Begin juli 2020 wordt Profit 15 uitgeleverd. Wat kan je verwachten van deze versie?
Profit 15 is de grote update van AFAS dit jaar, en zit vol nieuwe en verbeterde functionaliteiten. Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste nieuwe functionaliteiten.
Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 15? Op de Klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen. Wil je weten wanneer Profit 15 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Ook dit vind je in de AFAS Klantportal.
Navigeer direct naar:
InSite & OutSite | CRM | Financieel | HRM & Payroll | Projecten | Ordermanagement | Fiscaal | Applicatiebeheer | Bouw | Flex
Het werken met reacties op dossieritems is volledig opnieuw ontworpen en heeft een moderne look & feel gekregen.
Sitebeheer van InSite en OutSite heeft een volledig nieuwe jas gekregen en de indeling is gebruiksvriendelijker gemaakt.
Soms staat er veel tekst in een memoveld bij een dossieritem of in een eigenschappen-scherm. Daarom kun je deze velden nu maximaliseren. Ook kun je de hele tekst in één keer kopiëren naar het klembord.
Je kunt het geslacht van een persoon nu ook als Overig vastleggen, bijvoorbeeld als de persoon genderneutraal is. Voor medewerkers is dit nog niet mogelijk, omdat het geslacht Overig nog niet door alle instanties geaccepteerd wordt. In Profit 16 zullen we het mogelijk maken om dit ook voor medewerkers te doen, als dat toegestaan is.
Je kunt nu een ics-bestand meesturen met een cursusbevestiging. Het ics-bestand bevat agenda-afspraken voor alle sessies van de cursus. De cursist kan hiermee in één keer alle cursussessies in zijn of haar agenda zetten.
We hebben de versie voor het verstrekken van elektronische verkoopfacturen aangepast naar SimplerInvoicing 2.0 (SI2.0).
Je kunt inkomende e-facturen nu ook inlezen vanuit Exchange Azure AD.
De sollicitantstamkaart is verrijkt met nieuwe mogelijkheden, zoals het vastleggen van contactmomenten in de vorm van dossieritems/workflows. Een vacature kan nu meerdere verantwoordelijken hebben (de leden van de sollicitatiecommissie) en ook deze kun je in de workflows betrekken. Je kunt sollicitanten nu ook handmatig vastleggen, mocht je geen vacatureportal gebruiken.
Ga je in zee met de sollicitant? Dan genereer je een contractvoorstel dat via de workflow naar de sollicitant gaat. Deze kan het voorstel beoordelen en digitaal ondertekenen.
Deze processen zijn geautomatiseerd. Daarbij hebben we het makkelijk gemaakt voor zowel werkgever als medewerker. De werkgever legt het verlofrecht op deze verlofsoorten eenmalig vast.
Met de handige nieuwe Organigramviewer heb je snel en interactief inzicht in het organigram via een dashboard in InSite. Je ziet de structuur van de afdelingen en de leidinggevende/laag per organisatorische eenheid. Daarnaast biedt de Organigramviewer allerlei handige inzichten, zoals headcount, aantal fte en parttime% per organisatorische eenheid.
Niet elke verzuimmelding is hetzelfde… Daarom heb je nu verzuimprofielen. Hiermee bepaal je zelf wat je medewerkers moeten invullen bij bijvoorbeeld een nieuwe verzuimmelding, een bedrijfsongeval, zwangerschapsverzuim. etc. Klanten die internationaal werken hebben zeker baat bij deze ontwikkeling.
Een medewerker kan nu zijn familieleden raadplegen en een nieuw familielid toevoegen. Bij een nieuw kind treden de processen rond ouderschaps- en geboorteverlof in werking.
Het is nu mogelijk om via AFAS Pocket verlofboekingen in te trekken. Voorheen moest je dit nog via InSite doen.
Een leidinggevende kan nu via AFAS Pocket verzameldeclaraties beoordelen.
Profit 15 biedt meer inzicht in de loonberekening. Je kunt nu dubbelklikken op een looncomponent in de 5-schermenloonstrook om te zien welke gegevens voor het rekenwerk gebruikt zijn. En vervolgens kun je weer doorklikken voor nog meer inzicht in de onderliggende gegevens.
Als je een nieuwe correctieperiode aanmaakt, kan deze direct worden dichtgezet. De correctieperiode loopt niet automatisch vol met correcties, je bepaalt nu zelf welke correcties nog meegaan. Andere correcties verschuiven automatisch naar de volgende salarisverwerking.
Bekijk de video en lees meer in het Help Center
Je kunt nu bepalen welke looncomponenten in het standenregister worden meegenomen, zoals de pensioenpremie en de reiskosten. Hierdoor kun je gerichter controleren en de performance van het standenregister is verbeterd.
De Payroll Auditor neemt je veel controlewerk uit handen, maar het kan zijn dat je een bepaalde melding/situatie gewoon wilt accepteren. Dan kun je de melding negeren (voor de huidige periode), of zelfs volledig uitschakelen. Een andere optimalisatie: bij het wijzigen van parameters kun je een parameterhistorie opbouwen die je ook via de loonberekening kunt raadplegen.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van medewerkers dubbel aanmaken in InSite, vertrouwelijke dossieritems, feestdagen integreren met verlof en de pensioenaangifte APG.
Je kunt nu bij het boeken van je uren via de kalenderweergave in InSite afspraken overnemen uit je agenda. Daarnaast is het nu mogelijk om begin- en eindtijd vastleggen. Verder is het nu mogelijk behalve je uren ook je kosten te boeken.
