Verkopen wat de klant vraagt.
Dat lees je goed, onze meer dan 30 sales houden van software. De software van AFAS in het speciaal. Zij geloven in de softwareoplossing die zij verkopen. Deze zullen ze niet aan je opdringen, maar wel proberen om te laten zien dat het anders kan. AFAS sales is altijd al bezig geweest met het verkopen wat de klant vraagt, in plaats van een afspraak te maken waar de klant niet op zit te wachten om te praten over een probleem wat er niet is en om daar een oplossing voor te verkopen die de klant niet wil.
Sales, Marketing en Team Commercie zijn binnen AFAS één geoliede machine. De samenwerkingen tussen deze afdelingen is dan ook intensief. Marketing is verantwoordelijk voor de naamsbekendheid en leadgeneratie. Team Commercie zet deze vervolgens om in afspraken voor sales. Op deze manier wordt 80% van de benodigde afspraken voor sales gemaakt door Marketing en Team Commercie. Maar vanaf hier begint het salestraject pas.
Bernard-Paul Hakkenberg
Commercieel Directeur
Dominique Koning
Commercieel Manager
Gerben Eversdijk
Commercieel Manager
Wybe Kooistra
Commercieel Manager
Bij sales maken we natuurlijk ook gebruik van onze eigen software. Deze stelt ons in staat om ons werk goed te doen. En zo weten onze sales ook daadwerkelijk hoe de software werkt. We nemen je graag mee in het salesproces.
Het salesproces kan op twee manieren starten: een eerste afspraak of een aanbesteding. Het laatste komt natuurlijk een stuk minder vaak voor per jaar. Hier gaan we voor nu ook niet verder op in. Tijdens een eerste afspraak wordt kennis gemaakt met de organisatie en vindt een inventarisatie plaats:
Na een eerste gesprek volgt meestal een verdiepingssessie. Hierin wordt de vertaling van de behoefte van de klant naar de oplossing gemaakt. Een AFAS-sales zal altijd zelf de processen inventariseren, vertalen naar de software en inrichten in de software.
Wanneer de keuze wordt gemaakt voor de software van AFAS volgt een contractonderhandeling. AFAS heeft standaard prijzen en standaard voorwaarden. Dit heeft als bijzonder voordeel dat alle klanten op dezelfde (goede) manier worden behandeld en dat wij voor iedereen dezelfde goede kwaliteit kunnen garanderen.
In de loop der jaren hebben onze sales een hoop geleerd, ervaring opgedaan en is ook onze eigen software steeds verder ontwikkeld. De software speelt namelijk ook een belangrijke rol in het succes van onze sales. We geven je een aantal van onze lessen.
We hebben het misschien al eerder benadrukt op deze pagina. Maar we kunnen er niet omheen: onze eigen software maakt het leven van onze sales een stuk makkelijker. Doordat we werken met onze eigen software is het salesproces volledig geïntegreerd met de rest van de organisatie.
Zo is klantinformatie altijd bij. En dat gebeurt niet alleen door sales, maar ook marketing, controlling, consultants en het systeem zelf. Betalen ze wel? Volgen ze cursus? Stellen ze vragen aan onze support? Al deze informatie kan een sales zelf achterhalen. Zo hoeft een sales nooit een lijstje, dashboard of cockpit te maken. Ook voorkomt dit domme vragen aan sales. Marketing kan bijvoorbeeld zelf inzien hoe sales ervoor staat en met welke klanten ze bezig zijn en daar zelfs bij ondersteunen. Ook in mindere tijden.
En omdat we salesmensen zijn: wil je een keer verder praten en bovenstaande ook voor jouw organisatie? We maken graag een afspraak!