Standaard- of maatwerk-software: wat past bij jou?

 

Bedrijven die met software aan de slag gaan, twijfelen vaak tussen standaard- en maatwerk-software. Herken je dit? Dan ben je hier op de juiste plek. Wij geven je alle informatie die je nodig hebt om de beste keuze voor jouw organisatie te maken.

Ons uitgangspunt: werk moet leuk zijn, software moet jou helpen én betaalbaar blijven. Vandaag, morgen en in de toekomst.

Wat is maatwerk-software?

Maatwerk-software is op maat gemaakte software. Met andere woorden: het is toegespitst op heel specifieke wensen. Het is daarmee ook unieke software – het bestaat nog niet voordat een bedrijf erom vraagt. Voorbeelden? Denk aan een vertaalbureau dat in een crm-pakket wil filteren op de talen van freelancers. Of een marketingbureau dat een op maat gemaakt klantportaal wil, zodat de projectvoortgang inzichtelijk is voor klanten.

Voordelen van maatwerk-software

  • De software is volledig toegesneden op jouw specifieke wensen.
  • Je hoeft de softwareleverancier maar te bellen om een aanvulling of uitbreiding in gang te zetten.
  • Houd wel rekening met een flinke investering.
  • Maatwerk-software kan een interface zijn tussen verschillende applicaties die je al gebruikt.
  • Je kunt maatwerk afstemmen op je werkwijze. Medewerkers hebben geen extra training nodig.

Nadelen van maatwerk-software

Er komt enorm veel content voorbij op een social intranet. Die kun je indelen in drie categorieën. De combinatie van deze drie soorten content maakt van het social intranet een efficiënte, interactieve en dynamische werkomgeving.

1.

Voordat je het hebt, kan het al achterhaald zijn

Maatwerk-software-ontwikkeling is tijdrovend. De softwareleverancier brengt processen in kaart, legt verbanden tussen de verschillende stappen, ontwikkelt, test, lanceert, verbetert en optimaliseert. Dit proces duurt vaak lang. Tegen de tijd dat de software klaar is, is de bedrijfssituatie veranderd en de software soms al achterhaald.

2.

Het werpt geen kritische blik op je processen

Als je voor maatwerk kiest, laat je software bouwen voor jouw vertrouwde situatie. Maar zijn je huidige processen wel de juiste? Misschien past een andere manier van werken wel beter bij je bedrijf. Alleen al door er nog eens over te praten, kun je een efficiencyslag maken.

3.

Pakket x een update, alles een update

Zeg je software, dan zeg je updates. Alleen maar goed: zo blijft de software veilig en up-to-date. Maar heb je een uitgebreid systeem waarin diverse pakketten, maatwerkoplossingen en applicaties met elkaar zijn verbonden? Dan moet je softwareontwikkelaar in actie komen voor elke update van elk onderdeel van het systeem.

4.

Oplossing voor een specifiek probleem

Maatwerk-software lost één specifiek probleem op. Op zichzelf is dat mooi, maar wel beperkend. Want wat als een ander bedrijfsproces ook efficiënter kan? Of als er iets wijzigt in een van je koppelingen? Een heel netwerk aan maatwerksoftware efficiënt met elkaar laten communiceren, is een kostbare klus.

Nieuwe knop? Vijfduizend euro.

Lees ook het verhaal van Geldersch Landschap & Kasteelen, waar een nieuwe knop in het scherm zomaar vijfduizend euro kon kosten:

"Met maatwerk kan alles. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar in de loop van de tijd hadden we ook een zekere allergie voor maatwerk ontwikkeld."

 

Wat is standaard-software?

Standaard-software is bestaande software die voor meerdere bedrijven werkt. Het idee: je organisatie is uniek, maar veel van je bedrijfsprocessen zijn dat niet. Processen die volgens vaste stappen verlopen, kun je heel goed automatiseren en optimaliseren – met een hogere efficiëntie tot gevolg. En dat doe je met een standaard-softwarepakket.

Het meeste administratieve werk is routine. Zeker binnen dezelfde sectoren zijn veel processen gelijk. Neem de zorg- en welzijnsbranche. Elk ziekenhuis heeft te maken met VOG’s of voorraadbeheer. Of wat dacht je van bedrijven in de bouwsector: die werken allemaal projectmatig, met contracten en leveranciers die materialen leveren. De templates van AFAS zijn een duidelijk voorbeeld van onze visie op standaardisatie. We ontwikkelen ze continu op basis van de best practices van ruim 14.000 klanten in uiteenlopende sectoren.

Waarom zou je een proces standaardiseren?

  • De kwaliteit van een gestandaardiseerd proces is consistent.
  • In een gestandaardiseerd proces maak je minder fouten.
  • Gestandaardiseerde processen zijn efficiënt.
  • Doordat je processen makkelijker kunt vergelijken, is verdere optimalisatie makkelijker.
  • Iedereen kan een gestandaardiseerd proces uitvoeren.

Waarom zou je niet standaardiseren?