Projecten zijn nu beschikbaar in Pocket. Je hebt snel overzicht met de handige weergave Mijn projecten (projecten waarvan je teamlid bent) en door het instellen van jouw belangrijke projecten als favoriet, zodat je deze altijd bij de hand hebt. Je kunt projecten toevoegen op basis van projectprofielen, zodat je met een paar handelingen een compleet nieuw project in Pocket (en dus in Profit) hebt staan.
In de eigenschappen van een project kun je onder andere het team raadplegen en eventueel bewerken, uren boeken, projectstatus aanpassen en dossieritems toevoegen. Je ziet het rendement direct in een heldere visualisatie.
De werkbon is een nieuw type project, bedoeld voor een korte klus zoals een reparatie. Meestal worden er meerdere klussen op dezelfde dag uitgevoerd. Een monteur ziet zijn klussen in een handige kalenderweergave in Pocket. Hij kan zijn uren en het verbruik van artikelen/onderdelen boeken en extra informatie toevoegen d.m.v. een nieuw dossieritem. Als de klus klaar is meldt hij deze gereed, waarbij de klant voor akkoord kan tekenen in Pocket.
Het toevoegen van een project en teamleden kun je nu geheel laten verlopen via de workflow. Het project zal hierbij pas definitief zichtbaar zijn in je projectenadministratie (in Profit) als de workflow is goedgekeurd. Dit stelt je in staat om je administratie van projecten beter te beheersen.
Je kunt de autorisatie via projecten laten verlopen. Hiervoor maak je de projectleider van een project 'projectleidinggevende'. De projectleidinggevende krijgt de autorisatie op alle HRM-processen voor wat betreft de teamleden voor de looptijd van het project.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van termijnfacturatie, factuurvoorstel, projectfacturen op verzamelfactuur en een roostercontrole.
Profit handelt, als je met intercompany werkt, het in- en verkoopproces tussen administraties nu geautomatiseerd af. De inkooporder in de ene administratie wordt automatisch een verkooporder in de andere administratie, hetzelfde geldt voor de pakbon en de ontvangst, en de facturen uit dit proces worden direct afgeletterd. Geen dubbele invoer meer, dus sneller werken met minder fouten.
Per magazijn kun je nu een afwijkende Vaste verrekenprijs van een artikel hanteren, bijvoorbeeld voor je Retouren-magazijn. Artikelen die daar liggen kun je dan een VVP van 0,- Euro geven, terwijl in andere magazijnen de gewone VVP blijft gelden. Als je werkt met magazijnen in meerdere administraties kun je hiermee ook verschillende VVP’s gebruiken over de administraties heen.
Via OutSite kunnen je ingelogde verkooprelaties eenvoudig bestellingen bij je plaatsen via de nieuwe bestelportaal functionaliteit. Je klant voegt artikelen toe aan een winkelmandje. Nadat je verkooprelatie heeft besteld, kan de backoffice deze verkoopaanvraag beoordelen in Profit Windows.
*Nu met XML-ondersteuning.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van inkooporders via de workflow, facturen via de facturatiecockpit en vrije inkoopaanvragen met meerdere regels.
Als iemand overlijdt, gaat zijn erfenis naar de erfgenamen. Zij krijgen dan te maken met erfbelasting. Een erfenis bestaat uit alle bezittingen én schulden die een overledene achterlaat. Bijvoorbeeld een geldbedrag of een kostbaar voorwerp. De Erfbelasting 2020 is niet direct beschikbaar met de uitlevering van Profit 15. We geven de Erfbelasting vrij als zowel het uitwerken als het versturen van de Erfbelasting mogelijk is. We houden je op de hoogte.
Als iemand een schenking doet of een schenking ontvangt moet daar een aangifte schenkbelasting voor gedaan worden. Ieder jaar worden in de aangifte Schenkbelasting (wets)wijzigingen doorgevoerd. Vanaf nu kun je de aangifte Schenkbelasting voor 2020 uitwerken en (digitaal) versturen. Vanaf de Schenkbelasting 2020 beschik je in de aangifte over berekende velden, herkenbaar aan het icoontje van de rekenmachine.
Met de aangifte-analyse heb je meer inzicht in de data die wordt opgeslagen in de aangifte. Het is mogelijk om met behulp van filters een vraag te stellen aan Profit en antwoord te krijgen op die vraag met Excel. Je kunt verder inzoomen op de aangifte dan mogelijk is met bijvoorbeeld weergaven en Profit-analyses. Hierdoor is de aangifte analyse perfect geschikt om te analyseren welke klanten in aanmerking komen voor een bepaald advies, of wat de impact is van jurisprudentie.
Met geplande taken kan Profit allerlei acties automatisch uitvoeren. Je kunt nu een taak meerdere keren per dag laten uitvoeren, bijvoorbeeld elk uur, elke 10 minuten of je vult de tijdstippen zelf in. Een andere mogelijkheid: je kunt taken koppelen die afhankelijk zijn van elkaar, zodat deze opeenvolgend worden uitgevoerd
Met andere woorden, elke ontvanger kan e-mailberichten vanuit Profit ontvangen in zijn eigen taal. Je kunt het onderwerp, de e-mail-inhoud én de namen van bijlagen in de taal van de ontvanger aanbieden.
Je kunt e-mailberichten in Outlook onder Office 365 Cloud opslaan als dossieritems in Profit, zowel via Windows als via Office 365 Mobile. Dit geldt voor zowel uitgaande als ontvangen e-mails.
Er zijn nog diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van uitgaande e-mail via Azure, locatiecodes wijzigen en oude berichten opschonen.
Bekijk hiervoor de uitgebreide updatepagina voor applicatiebeheer in Profit 15.
Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom bouw & flex?
Op deze pagina staan alleen de belangrijkste wijzigingen uitgewerkt. Er is nog een heleboel meer gedaan, dan wat op deze pagina past. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 15 zit? Dit alles vind je uitgewerkt op de klantportal.