De afdeling human resource management (afgekort HR of HRM) is de schakel tussen de medewerkers en het management van een organisatie. De HR-manager staat aan het hoofd van deze afdeling. Soms bestaat de afdeling alleen uit deze manager, maar in veel gevallen werken er ook meerdere HR-medewerkers. Wat de manager van HR zoal doet, vertellen we je in dit blog.
De HR-manager ontwikkelt en overziet HR-beleid dat bijdraagt aan de organisatiedoelen.
Hij of zij maakt deel uit van het managementteam, maar focust zich op personeelszaken en niet op bijvoorbeeld bedrijfsvoering of andere operationele zaken. Alles wat met personeelszaken te maken heeft, gaat dan ook via de human-resource-manager.
Tevreden medewerkers dragen bij aan een gezonde organisatie. Hoe groter de organisatie, hoe meer medewerkers je hebt en hoe meer personeelszaken je moet regelen. Het is daarom van belang om een professional aan te stellen die dit allemaal overziet – een HR-manager.
De manager HR houdt zich bezig met uiteenlopende zaken. We zetten de belangrijkste taken voor je op een rij.
Het is belangrijk dat het salaris van medewerkers op tijd wordt uitbetaald en dat alles omtrent verlof, vakantie en ziekte soepel wordt geregeld. Meestal pakken HR-medewerkers dit op, maar de HR-manager draagt hier vaak ook aan bij en is uiteindelijk eindverantwoordelijk. De HR-manager houdt zich minder bezig met de administratie, en meer met het human-resources-beleid.
De manager voor HR is ook verantwoordelijk voor een optimale personeelsplanning. Daarmee bedoelen we niet het daadwerkelijk inplannen van medewerkers, maar vooral alles tussen het werving- en selectieproces en de uitdiensttreding. Oftewel: of de juiste medewerker op de juiste plek zit. Een goede HR-manager zorgt ervoor dat medewerkers op het goede moment promotie krijgen of worden overgeplaatst naar een andere afdeling.
Doordat de HR-manager een neutrale partij is tussen de werknemer en werkgever, helpt hij of zij met eventuele onderlinge problemen. Werknemers kunnen altijd bij de HR-manager terecht wanneer ze ergens tegenaan lopen wat ze niet direct met hun leidinggevende kunnen of willen bespreken. Hij of zij zorgt ervoor dat de interne communicatie soepel blijft verlopen.
Als HR-manager wil je zoveel mogelijk strategisch bijdragen aan je organisatie. Je hebt een uitgebreid takenpakket en je moet goed het overzicht kunnen bewaren. Hoe je dit allemaal écht goed kunt regelen? Met HR-software! Hiermee verloopt een groot aantal processen automatisch. De uitbetaling van salaris is altijd correct en op het juiste moment, en digitale verlofaanvragen worden automatisch verwerkt. Dankzij HR-software van AFAS kun je je als HR-manager focussen op de toekomst, in plaats van op administratieve zaken die tegenwoordig digitaal kunnen worden geregeld.
Ben jij benieuwd hoe AFAS HR heeft geregeld? Bekijk dan snel bovenstaande video.
Met de software van AFAS regel je zaken als salarisverwerking, verlof, verzuim en werving & selectie met één muisklik. Stroomlijn alle HR-processen en minimaliseer de administratie ervan!