  • Er is minder ruimte voor flexibiliteit.
  • Er is een standaard nodig voor elke variant van een proces.
  • Het is soms moeilijk alle medewerkers meteen mee te krijgen.
 

Voordelen van standaardsoftware

Tussen de regels door heb je de voordelen van de keuze voor standaardsoftware al kunnen lezen. Als leverancier van standaardsoftware zijn we misschien wat gekleurd, maar we zien veel positieve voorbeelden in de praktijk.

We zetten de voordelen nog even helder voor je op een rij. Met standaardsoftware:

  • Ben je goedkoper uit. Kosten voor ontwikkeling, door-ontwikkeling en updates van de software deel je met alle klanten van de leverancier.
  • Is je systeem altijd automatisch en probleemloos up-to-date.
  • Werk je met een software-ontwikkelaar die jouw branche kent.
  • Heb je binnen één softwarepakket meer functionaliteiten tot je beschikking dan met maatwerk.
  • Neem je je bestaande processen eerst zorgvuldig onder de loep.
  • Leg je een sterke basis voor alle administratieve processen.

Software kiezen: maatwerk, standaard of een combinatie?

Als het op software aankomt, heb je drie opties: software laten ontwikkelen, standaardsoftware aanschaffen óf een combinatie van die twee. Een combinatie van maatwerk- en standaardsoftware kan heel effectief zijn. Maatwerk-software is namelijk goed te koppelen aan standaardsoftware.

Hoe kom je erachter welke optie het beste bij jouw organisatie past? Maak eerst een overzicht van je processen en de knelpunten. Bepaal welke functionaliteiten je nodig hebt. Betrek hier ook vooral je medewerkers bij. Zij hebben vaak slimme en praktische ideeën waarmee je veel punten oplost zonder meteen te moeten investeren in aanvullende software. Het betrekken van uitvoerende medewerkers creëert ook draagvlak voor verandering.

Heeft jouw organisatie minder dan 25 medewerkers? Met AFAS Direct ben je binnen twee weken live.

Standaard ERP-software voor jouw bedrijf

AFAS Software is volledig gestandaardiseerd. We leveren een ERP-systeem waarin je zo makkelijk en efficiënt mogelijk werkt. Wij begrijpen dat administratie niet je corebusiness is. De menselijke factor, die maakt jouw bedrijf uniek. Daarmee kun je je onderscheiden. Hoe meer tijd je daarvoor overhoudt, hoe succesvoller je wordt.

Wij leveren de standaardsoftware én consultants die ervoor zorgen dat de software werkt. Veelvoorkomende bedrijfsprocessen, autorisatierollen, vooraf opgemaakte webpagina’s, workflows, grootboekschema’s en nog veel meer. Zo staat 80% van de software al voor je klaar. Alleen jouw data hoeft er nog maar in. De andere 20% richt je zelf in – met onze ondersteuning.

Onze tip? Kies wat voor jou werkt

Wij zijn overtuigd van de kracht van standaardsoftware. Maar uiteindelijk is de keuze aan jou. Kies voor de oplossing die het je medewerkers zo makkelijk mogelijk maakt en die hun werkplezier verhoogt. De oplossing die zorgt dat ze snel en efficiënt hun administratieve werk kunnen doen, zodat ze meer tijd overhouden voor hun kerntaken. Dát is de beste oplossing voor jouw bedrijf.

Ontdek de ERP-software van AFAS

Met ons ERP-pakket krijg je grip op al je bedrijfsprocessen door een geïntegreerde softwareoplossing. Bespaar tijd, geld en werk efficiënter vanaf het eerste moment! Met een lagere administratieve druk kan iedereen zich richten op zijn of haar kerntaken.

 

Aan de slag met AFAS Software

Veel administratieve bedrijfsprocessen binnen jouw organisatie hangen met elkaar samen. Van het beheren van je (klant)relaties tot het uitbetalen van je medewerkers en van het schrijven van projecturen tot de financiële administratie. Daarom hebben we één compleet systeem ontwikkeld, waarin al deze activiteiten plaatsvinden en samenkomen. Het resultaat? Jij verliest geen tijd aan dubbele vastlegging, werkt superefficiënt en kunt je zorgeloos richten op je kerntaken!

Meer lezen?

Documentbeheer

Digitaliseren of faillissement?


Hoe leuk wil je het maken voor je medewerkers? Misschien verwacht je het niet, maar met documentbeheer draag je bij aan hun werkgeluk. Documentbeheer vandaag de dag houdt in dat je werkprocessen gaat digitaliseren. Als alle archiefkasten de deur uit zijn, ben je klaar voor de volgende stap: automatisering.

 

Thema: Digitaal werken

Hoe digitaal is jouw organisatie?


We worden van alle kanten bestookt met digitale innovaties. Alle digitale innovaties worden ontwikkeld om een probleem op te lossen of om bepaalde handelingen te automatiseren. Maar heb je de basis van digitalisering al op orde? Vanuit deze basis kan je uiteindelijk gaan automatiseren. En dat moet je doel zijn.