In december 2024 wordt Profit 5 uitgeleverd. Wat kan je verwachten van deze versie?
Profit 5 is de wettelijke update van AFAS dit jaar. Ook zitten er een aantal nieuwe en verbeterde functionaliteiten in. Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste nieuwe of gewijzigde functionaliteiten.
Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 5? Op de klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen. Wil je weten wanneer Profit 5 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Ook dit vind je in de klantportal.
Met mutatielogging registreer je precies welke gegevens gebruikers in Profit aanmaken, wijzigen of verwijderen. Het loggen gebeurt niet automatisch, maar jij bepaalt zelf welke gegevens je bijhoudt. Dit geeft je controle en inzicht. Vanaf nu kun je ook mutaties loggen voor inkoopaanvragen, inkooporders, kostenplaatsen (financieel) en items.
Maak snel een importsjabloon op basis van een importdefinitie. Hierdoor krijg je een sjabloon in de vorm van een Excel-bestand met alle te importeren velden staan. Hierbij wordt rekening gehouden met activeringen en andere instellingen die de importdefinitie beïnvloeden. Het importsjabloon bevat daarom 1-op-1 de velden in de importdefinitie staan. Een geweldig hulpmiddel als je begint met een nieuwe import!
Voor Profit 5 zijn er een aantal mooie verbeteringen doorgevoerd binnen control framework!
Zo is het vanaf nu mogelijk om het rapport Verklaring van Toepasselijkheid vanuit de eigenschappen van de control framework regel te genereren. Ook zijn er twee typen dossieritems toegevoegd:
Deze typen dossieritems hebben ook een meegeleverde workflow.
Vanaf Profit 4 kan Jonas kan automatisch een AI-opdracht voor je uitvoeren in een workflow. Als gebruiker zie je het resultaat van de AI-analyse in de vorm van een tekstblok verschijnen. Natuurlijk hebben we direct aan Jonas gevraagd of het nog beter kon en hier actie op ondernomen. De volgende verbeteringen zijn doorgevoerd:
Met de functionaliteit Onboarden levert de sollicitant zijn adresgegevens later aan door middel van Aanvullende gegevens. Hierdoor vindt er geen afstandsberekening plaats tijdens het onboarden van een nieuwe medewerker.
Vanaf Profit 5 komt hier verandering in! We introduceren namelijk de mogelijkheid om de woon-werk afstand te berekenen bij het registreren van het adres via aanvullende gegevens. Hierbij kan er gekozen worden tussen de snelste of kortste route. Om de afstandsberekening te maken, maak je gebruik van het nieuwe communicatieprofiel Google Maps API.
Let op: om dit communicatieprofiel te gebruiken, moet de Google Maps Routes API geactiveerd worden in Google Cloud Console.
De volgende wettelijke wijzigingen zijn van toepassing op de loonaangifte vanaf 2025:
In Profit 4 introduceerden we de UpdateConnector Onboarding (HrOnboarding), waarmee je de workflow Onboarden kunt starten. Vanaf Profit 5 is de UpdateConnector Onboarding uitgebreid met de mogelijkheid om bijlagen toe te voegen.
Met de UpdateConnector KnEmployee kun je nu ook meerdere persoonsdocumenten vastleggen. Het subobject AfasIdentityDocument heeft de nodige velden gekregen om alle categorieën persoonsdocumenten vast te leggen.
Deze functionaliteit is uitgerold via een patch op Profit 4 op 9 november 2024.
We hebben de delegatiecategorie Onboarden toegevoegd aan het delegatiemodel. Nu kun je gebruikers rechten geven op de onboarden functionaliteit.
Je kunt vanaf nu in Profit eenvoudig loonaangiften onderdrukken zonder de consultancy modus op te vragen bij de afdeling Support.
Om de financiële rapportages digitaal uit te wisselen met uitvragende instanties zoals de Belastingdienst, CBS, KvK en banken, maak je gebruik van het Referentie GrootboekSchema (RGS). Elk jaar wordt een nieuwe versie van het RGS-schema gepubliceerd. Vanaf Profit 5 ondersteunen we RGS-versie 3.6.
Wat is er veranderd?
In de overgang van RGS-versie 3.5 naar 3.6 zijn 39 RGS-codes toegevoegd. Ook zijn 35 RGS-codes op inactief gezet en uit Profit verwijderd. Als een inactieve code gekoppeld was aan een grootboekrekening, hebben we het veld RGS-referentiecode leeggemaakt.
Wat betekent dit voor jou en wat moet je doen?
Als je het RGS en/of de RGS-brugstaat gebruikt, controleer dan bij welke grootboekrekeningen het veld RGS-referentiecode nu leeg is. Hier moet je een nieuwe code koppelen.
Als je een inkoopfactuur in de vorm van een PDF-bestand hebt ingelezen, kan deze vanaf nu de status Dubbel ontvangen krijgen.
In België mag je in het jaar dat je een actief verkoopt of een deel ervan verkoopt, niet afschrijven. Dit is wettelijk niet toegestaan. Profit 5 houdt hier nu automatisch rekening mee.
De functionaliteit Inhuur derden is vanaf nu beschikbaar! Deze nieuwe functionaliteit maakt het mogelijk om geboekte uren van externe medewerkers (nacalculatie) te verwerken tot inkoopfactuur of ontvangst.
Om de handel tussen EU-landen te kunnen volgen, is door de EU het Intrastat-stelsel ingesteld. Hiervoor verstrekken ondernemers via de CBS-aangifte hun handelsgegevens rechtstreeks aan de statistiekdiensten in de lidstaten. Voor de CBS-aangifte voor Nederland en voor België (Intrastat) hebben we in Profit 5 de velden Vervoerswijze en Leveringsvoorwaarde (Incoterm) beschikbaar gemaakt in de lay-out van de pakbon en ontvangst.
Daarnaast kun je voortaan bij het aanmaken van een CBS-aangifte (alleen voor België) kiezen voor het type aangifte: Eenvoudige aangifte of Uitgebreide aangifte.
Het is belangrijk om de taal op Vlaams te zetten om de juiste Intrastat termen te zien. Indien de taal op Nederlands staat wordt er natuurlijk wel een juiste Intrastat aangifte verstuurd.
We hebben ook de volgende optimalisaties doorgevoerd:
Met een optimalisatie voor staartkosten, datum prognose in inkooporder en meer.
Met nieuwe functies voor Matrix boeken InSite voor Flex en ABU/NBBU wijzigingen rond huisvesting.
Op deze pagina staan alleen de grotere wijzigingen uitgewerkt. Er is nog een heleboel meer gedaan, dan wat op deze pagina past. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 5 zit? Dit vind je op de klantportal.