Open source HR noemen wij dat!
Leuk dat je er bent en welkom op deze pagina waar we je uitleggen hoe wij als organisatie omgaan met onze medewerkers, bedrijfscultuur en visie op HR.
Het is geen rocket science maar het is voor ons zó belangrijk, dat het een deel van ons DNA is. Ieder van ons werkt dagelijks mee om de unieke bedrijfscultuur in stand te houden. De medewerkers maken het bedrijf en daar zijn we trots op! Onze visie op HR is tot in de puntjes doorgevoerd: één persoon (Britt) op HR voor ruim 500 medewerkers in binnen- & buitenland, alle processen rondom HR zijn geautomatiseerd en dán komt er tijd vrij. Kostbare tijd. En die investeren we in onze medewerkers. The circle of HR. Bij AFAS!
Met alle AFAS collega’s werken we dagelijks aan een open en inspirerende werkomgeving. Collega’s moeten zichzelf kunnen zijn en zich gedurende hun loopbaan bij AFAS kunnen blijven ontwikkelen. Verantwoordelijkheden leggen we daar neer waar ze horen; bij de medewerkers zelf.
We zijn beducht voor teveel structuur, maar willen het beste jongetje van de klas zijn op het gebied van HR-processen automatiseren. Juist zodat wij ons vanuit HR bezig kunnen houden met de medewerkers inspireren. Het proces van solliciteren, indienst melden en afscheid van elkaar nemen is compleet geautomatiseerd en geborgd in onze software. Dit geeft inzicht en overzicht en zorgt ervoor dat we zoveel mogelijk tijd kunnen investeren in gelukkige medewerkers.
Hoe leg je uit wat ons succesvol maakt? Wij geloven dat het in onze bedrijfscultuur verborgen zit. Als je bij AFAS werkt, bén je AFAS. We vroegen ruim 500 collega's via een enquête hoe ze onze cultuur omschrijvingen en kregen 350 verschillende antwoorden.
Logisch, iedereen kijkt er op zijn eigen manier naar. Toch werd het heel simpel, we konden al deze antwoorden namelijk gieten in 4 kernwaarden:
Vertrouwen | Gek | Familie | Doen |
Dit vormt ons DNA. Dit AFAS-DNA beschrijft wíe we zijn en hóe we willen zijn.
Je houdt ervan of je haat het, er is geen tussenweg. We zijn streng in ons selectiebeleid zodat we alleen de juiste talenten aannemen die het AFAS-DNA bezitten. Je ziet, we nemen geen genoegen met een 8, wij willen onszelf en de organisatie steeds verbeteren. Deze ongekende drive zorgt ervoor dat je vaak hoort 'ik ga niet naar mijn werk, ik ga naar AFAS.'
In onze beleving maken regels harteloos en hersendood. Wij kiezen er daarom voor om te werken vanuit vertrouwen. Verwacht dus niet dat je oeverloos veel regels in deze Werkwijzer tegenkomt.
In deze Werkwijzer vind je vaker een advies of richtlijn en soms gewoon helemaal niets. Neem verantwoordelijkheid, overleg met collega’s en handel vanuit gezond verstand. Dat is ons credo.
Bij AFAS gaan alle medewerkers vier dagen in de week werken. Op vrijdag gaat het kantoor dicht en hebben de medewerkers een ontwikkeldag. Op deze dag kunnen medewerkers aandacht besteden aan zichzelf, maar met name aan anderen. Uiteraard blijven we voor klanten bereikbaar. De software en alle bijbehorende dienstverlening draaien gewoon door.
Onze 12 + 1 Monkey Milestones zorgen ervoor dat nieuwe medewerkers mooie momenten in hun eerste jaar bij AFAS vastleggen. Zo vergeten ze nooit meer wanneer ze onder de voetbaltafel door moesten kruipen, wanneer ze hun eerste klant fan hebben gemaakt, of hebben gesproken op het Happy Hour. De omschrijving van elke Monkey Milestone is de ondertitel van de foto die wordt gemaakt als bewijsmateriaal. De medewerker vindt op de achterkant van de kaart de moraal van het verhaal. De kaarten geven inzicht in onze bedrijfscultuur, wat we belangrijk vinden en wat we van nieuwe medewerkers verwachten.
Nieuwe medewerkers worden welkom geheten met een welkomstpakket. Dit welkomstpakket laat zien wie we zijn. Er zit altijd iets in dat betrekking heeft op onze sponsorschappen, een setje van onze Monkey Milestones en het boek “De Sekte uit Leusden”. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoort bij AFAS. Daarom zitten er ook een aantal verantwoorde items in zoals een echte AFAS Dopper. Mede hierdoor staan we volgens Computable in de top-10 van werkgevers met het beste imago, tussen al die multinationals zijn we daar best trots op!
