Samen dromen waarmaken.
Van 2010 tot 2022 was AFAS Software hoofdsponsor van eredivisieclub AZ uit Alkmaar. Tot 2025 blijft AFAS naamgevend sponsor van het stadion.
Na 12 mooie seizoenen zwaaide AFAS na seizoen 2021/2022 af als hoofdsponsor van AZ. Samen kijken we terug op een geweldig partnership waarin AZ en AFAS samen zijn gegroeid. Tot 2025 blijft AFAS verbonden aan AZ als sponsor van het stadion.
‘Precies op het juiste moment’ volgens Algemeen Directeur Bas van der Veldt. Hij toonde zich blij met de grote stap die zijn bedrijf AFAS Software maakte in 2010: “Het kwam voor ons precies op het juiste moment. AFAS is klaar om door te stoten. Wij hebben de ambitie om nummer 1 te worden en dat geldt ook voor AZ. De club staat bij veel mensen bekend als zeer sympathiek. Daarnaast is de club net als wij lekker normaal. AZ en AFAS staan voor aanvallen, ambitie, anders zijn en het uitgaan van eigen kracht."
De belangrijkste reden voor het sponsoren van eredivisieclub AZ is de uitbreiding van de nationale naamsbekendheid. Het is nadrukkelijk de wens van AFAS om op de langetermijnimpact te kunnen hebben en te kunnen bijdragen aan vernieuwing. We identificeren ons met AZ als het gaat om een duurzaam, innovatief beleid en focus op talentontwikkeling. AZ is op verschillende vlakken professioneel bezig. De club heeft een sterke visie op talentontwikkeling en is net als wij voortdurend bezig met toekomstige vernieuwing.
Naast naamsbekendheid staan unieke ervaringen centraal in het partnership met AZ. Voor de fans, maar ook voor de zakelijke gasten die elke wedstrijd aanwezig zijn. Een wedstrijd kijken vanuit de skybox is namelijk een beleving op zich en samen met AZ maken we zulke onvergetelijke momenten mogelijk.
AZ en AFAS hebben maatschappelijk betrokken zijn altijd zeer belangrijk gevonden. Daarom organiseren AZ en AFAS samen diverse acties om supporters van AZ een ervaring te geven die zij nooit meer zullen vergeten.
AZ en AFAS Software starten samen de campagne Hartbewakers. Deze campagne sluit aan bij een initiatief van de Hartstichting en de KNVB, in samenwerking met de Nederlandse Reanimatie Raad om bewustwording te creëren voor een hartveilig leef- en sportklimaat. In samenwerking met lokale partners, zoals het Noordwest Ziekenhuis en Medivice, krijgen spelers, supporters en trainers een educatief programma aangeboden.
AFAS zwaait af als hoofdsponsor, maar blijft de komende drie seizoenen naamgever van het AFAS Stadion. In de afgelopen twaalf seizoenen werden er meer dan 3.400.000 bezoekers verwelkomd in het AFAS Stadion, werkte AZ 554 duels af in de thuishaven en waren er tot dusver 1.034 doelpunten te zien. Daar komen dus nog drie seizoenen bij!
Na twaalf seizoenen stopt AFAS als hoofdsponsor van AZ. In de thuiswedstrijd tegen RKC Waalwijk (zondag 15 mei 2022) droegen de Alkmaarders een speciaal bedankshirt. In het tricot zijn de thuisshirts van de afgelopen twaalf seizoenen verwerkt.
Ruim 2 jaar na het instorten van het dak van het AFAS Stadion openen AFAS en AZ in september 2021 officieel het vernieuwde AFAS Stadion. In het vernieuwde AFAS Stadion heeft ieder facet van de stadionbeleving een boost gekregen. Sfeer, akoestiek en comfort zijn enorm geüpgraded. Daarnaast is het aanzicht door de imposante mega truss vernieuwd en de capaciteit verhoogd naar zo'n 20.000 bezoekers.
AZ en AFAS hebben in aanloop naar de meivakantie bij ruim 500 seizoenkaarthouders tot en met 14 jaar een speciaal samengesteld vakantiepakket thuisbezorgd. Spelers, trainers, directie en medewerkers van AZ en AFAS kwamen de pakketten persoonlijk bij de fans langsbrengen.
AZ - Ajax, de eerste echt thuiswedstrijd sinds het instorten van het dak van het AFAS Stadion. Hoog tijd om de fans te bedanken voor alle support in Den Haag. Dat deden we, samen met alle partners van AZ, door sjaals en mutsen uit te delen aan alle supporters.
Tijdens de competitie wedstrijd AZ - FC Groningen op 30 maart 2019 werden 8 trouwe supporters verrast met een heuse VIP-ervaring. De tweede helft keken zij niet vanaf hun vaste plek, maar langs het veld in de AFAS-dugout.
Met een shirt én handtekening en een foto met man of the match Ron Vlaar konden ze tevreden naar huis!
