Een ERP-systeem en CRM-systeem dragen beide bij aan een efficiënte organisatie. Maar welk systeem doet nu precies wat? En wat heb je eraan? Wij leggen het uit.
ERP betekent Enterprise Resource Planning. Een ERP-systeem is het hart van je organisatie. Deze software brengt belangrijke bedrijfsinformatie en bedrijfsprocessen van verschillende afdelingen samen.
Een ERP-systeem bestaat uit een verzameling van verschillende modules. En met welke module je ook werkt, alle informatie komt uit één systeem.
Moderne ERP-software standaardiseert en digitaliseert je bedrijfsprocessen. Dit helpt je medewerkers om de administratie te beperken, zodat zij zich kunnen focussen op hun kerntaken. Hoe meer bedrijfsprocessen je in een ERP-systeem onderbrengt, hoe meer processen kunnen worden geautomatiseerd.
CRM staat voor Customer Relationship Management. Met een CRM-systeem kun je alle relaties en contacten van jouw organisatie (klanten, leveranciers of collega’s) optimaal beheren en organiseren. Alle informatie over je relaties staat overzichtelijk bij elkaar. Daarnaast automatiseert CRM-software processen die te maken hebben met je relatiebeheer.
Goede CRM-software is meer dan alleen klantbeheer. Eigenlijk kun je klantbeheer zien als de basis voor het inrichten en opbouwen van dossiers, statussen, klantportals, verbanden en nog veel meer. En als je kiest voor een ERP-systeem met CRM, integreer je je CRM met nog meer bedrijfsprocessen. Zo werken je afdelingen nog beter samen.
Lees ook onze uitgebreide blog over 'Wat is een CRM-systeem?'
Beide systemen helpen je organisatie om meer gestroomlijnd te werken. Maar CRM- en ERP-software hebben allebei een ander doel. Het verschil:
Het korte antwoord: ja. Je kunt in principe al je bedrijfsprocessen digitaliseren en automatiseren met de verschillende modules in ERP-software. CRM-software is een van de modules die vaak deel uitmaken van een ERP-softwarepakket. Andere belangrijke softwarepakketten voor het bedrijf worden vaak gekoppeld met het ERP-systeem. CRM is een vaste waarde in een ERP-systeem.
Als je je CRM digitaliseert en automatiseert binnen ERP-software, wordt je relatiebeheer compleet geïntegreerd in het systeem. Zo kun je verbindingen maken met andere afdelingen. De financiële afdeling kan bijvoorbeeld zien welke afspraken zijn gemaakt met leveranciers en moet natuurlijk ook beschikken over de juiste klantgegevens voor het versturen van de factuur. En voor HR is alle correspondentie met bijvoorbeeld sollicitanten centraal vastgelegd.
Werk je al met de ERP-software van AFAS en wil je gebruik maken van een CRM-systeem? Dan hoef je niet veel moeite te doen. Je beschikt namelijk al over onze volledige CRM-module. Het grote voordeel hiervan is dat alle medewerkers al weten hoe ze met het ERP-systeem moeten werken. Ze hoeven niet te leren omgaan met nieuwe software. Het werkt trouwens niet altijd zo, want als de CRM-module geen deel uitmaakt van het ERP-pakket, moet je die apart aanschaffen én zorgen dat de data gekoppeld wordt met je ERP-systeem.
Sommige organisaties kiezen voor een losstaand CRM-systeem. Dit noemen we ‘best of breed’: de tool is specifiek voor die taak ontwikkeld en is daar vaak erg goed voor. Het nadeel van werken met verschillende best-of-breed-systemen is dat ze lastig aan elkaar te koppelen zijn. Het koppelen van verschillende systemen is tijdrovend, foutgevoelig en dus duur. Meer systemen betekent op meer plekken inloggen, een extra helpdesk, een extra databron, benodigde kennis en meestal ook meer kosten.
Als je de verschillende tools niet koppelt, zit je met verschillende databases, in plaats van een centrale database voor alle informatie. Zo kan het zijn dat medewerkers niet met de meest up-to-date informatie werken. Voor veel grotere bedrijven is dit een struikelpunt in het gebruik van een CRM-systeem.
Werken er minder dan 25 mensen in je organisatie? En wil je goede CRM-software aanschaffen, maar ben je bang voor een langdurig implementatietraject met bijbehorende kosten? Dan hebben we iets moois voor je: AFAS Direct. Al voor een vast bedrag per maand haal je niet alleen volwaardige ERP-software, maar ook een CRM-systeem voor kleine bedrijven in huis. We maken gebruik het AFAS Template, gebouwd op basis van meer dan 14.000 implementaties. Zo hoef jij niet opnieuw het wiel uit te vinden – je kunt al binnen twee weken live zijn!
Doordat een ERP-systeem bestaat uit allerlei modules voor je dagelijkse bedrijfsprocessen, kent het talloze mogelijkheden. Veel voorkomende ERP-modules zijn:
Door bedrijfsprocessen in ERP-software te gieten, kun je ze vaak automatiseren. Zo kan iedereen efficiënter werken. Voorbeelden van bedrijfsprocessen die je kunt automatiseren in workflows:
Een CRM-systeem richt zich in de basis op relatiebeheer. Goede CRM-software stelt je in staat om je klantcontacten goed te regelen. Denk hierbij aan:
Er zijn wat verschillen tussen ERP- en CRM-software. Maar hun grootste troef is dat ze elkaar perfect aanvullen. De grootste overeenkomst? Ze maken je processen overzichtelijk en inzichtelijk. En waar het bij CRM draait om processen rondom klantbeheer, richt ERP zich op processen in het hele bedrijf, inclusief klantbeheer.
Veel administratieve bedrijfsprocessen binnen jouw organisatie hangen met elkaar samen. Van het beheren van je (klant)relaties tot het uitbetalen van je medewerkers, van het schrijven van projecturen tot de financiële administratie. Daarom hebben we één compleet ERP systeem ontwikkeld waarin al deze activiteiten plaatsvinden en samenkomen. Het resultaat? Jij verliest geen tijd aan dubbele vastlegging, werkt super efficiënt en kunt je zorgeloos richten op je kerntaken.