als: wat kunnen we doen voor klimaat en milieu, hoe helpen we medewerkers gezond en gelukkig te zijn, en hoe kunnen we met onze software anderen ondersteunen dat daadwerkelijk te doen? In de afgelopen maanden hebben we daarom de basis gelegd voor ons CSR-beleid en komend jaar brengen we hierover een impactverslag uit”, vertelt Mars.
In de CSR-beweging heeft AFAS vier concrete vertrekpunten gedefinieerd die de basis vormen voor zijn duurzaamheidsambities: het product, ecosysteem, de medewerkers en het Clubhuis en Theater. Het vijfde vertrekpunt is de AFAS Foundation en draagt al sinds oprichting bij aan CSR-doelen. In 2021 heeft de AFAS Foundation 5,8 miljoen besteed en 67 verschillende projecten ondersteund die een positieve impact maken op de samenleving. Komend jaar zal het beschikbare bedrag toenemen naar 7,5 miljoen om nóg meer impact te maken.
Werk kan zo veel leuker en beter. En met meer oog voor de maatschappij. In veel organisaties zijn mensen druk met de verkeerde dingen. Onnodige handelingen, dubbel werk, fouten herstellen: het kost handenvol tijd en komt de kwaliteit niet ten goede. De missie van AFAS Software is: inspireert beter ondernemen. Dat doet AFAS met software en alles wat ervoor nodig is om die software zo te gebruiken dat je er een hoger doel mee bereikt. Organisaties houden tijd over voor wat ze echt belangrijk vinden, kwaliteit en werkplezier.