Laten we er geen doekjes om winden: de combinatie ‘maatschappelijke impact’ en ‘marketing’ kan een tikje spannend zijn. We hebben er zelfs een marketing bullshit term voor uitgevonden: greenwashing. Alsof de maatschappij er aan de haren bijgesleept wordt, om lekker imago op te bouwen en leads voor sales te genereren. Toch zien we bij AFAS meerwaarde voor de maatschappij wel degelijk als een manier om merkkracht te vergroten.
De reden: maatschappelijke impact is voor ons geen trucje, maar een wezenlijk onderdeel van ons zijn. Goed voor elkaar zorgen zit in ons DNA als familiebedrijf. Wij waren er al mee bezig voordat termen als social impact branding of sustainable branding bestonden. We nemen al jaren lokaal af, betalen facturen binnen een week en rijden zo veel mogelijk elektrisch, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Simpel gesteld zit de link met marketing zo: onze cultuur is ons merk. Wie we zijn, komt een- op-een overeen met wat we naar buiten toe uitstralen. Daarover las je al in het vorige blog. En de maatschappij is op haar beurt weer een essentieel onderdeel van onze cultuur. Want wij geloven dat iedereen er beter van wordt, als je probeert de wereld om je heen iets beter te maken. Dat doen wij op twee manieren. Allereerst met onze organisatie en product: daarmee vergroten we het werkplezier én de kwaliteit in Nederlandse organisaties. Én dat doen we met allerlei andere bijdragen aan de maatschappij.
Met dat laatste liepen we nooit te koop. En voor een deel nog steeds niet. Het serieuze goeddoen hebben wij geborgd in de AFAS-foundation. En daar blijven we met marketing vanaf.
Tegelijkertijd verwáchten klanten ook dat bedrijven laten zien wat hun bijdrage is aan de samenleving. En terecht, wat ons betreft. Daarom hebben we bijvoorbeeld tegelijk met het uitbrengen van ons jaarverslag een oproep aan alle bedrijven in Nederland gedaan. En daarom kijken we ook hoe we met marketing verder kunnen gaan dan klant en merkbelofte. Dat doen we onder meer door onze maatschappelijke activiteiten uit te bouwen: we focussen op het vergroten van werkplezier voor iedereen, organiseren veel ‘inspiratieshows’ voor ondernemers, maken het familiebedrijf weer sexy en doen binnen onze sponsorschappen meer dan wat in ons sponsorcontract staat. Van een wedstrijd gratis toegankelijk voor daklozen in het AFAS stadion, tot een disco zonder drempels in AFAS Live, en audiodescriptie in het AFAS Circustheater.
We zijn niet de enigen die deze ontwikkeling van marketing richting maatschappij zien. Lees als je de tijd hebt vooral The impact of brands on people, markets and society, van wetenschapper Erik Schoppen. Strekking: toekomstbestendige merken zijn niet gebaseerd op alleen maar fantastische producten of services. Je bouwt aan een sterk merk door uit te gaan van de bedoeling, en daarbij vooral ook duurzaamheid en de meerwaarde voor de maatschappij mee te nemen. Dat legt je ook op de korte termijn geen windeieren, laat de top 100 van meest duurzame bedrijven 2019 van Forbes zien.
Marketing en maatschappij verbinden hoeft trouwens helemaal niet groots en meeslepend te zijn. Wij sponsoren in Leusden allerlei kleinere projecten, vaak samen met anderen. De swim experience is daar een mooi voorbeeld van. Samen met het lokale bedrijfsleven, basisscholen uit de buurt en zwembad Octopus zorgen we dat 1400 basisschool leerlingen waterpret beleven én hun zwemvaardigheid vergroten. Daar worden we echt heel blij van. Dat het óók goed is voor ons imago in de regio, is een prachtige bijvangst.
Dit is het derde en laatste blog in een serie over merkkracht. Meer weten? Kom naar de inspiratiesessie op 17 april of 12 juni.