Digitalisering om personeelstekort in bouw terug te dringen onder druk

"Merendeel ziet digitalisering als oplossing voor het verlagen van de zogenoemde faalkosten"

Leusden, 19 januari 2022 - 84 procent van de mensen die werkzaam zijn in de bouwsector geeft aan dat digitalisering (zeer) belangrijk is. Respondenten geven aan dat het grote personeelstekort, waar de sector mee kampt, daar de belangrijkste reden voor is. Dat blijkt uit een onderzoek van AFAS Software en Markteffect onder meer dan vijfhonderd professionals werkzaam in de bouwsector. Of het daartoe komt is echter de vraag, want dertig procent geeft aan dat digitaliseren vanwege een gebrek aan tijd niet tot de mogelijkheden behoort. 

Verder geeft 46 procent van de respondenten aan dat er überhaupt geen eindverantwoordelijke aangesteld is voor de digitalisering binnen de organisatie. Van de bouwprofessionals die een inschatting hebben kunnen maken, schat tweederde dat er minder dan vijf procent van de omzet beschikbaar was in 2021 voor digitalisering. 44 procent weet geen inschatting te maken van hoeveel omzet hiervoor beschikbaar is.

“Op de arbeidsmarkt is het tien voor twaalf en dat geldt helemaal voor het medewerkerstekort in de bouw. Bedrijven schreeuwen om handen die de uitdagingen van de komende jaren moeten gaan uitvoeren. Zo beoogd de sector de komende jaren honderdduizend woningen per jaar te moeten gaan bouwen”, stelt Kevin Voges, productmanager Bouw bij AFAS Software. “Als de sector dit wilt bereiken dan moet wel eerst het medewerkerstekort opgelost worden. Het is goed om te zien dat de sector zich bewust is van het feit dat digitalisering hieraan bij kan dragen. Een juiste eindverantwoordelijke aanstellen kan hier de oplossing voor zijn.”

Onnodige kosten voorkomen

Bijna één op de vijf van de bouwprofessionals voor wie digitalisering (heel) belangrijk is geeft aan dat er een (zeer) lage prioriteit wordt gegeven aan digitalisering. Dit is ook terug te zien in het budget dat beschikbaar gesteld wordt. “Opmerkelijk om te zien”, stelt Thomas Huigen, client consultant bij Markteffect. “Zeker omdat het merendeel van de respondenten aangeeft digitalisering als oplossing te zien voor het verlagen van de zogenoemde faalkosten. Helemaal omdat juist dit de kosten zijn die ontstaan door fouten die voorkomen hadden kunnen worden. We spreken dus eigenlijk over onnodige kosten.” Van de respondenten stelt 65 procent dat het digitaliseren van hun processen van groot belang is voor het verlagen van deze kosten. Nog eens 58 procent merkt op dat het in gang zetten van digitalisering van invloed is geweest op het terug laten lopen van de onnodige kosten. 

Verschillen binnen de branche 

Digitalisering is voor zeventig procent van de organisaties, ondanks alle knelpunten, wel degelijk prioriteit. Opvallend is wel dat het vooral de architecten- en ingenieursbureaus zijn die ontzettend veel prioriteit geven aan het instrument dat volgens velen de oplossing is om personeelstekorten terug te dringen (86 procent). Dit ligt dit bij de bouwnijverheid (69 procent) en handel in bouwmaterialen (57 procent) een stuk lager. 

Over het Trendonderzoek

Het Trendonderzoek ‘Digitalisering in de bouwsector’ is in 2021 gehouden onder 514 bouwprofessionals in Nederland. Alle respondenten zijn (mede) verantwoordelijk voor digitalisering binnen de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn. Het onderzoek is verspreid onder vakgenoten en gaat in op de stand van zaken rondom digitalisering in de bouw. Het onderzoek is een initiatief van AFAS Software, uitgevoerd door organisatieadviesbureau Markteffect. 

Over AFAS

Werk kan zo veel leuker en beter. En met meer oog voor de maatschappij. In veel organisaties zijn mensen druk met de verkeerde dingen. Onnodige handelingen, dubbel werk, fouten herstellen: het kost handenvol tijd en komt de kwaliteit niet ten goede. De missie van AFAS Software is: inspireert beter ondernemen. Dat doet AFAS met software en alles wat ervoor nodig is om die software zo te gebruiken dat je er een hoger doel mee bereikt. Organisaties houden tijd over voor wat ze echt belangrijk vinden, kwaliteit en werkplezier.

Over Markteffect

Markteffect is een toonaangevend, full-service en onafhankelijk marktonderzoeksbureau. In 2020 is Markteffect door branchevereniging MOA uitgeroepen tot beste Marketing Research & Analytics Bureau.