Leidinggevenden bij AFAS worden elk jaar gekoppeld aan een andere leidinggevende van een andere afdeling. Één keer per kwartaal plannen zij minimaal een uur met elkaar in om te sparren over hun rol als leidinggevende binnen AFAS. Waar lopen ze tegenaan? Hoe doet de ander dat? Wat zijn de overeenkomsten in leidinggeven? En wat doen we anders? Het doel van deze sessies is dat men gevoel houdt met de andere afdelingen, elkaar beter leert kennen, elkaar inspireert en bovenal; van elkaar leert.
Na hard werken komt hard feestvieren en daar zijn we bij AFAS dol op! Ieder jaar het AFAS-uitje (met alle medewerkers + hun partner) de hort op en twee dagen genieten van een spectaculaire omgeving en de daarbijbehorende activiteiten. 's Avonds gaat (as usual) het dak er finaal af op het megafeest.
We vinden het belangrijk dat meedenken ook formeel goed geregeld is. Met medezeggenschap dus. Dat doen we met een ondernemingsraad in onze stijl, een Raad van Inspiratie. Dit is een club van vier medewerkers die actief betrokken is, die precies weet wat er écht speelt in onze organisatie en die met liefde en lef onderwerpen bespreekbaar maakt, ideeën aandraagt, en kritisch is. Elke dag opnieuw. Met de RvI sluiten we aan bij de Wet op de Ondernemingsraden (WOR).
Ontspannen en plezier maken vinden we cruciaal. We proberen een omgeving te creëren die dit stimuleert. Op verschillende plaatsen in ons pand staan arcadekasten, voetbaltafels en een pooltafel. 3 dagen in de week komt onze AFAS-masseur langs. Daarnaast hebben we diverse spotfaciliteiten. En ons keukenteam verzorgt elke dag de beste en meest gezonde lunches.
Regelmatig worden er sessies georganiseerd over HR-thema's. Vaak ook met betrekking tot onze software. Bij AFAS werken we met één HR-directeur op ruim 500 medewerkers, omdat veel processen zijn geautomatiseerd of zijn belegd in de organisatie door middel van ESS & MSS.
Je interesse gewekt? Mooi! Kijk dan eens op afas.nl/events voor een sessie:
Wij hebben onze eigen Foundation. En daar zijn we ontzettend trots op. De AFAS Foundation stelt geld beschikbaar voor projecten over de hele wereld, binnen de gezondheidszorg, het onderwijs en de maatschappij. Jaarlijks worden er diverse miljoenen beschikbaar gesteld voor goede doelen en maatschappelijke projecten.
Sinds de oprichting van de AFAS Foundation is er al meer dan € 50 miljoen gedoneerd aan goede doelen met impact. Daar dragen onze eigen medewerkers graag aan bij. De AFAS Foundation wordt namelijk volledig gedragen door onze AFAS-collega's. Ook kan je je als AFAS-medewerker vrijwillig inzetten om een project op te pakken. Door AFAS-medewerkers uit Nederland, België en de Caribbean als projectleider te betrekken bij het werk van de AFAS Foundation krijgen zij de mogelijkheid om zich, naast hun dagelijkse werkzaamheden, in te zetten om de wereld een stukje mooier te maken.
Iedere maand, met uitzondering van de vakanties, komen alle medewerkers bij elkaar in ons pand in Leusden. Deze kantoordag bestaat uit kennis delen met elkaar, maar er is ook ruimte voor overleg en inspiratie. Daarnaast vieren we de verjaardagen van onze medewerkers van de afgelopen maand, uiteraard met een heerlijk gebakje.
Rond 15.30 uur verzamelen we in ons inpandige theater en daar krijgen we van CEO Bas van der Veldt de 'AFAS Goed/Slecht Nieuwsshow' en de maandcijfers van CFO Arnold Mars. Een deel wordt ingevuld door een afdeling van AFAS. Dat kan de ene maand de facilitaire dienst zijn en de ander maand komen onze consultants aan bod. We sluiten de kantoordag rond 17.30 uur af met een borrel om het weekend te vieren.
Niet zomaar een standaard vacaturesite. Het is veel meer dan dat, want het laat precies zien wie we zijn, wat we doen en het geeft een uniek inkijkje in onze bedrijfscultuur. Zo zie je meteen of je bij ons past.
En het mooiste? Ons hele Werken-bij site is volledig geautomatiseerd met onze eigen software. Ook dat laten we je graag zien in onze Zo werkt HR bij AFAS evenementen.