Overstappen van fiscale software

 

Wanneer je kiest voor nieuwe fiscale software lijkt het soms overweldigend wat er allemaal op je af komt. Bij AFAS hebben we hier veel ervaring mee. Dus helpen we je graag zo goed mogelijk op weg!

 
 

Nieuwe fiscale software biedt vooral kansen! Je kunt namelijk direct de bezem door je fiscale aangiften heen halen. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat het overstappen naar nieuwe fiscale software ook vragen op roept. Het is namelijk belangrijk om bij de migratie naar nieuwe fiscale software goed na te denken welke data je wél en niet mee wilt nemen in het nieuwe pakket.

Al met al lastige keuzes. Neem hier voldoende tijd voor, het gaat je werkwijze in de toekomst bepalen. Overstappen van fiscale software hoeft namelijk niet spannend te zijn; zeker niet met deze goede voorbereiding.

Wel overstappen naar software maar geen zin in gedoe?

Laat jouw organisatie ontzorgen met de AFAS Overstapservice

 
 

 Meer dan 1.800 kantoren zijn al succesvol overgestapt op het fiscale pakket van AFAS!

Wel overstappen maar geen zin in gedoe?

Laat je ontzorgen met de AFAS Overstapservice

 
 

 Meer dan 1.800 kantoren zijn al succesvol overgestapt op het fiscale pakket van AFAS!

Checklist overstappen naar nieuwe fiscale software 

1. Beoordelen

Beoordeel de kwaliteit van  je data, op compleetheid, juistheid en actualiteit. Het is nou eenmaal zo dat wanneer je onvoldoende stil staat bij deze stap, de nieuwe software nooit zo fijn gaat werken als dat je verwacht had. Rommel in is rommel uit, dus zorg dat je voldoende tijd neemt om je data te beoordelen.

Je huidige leverancier

Stel ook de vragen bij jouw huidige leverancier: wat zijn de export mogelijkheden? Welke data kan ik uit het systeem halen? Hoe zit het met het dossier van mijn cliënten?

2. Optimaliseren

Optimaliseer de data waar mogelijk, vul aan en maak compleet. Je kunt hierbij denken aan het aanvullen van NAW gegevens, eventuele dossierstukken die nu nog niet gedigitaliseerd zijn, Kamer van Koophandel data en ga zo maar door. Kijk ook goed hoe je de data weer moet importeren, zodat je dubbel werk voorkomt.

De proefexport

Maak daarnaast eens een proef-export. Exporteer een deel van de data die mee die mee moet en bekijk deze eens in bijvoorbeeld Excel. Zo weet je alvast waar je rekening mee moet gaan houden.

3. Dossiervorming

Maak inzichtelijk welk gedeelte van de klantdossiers digitaal is en welk gedeelte niet. Gebruik deze kans ook om te digitaliseren. Er is namelijk niets fijner dan dat zowel de accountant als de fiscalist en de relatiebeheerder en het secretariaat werken met dezelfde gegevens over de cliënt en dezelfde stukken kunnen zien.

Profiteer van de standaard

De kans is groot dat er 'onder water' al veel slimme dossiers standaard meegeleverd worden. Denk aan permanente en jaarstukken. Zo kun je nog sneller resultaat boeken!

4. Maak een plan

Maak een plan hoe je wilt importeren. Welke data ga je eerst importeren? Breng een duidelijke prioritering aan. Ons advies is om altijd te beginnen met de basis (NAW) gegevens. Als deze eenmaal goed in het systeem zitten kun je er vervolgens specifieke fiscale informatie (als biljetsoort, fiscale eenheden, ruling of oude kerncijfers) aan toevoegen.

Controleren

Bekijk ook direct de output die je van de fiscale software terugkrijgt in de vorm van aangiftebiljetten, stamdata en rapportages. Controleer of de informatie overeenkomt!

5. Investeer in je CRM

Infesteer in je CRM en stamgegevens, dat is de basis van je succes. Een geboortedatum van een persoon of oprichtingsdatum van een vennootschap is niet alleen essentieel voor het doen van een juiste aangifte, het biedt ook kansen voor advies of juist klantenbinding door op bepaalde momenten 'geautomatiseerd spontaan' te kunnen zijn.

En mijn bestaande data dan?

Onze tip: neem niet teveel data mee, want 'rommel erin is dus rommel eruit'. In principe zou een uitgebreid vorig fiscaal jaar en kergetallen van de vorige fiscale jaren voldoende moeten zijn.

6. Testplan & controleren

Maak een testplan en controleer de data. Vergeet hierbij ook niet om alvast bij je oude leverancier na te gaan wat de mogelijkheden zijn om de certificaten over te zetten. Je hoeft dan geen nieuwe aanvraagprocedure te starten.

Handig, want certificaten worden niet zomaar meer uitgegeven. De continuïteit van jouw kantoor blijft zo gewaarborgd en je hebt de mogelijkheid direct de fiscale aangiften in te dienen bij de Belastingdienst.

Wil je binnenkort overstappen van fiscale software?

Dan geven we graag een korte pitch over onze eigen software ;)

Met fiscale software van AFAS bevat alle functionaliteiten die jij als kantoor van aangiftesoftware mag verwachten. De fiscale software bevat naast alle biljetten voor inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting, ook de voorlopige aangifte, vooraf ingevulde aangifte, schenkbelasting, toeslagen en country-by-country reporting, dividendbelasting en uitstelverzoeken voor IB en Vpb. Ook geef je makkelijk OB, ICP en suppletie aan via de fiscale software of, wanneer je ook de administratie van je klant verwerkt, via de financiële administratie.

 

Meer weten?

De software van het Nederlandse familiebedrijf AFAS is een bewezen oplossing voor meer dan 1800 accountants- en administratiekantoren in Nederland. Wil je alles weten van onze software?

"We zitten met z'n allen in dezelfde film en dat geeft enorme rust. Ook is de software altijd up to date en kunnen we snel aanleveren."

WIJmetAARTS

Meer weten over de fiscale software van AFAS?

Maak een afspraak

Wil meer informatie over wat onze fiscale software
voor jouw organisatie kan betekenen? Maak dan een afspraak.

Download de brochure

Wil je inhoudelijk meer weten over de fiscale software van AFAS?
Download dan de brochure.