Een van de grootste misvattingen over marketing is dat het vooral met de buitenwereld van doen heeft. Met marketeers die bepalen hoe hun bedrijf door klanten gezien moet worden en daar een fancy campagne voor maken, waar de organisatie zich dan naar moet gedragen. Wij doen het precies andersom. We beginnen bij onze eigen medewerkers. Met hen zetten we een ijzersterke cultuur neer. En met alles wat van die cultuur naar buiten doorstraalt, vergroten we onze merkkracht. Zeker omdat we – daarover las je in in het vorige blog – altijd merkbaar aanwezig willen zijn.
Als je met je hele bedrijf aan marketing doet, betekent dat natuurlijk iets voor de marketingafdeling zelf. Je bent een belangrijke schakel tussen de binnenkant en de buitenkant van je organisatie. We staan in deze opvatting over de rol van marketing niet alleen. Een internationale verkenning onder beslissers in marketing liet eind vorig jaar zien dat de CMO in de toekomst steeds meer een verbindingsofficier wordt. Iemand die zorgt dat medewerkers en afdelingen uitstekend samenwerken. En op die manier alles om de klant kunnen laten draaien en bijdragen aan een sterk en bovenal echt merk.
Winnen doe je binnen! Dat zeggen we vaak. Als marketeer moet je over de randen van de afdeling heen werken. Sterker nog: je moet zorgen dat er geen randen zijn. Geen gedonder met ivoren torens, maar dichtbij. Aanraakbaar. Want juist sámen met medewerkers die bij klanten over de vloer komen en sámen met HR kun je de mooiste dingen bedenken. De campagne Wat drijft je is daar een prachtig voorbeeld van. Met denkers en doeners uit verschillende disciplines hebben we nagedacht over onboarding. Van die campagne voelden meteen veel mensen zich eigenaar. Vervolgens zijn we de rest van de organisatie ingegaan. Niet even een berichtje op intranet, maar echt even om de tafel. Zodat iedereen voelt en weet: dit is nodig. Pas dán gaan we naar buiten toe. En met succes. Met de campagne Wat drijft je, wonnen we de Grand Prix Contentmarketing Award 2019.
Terug naar het begin. Bedrijven die marketing zien als iets voor de buitenwereld, smeren als het ware een dikke laag verf over hoe het echt is. Even flink krabben, en je ziet dat het niet klopt. Ik nodig je graag uit om bij ons in Leusden de proef op de som te komen nemen. En te ervaren hoe al onze collega’s vakmensen zijn, die met hart en ziel gaan voor het bedrijf. En zo elke keer een hoger niveau bereiken.
Dit is het tweede blog in een serie over merkkracht. Meer weten? Kom naar de inspiratiesessie op 21 januari of 12 juni.