Waarom kiezen organisaties voor een bepaalde leverancier? Is dat alleen gebaseerd op feiten of is er meer en kan je dit beïnvloeden? Daar ben ik vaak benieuwd naar. Het antwoord van onze eigen klanten is vaak: “Bij een bezoek aan jullie kantoor in Leusden zei iedereen zo vrolijk gedag”. Soms zit succes in een klein hoekje. Bij AFAS mag iedere prospect elk hoekje van ons bedrijf bezoeken. Prospects kunnen langskomen voor een ‘Disney-tour’. Ze mogen op alle afdelingen meekijken, aan de knoppen zitten en ons alles vragen. Want alleen dan kom je er als potentiële klant achter of wij een club zijn waar je je goed bij voelt.
Het is leuk om te zien dat veel andere bedrijven ook de sleutel hebben gevonden om hun voordeur mee open te zetten voor potentiële klanten. Experience marketing, ik schreef hier eerder over. Niet alleen de klant, maar ook de prospect is immers koning. Maar potentiële klanten welkom heten, brengt ook consequenties met zich mee. Want het werkt alleen als je de hele tent, maar dan ook echt de héle tent, voor hen opengooit.
Met half werk creëer je in plaats van een totaalervaring een halfbakken indruk bij jouw potentiële klant, die vervolgens niet weet hoe snel hij of zij weer moet vertrekken. Bij onze evenementen en sponsorschappen nodigen we dan ook bewust prospects uit. Het is doodeng als zij kritische vragen stellen aan bestaande klanten. Maar ze kunnen geen eerlijker antwoord krijgen dan van de klanten die ons al inzetten. En als een prospect niet met ons in zee wil gaan op basis van oprechte kritiek, dan is het de kunst om deze kritiek te gebruiken als leerzame feedback. Het is een visie die we ook doorvoeren op onze social media en websites. Daarom gaan we voor een volledig en compleet online jaarverslag en zijn onze arbeidsvoorwaarden en medewerkersprocedures volledig en vrij toegankelijk voor iedereen.
Waarom we graag transparant willen zijn? AFAS is een atypische organisatie: een beetje een gek familiebedrijf met een eigen(gereide) cultuur. Je moet het gevoel krijgen dat je bij ons past en als je wat we doen verschrikkelijk vindt, dan is het beter dat je daar op tijd achter komt. Opmerkelijk: van alle bedrijven die tijdens het salesproces in Leusden komen worden er 18% meer klant dan bedrijven die niet naar Leusden komen! Toeval?
Uiteraard gaat het bij ons met name om de beste software, een perfecte service en een juiste prijs. Maar er is zeker meer dan dat. Het blijft een kunst om prospects een oprecht totaalbeeld te geven van je hele hebben en houwen. Vraag je je af of het bij jullie bedrijf past? Ik deel graag een paar tips die voor mij bij de prospectervaring horen.