Het onderzoek leverde veel respons op. Onder de ruim 400 respondenten waren er ca. 170 organisaties die in het onderzoek van de Intranetmonitor hun waardevolle intranetonderdelen benoemden. Echter waren er slechts 40 die dat ook echt hebben aangetoond. Het lijkt er dan ook op dat veel organisaties nog aan het begin staan wat dit onderwerp. Hoe toon je aan wat je intranet aantoonbaar oplevert? En welke KPI’s hanteer je hier bijvoorbeeld voor?
Uiteindelijk zijn er vijf organisaties overgebleven die zijn bezocht door het onderzoeksbureau met als doel: het duidelijk maken hoe hun intranet waarde toevoegt. Een professionele vakjury heeft uiteindelijk de voors en tegens benoemd en vervolgens punten toegekend. Dit heeft de volgende eindstand opgeleverd:
Op basis van de puntentelling is Alliander de winnaar van de Intranet Value Award 2017. Wat kunnen we leren van de winnaar? Het platform Frankwatching publiceerde afgelopen week deze winnaarscase in een artikel.
Jeroen de Beer is procesbeheerder van AFAS en vertelt: “AFAS InSite is uniek omdat dit de plek is waar álle medewerkers hun dagelijks werk in uitvoeren. Het is de plek waar nieuws getoond wordt, zowel intern nieuws als nieuwsberichten die op de website gepubliceerd worden. Medewerkers kunnen zelf nieuwsberichten of afdelingsnieuws plaatsen (die in sommige gevallen eerst goedgekeurd moeten worden via een workflow). Alle afdelingen werken taak- en workflow gestuurd, waardoor iedereen zijn takenlijst beschikbaar heeft. Taken kunnen worden afgehandeld of doorgezet worden naar de volgende stap in het proces”.
“We zijn een softwarebedrijf en daarin willen we het goede voorbeeld geven aan klanten."
Iedere ochtend bestellen de medewerkers hun lunch via het ABBS (AFAS Broodjes Bestel Systeem). Via "Mijn InSite" beheren de medewerkers zelf hun medewerkergegevens, wij noemen dat Employee Self Service. Dit zorgt er onder andere voor dat op 400 medewerkers maar 1 manager en dus ook medewerker personeelszaken werkzaam is. Daarnaast heeft iedere afdeling zijn eigen afdelingspagina, waar de afdeling zelf verantwoordelijke voor is. Jeroen vervolgt: “Doordat AFAS InSite (het CMS) onderdeel is van onze ERP-software (‘Enterprise Resource Planning’) zijn bijna alle functionaliteiten uit de software ook beschikbaar op het intranet. Zo is onder andere het volledige CRM beschikbaar op InSite en zijn daarnaast alle cijfers en statistieken voor iedereen inzichtelijk via interactieve dashboards en cockpits.”
Het intranet van AFAS heeft maar één doel: medewerkers hun werk te laten doen en dat zo efficiënt mogelijk. Er zijn geen directe sociale doelstellingen, zoals ‘verbinden’. Dat gebeurt op andere manieren, getuige de muur met portretten, de tafelvoetbaltafel en een eigen theaterzaal. “We zijn een softwarebedrijf en daarin willen we het goede voorbeeld geven aan klanten. We werken erg efficiënt, er wordt bijvoorbeeld niet gemaild over de inhoud van het werk want dat verloopt allemaal via het intranet. Ons intranet heeft geen ‘zachte’ doelstelling, het is echt bedoeld voor efficiënt werken maar natuurlijk delen we ook lief en leed voor collega’s die veel buiten Leusden aan het werk zijn.”
Bron: Frankwatching & Juryrapport Intranet Value Award 2017, Bildung