Tijdens het bekerduel tussen AZ en FC Twente op 28 februari 2018 was de gevoelstemperatuur ruim onder de -10 graden Celcius.
In samenwerking met AZ en Lavazza zorgde AFAS ervoor dat alle supporters tijdens deze wedstrijd de tweede warme drank gratis kregen.
Tijdens de rust van AZ - PSV op 7 april 2018 werd de finale van de AFAS Vakantiequiz gespeeld. Vier supporters, die eerder al tot dagwinnaar werden gekroond, speelden om de grote hoofdprijs: een geheel verzorgde vakantie voor twee personen naar Curaçao.
AZ-supporter Rolf was de gelukkige winnaar en gaat in 2019 naar Bon Bini Beach!
AZ bestond op 10 mei 2017 50 jaar als fusieclub. In 1967 gingen Alkmaar’54 en FC Zaanstreek op deze datum verder onder de noemer AZ’67.
AFAS trakteerde alle supporters om dit samen te vieren en zette uiteraard een grote Abraham neer bij het AFAS Stadion.
AZ heeft op 12 april 2017 het AFAS Stadion gekocht van Stadion Alkmaar Beheer BV. Hierdoor is AZ na 7 jaar weer eigenaar geworden van het stadion. Hiermee is AZ één van de weinige betaald voetbalorganisaties in Nederland die het stadion in eigen bezit heeft.
AZ en AFAS Software hebben in 2016 hun sponsorovereenkomst opengebroken en verlengd tot medio 2022. Het Nederlandse softwarebedrijf is ook de komende zes seizoenen hoofd- en shirtsponsor van de club en de AZ Jeugdopleiding, en naamgever van het stadion en het nieuwe trainingscomplex in Zaanstad.
Tijdens de topper AZ - PSV in 2016 zijn acht trouwe supporters van AZ in het zonnetje gezet. Na een groots entree per helikopter in het stadion, die landde op de middenstip, bekeken de supporters de wedstrijd vanaf de VIP-stoelen in de sponsordug-out. “AFAS is hiermee niet alleen wedstrijdsponsor, maar ook dromenvervuller”, aldus Bas van der Veldt, CEO van AFAS Software.
Vernieuwend en op de toekomst gericht is de komst van het AFAS Trainingscomplex in Zaanstad, dat in de zomer van 2016 is opgeleverd en waar talenten zich nog beter kunnen ontwikkelen. De naamgeving aan dit complex betekent een nieuwe fase in de samenwerking tussen AZ en AFAS, die in 2010 begon.
In 2012 opende de AZ-selectie het nieuwe kantoor van AFAS op Curaçao op feestelijke wijze. Benschop - met zijn roots op Curaçao - knipte samen met directeur Pim Steinmeijer van het Antilliaanse filiaal een lint door waarna de rest van de selectie van AZ duizend ballonnen de lucht in liet gaan.
Dichter bij een voetbalwedstrijd kon je niet komen als supporter. Van 2016-2022 hadden wij onze eigen AFAS Software dug-out aan het veld. Daarmee konden per wedstrijd (met uitzondering van Europese wedstrijden) acht supporters een unieke ervaring beleven!
Iedereen in het stadion een gratis sjaal van AZ meegeven? AFAS maakte het mogelijk in 2010, in haar eerste jaar als nieuwe hoofdsponsor van AZ. Onze eigen CEO, Bas van der Veldt, mocht het publiek persoonlijk toespreken!
Op het trainingsveld naast het AFAS Stadion vond de G-voetbaldag plaats. Dit door AFAS, AZ en Fonds Gehandicaptensport georganiseerde evenement kende afgelopen jaar 120 deelnemers, die werden aangemoedigd door John van den Brom. De blije gezichten zijn onvergetelijk.
De AZ Voetbalschool is een samenwerking tussen AZ en amateurverenigingen in de regio, mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor AFAS.
Het doel van dit initiatief is om het amateurvoetbal in Noord-Holland naar een hoger plan te tillen.
AFAS en AZ willen samen dromen waarmaken. Hiervoor is een goede bedrijfsvoering van essentieel belang. Daarom werkt AZ ook met de ERP software van AFAS om alle administratieve processen te digitaliseren en te automatiseren.
In onze skybox ontvangen we elke thuiswedstrijd heel veel enthousiaste zakelijke gasten. Mede dankzij de enorme inzet van alle AZ-medewerkers en AFAS-collega's, is dit een ervaring die de meesten nooit meer zullen vergeten! De skybox biedt ruimte voor 32 gasten en is voorzien van alle gemakken. Het kijken naar een voetbalwedstrijd wordt daardoor een unieke belevenis!
Naast de skybox hebben we veel zakelijke bezoekers ontvangen bij evenementen, sessies en presentaties met aansluitend een plekje op een VIP-stoel. Inmiddels hebben we al meer dan 10.000 zakelijke gasten mogen ontvangen! De skybox wordt buiten wedstrijden ook regelmatig gebruikt voor inspiratie- en kennissessies met klanten, prospects en partners.