AFAS Software rolt als eerste kantoor in Europa indoor navigatie-app voor slechtzienden uit

App eZwayZ maakt het mogelijk voor slechtzienden de weg te vinden in onbekende gebouwen

LEUSDEN, 3 mei 2024 - Uit onderzoek blijkt dat de weg niet kunnen vinden in gebouwen bovenaan de lijst staat van frustratie en ongemak voor mensen met een visuele beperking. Daarom introduceert AFAS Software nu eZwayZ in haar clubhuis. Deze app, oorspronkelijk ontwikkeld door en voor mensen met een visuele beperking, maakt het voor slechtzienden mogelijk om zelfstandig de weg te vinden in complexe gebouwen.

Britt Breure, HR Directeur bij AFAS Software, is blij met de samenwerking: “Dagelijks krijgen wij honderden mensen over de vloer. Collega’s, cursisten, klanten, maar ook bezoekers van het AFAS Theater. Met het uitrollen van de eZwayZ-app in ons clubhuis willen wij een plek bieden aan iedereen die ons bezoekt en bij ons werkt. Ook mensen met een visuele beperking.”

Als Pac-Man door het pand

Het ontwerp van de app is de eerste in haar soort en heeft patent hiervoor gekregen. eZwayZ maakt op verschillende manieren duidelijk hoe de gebruiker zich kan voortbewegen. Zo trilt de telefoon wanneer iemand de juiste kant op loopt, en geeft deze uitgesproken tekstinstructies als ‘flauwe bocht naar rechts’. Voor slechtzienden is het mogelijk om een felgele geleidelijn te volgen of in een game-achtige omgeving vormen achterna te lopen door de juiste richting op te gaan. Een geluid markeert de aankomst op de juiste bestemming.

De app eZwayZ, uitgesproken als “easy ways”, is inmiddels te gebruiken in o.a. NEMO, het Rijksmuseum en Arnhem CS. AFAS Software is het eerste kantoorgebouw dat de app introduceert.

Samenwerking startschot voor meer inclusiviteit

De weg vinden in een openbaar gebouw is voor velen nog steeds een uitdaging, en al helemaal voor mensen met een visuele beperking. Het weerhoudt slechtziende mensen om alleen op pad te gaan. Want bij een gebouw komen is vaak nog te doen, maar hoe vervolg je je weg? Appontwikkelaar Atsence sloeg de handen ineen met Bartiméus, kennisorganisatie voor mensen met een visuele beperking.

Bart van Heijningen, Founder bij Atsence: “Het is mooi om te zien dat we samen met AFAS grote stappen kunnen zetten in het bieden van een toegankelijke omgeving. We hopen dat we samen met AFAS verder kunnen verkennen wat de mogelijkheden zijn. Ons doel is uiteraard om meerdere organisaties te activeren om ook hun panden toegankelijker te maken.”

Over AFAS Software

Werk kan zo veel leuker en beter. En met meer oog voor de maatschappij. In veel organisaties zijn mensen druk met de verkeerde dingen. Onnodige handelingen, dubbel werk, fouten herstellen: het kost handenvol tijd en komt de kwaliteit niet ten goede. De missie van AFAS Software is: inspireert beter ondernemen. Dat doet AFAS met software en alles wat ervoor nodig is om die software zo te gebruiken dat je er een hoger doel mee bereikt. Organisaties houden tijd over voor wat ze echt belangrijk vinden, kwaliteit en werkplezier.

Over Atsence (eZwayZ)

Een toegankelijk gebouw, een welkom voor iedereen! 12% van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder ervaart één of meerdere matige of ernstige beperkingen met betrekking tot zien, horen of mobiliteit. De meeste gebouwen zijn niet toegankelijk voor mensen uit deze doelgroepen omdat je er niet zelfstandig je weg kunt vinden. Bij Atsence willen we hier wat aan doen met onze navigatie app eZwayZ, ontwikkeld voor mensen met een visuele beperking, gemakkelijk voor iedereen.

We zijn heel blij met de samenwerking met AFAS want alleen samen kunnen we een impact maken en een bijdrage leveren aan een inclusieve samenleving waar iedereen zich welkom voelt, we elkaar met respect behandelen en waar  gelijke kansen zijn voor iedereen. Ook een toegankelijk gebouw? Neem dan contact op met Arjan, via arjan@atsence.nl